Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati dall'A.A. 2021/2022 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Gli immatricolati fino all'A.A. 2020/2021 devono consultare le informazioni che si trovano qui.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

Attenzione: agli studenti, che hanno conseguito il livello B2 d’inglese nelle loro carriere triennali, si sottolinea la necessità di sostituire il livello B2 d’inglese completo, previsto dal piano didattico, con il livello C1 informatizzato d’inglese oppure di acquisire altra competenza linguistica in una lingua comunitaria almeno di livello B1 completo.

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

 4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:
Semester 2 From 3/6/23 To 6/16/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Python programming language D Carlo Combi (Coordinator)
1° 2° History and Didactics of Geology D Guido Gonzato (Coordinator)

Teaching code

4S02771

Coordinator

Luca Dall'Osto

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

BIO/04 - PLANT PHYSIOLOGY

Period

Semester 2 dal Mar 6, 2023 al Jun 16, 2023.

Learning objectives

The course covers the main groups of secondary metabolites of plants and micro-organisms from a biochemical and biosynthetic perspective, with references to how genetic engineering can be used to manipulate the levels of secondary metabolites of economic value, as well as those of importance to the health and in the human diet. The secondary metabolism course aims to provide an integrated view of some fundamental aspects of secondary metabolism from the relationship between biological functions of secondary metabolites in defense against biotic and abiotic stresses. In particular, the reasons why such a large number of plant secondary metabolites have pharmacological activity will be discussed. The course defines the major classes of secondary metabolites, their biosynthetic pathways, methods for identification of genes coding the steps of biosynthetic pathways, and finally the main approaches for the genetic engeneering of plants and microorganisms to achieve a targeted production of high-value secondary metabolites, including the advantages and disadvantages of the different methods.

Prerequisites and basic notions

The prerequisites may include the basic notions, knowledge and skills acquired by the student by attending the first year courses "Genomics", “Bioinformatics”, "Omics sciences". There are no compulsory preparatory courses in the Academic Regulations of the CdS.

Program

The teaching program includes the presentation and discussion of the following topics:
1. Review of the major metabolic pathways, metabolic interconnections, activation of secondary metabolism.
2. Definition and systematic of secondary metabolites (SM)
3. Ecological function of SM and pharmacological action on mammals and insects.
4. Terpenoids: synthesis of IPP (isopentenyl pyrophosphate) in the cytosol and the plastid, role of terpenoids in the plant defense. Gum. Biotechnological applications.
5. Alkaloids: biosynthesis, functional groups and biological activity, definition of the main metabolic pathways. Biotechnological applications.
6. Phenylpropanoids: biosynthesis and ecological functions. Phenols, polyphenols and tannins: classification and biosynthesis. Biotechnological applications. Biosynthesis of lignins.
7. Flavonoids: biosynthesis, localization, ecological significance. Synthesis and modification of the color of flowers for commercial purposes. Biotechnological applications.
8. Sulfur-containing compounds: biosynthesis of glucosinolates and alliin. Environmental and genetic factors that influence the expression of glucosinolates. Metabolism and detoxification of the isothiocyanates. Anti-nutritional effects in animals and humans, beneficial effects of sulfur-containing compounds in the human diet. Metabolic engineering.
9. Psoralens and acetylenes: distribution in plants used as food, biosynthesis, prospects in relation to food security.
10. Polyketides, secondary metabolites produced by bacteria. Mode of biosynthesis, possibilities for biotechnology intervention.
11. Metabolic engineering: chloroplast transformation (plants and algae) and importance of this technique in the expression of SM.
12. Metabolic engineering: genetic resources from non-culturable microorganisms and symbiotics; metagenomics, metatranscriptomic, techniques for the detection of new enzymatic activities.
13. SM in major foods.
14. Biotechnology of aromas: aromas produced by yeast in the main fermented beverages and biotechnological interventions; production of vanillin by chemical, enzymatic and biotechvmethods; production of SM by plant cell cultures; metabolic engineering of food crops aimed to modulate the set of aromas.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The teacher will use lectures, seminars held by external experts, individual presentations of results of scientific research in the field of metabolic engineering.

Learning assessment procedures

The assessment of learning outcomes involves an oral test to verify the knowledge acquired. To access it, it is necessary to have completed the presentation of an article chosen from a list provided and a proposal for continuation of the research line.
The exam aims to verify the ability to analyze, synthesize, interpret / evaluate specific case studies, as well as the ability to reorganize the contents studied even in new situations (low-structured tests). The assessment test potentially covers all the topics in the program delivered to the student at the start of the course. The exam generally takes between 30 and 40 minutes. There are no ongoing tests. The examination methods are not differentiated between attending and non-attending students.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The interview aims to verify the degree of knowledge gained, the analytical ability, the property of language, the ability to connect knowledge in a systemic way and in a precise and organic way, the ability to propose biotechnological strategies to obtain organisms with improved traits.

Criteria for the composition of the final grade

The final evaluation is expressed out of thirty.

Exam language

italiano