Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Should you have any doubts or questions, please check the Enrollment FAQs
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
I crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) sono 12 ed hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi); si consigliano gli esami di Filosofia politica – Prof.ssa Ilaria Possenti, CdS in Scienze della comunicazione, Diritto del lavoro – Prof.ssa Laura Calafà, CdS in Scienze psicologiche per la formazione, Diritto penale – prof. Lorenzo Piccotti, Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza e Legislazione minorile – Prof.ssa Silvana Strano Ligato, Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS) - ECDL e i corsi di base non saranno più riconosciuti;
- massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività;
- massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
2° 3° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
2° 3° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
2° 3° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
2° 3° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
2° 3° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
2° 3° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
2° 3° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
|
Pedagogy of Care in Social work (2023/2024)
Teaching code
4S007389
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Period
Sem. 2A dal Feb 19, 2024 al Mar 29, 2024.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
General learning outcomes
Knowledge and understanding
Knowledge and understanding of the principles concerning the listening attitude
Knowledge and understanding of the empathic relationship management
Ability to apply knowledge and understanding
Ability to develop a collaborative and constructive relationship both with the user and the other professional roles involved in the helping processes. Specific learning outcomes
The teaching aims to transfer basic knowledge relating to the care process in the social pedagogy with the purpose of understanding the needs of the beneficiaries of the services. Particular attention will be given to the bearers of the new frailties of the current social context. The knowledge is linked to the skills of non-judgmental listening, to narrative competence as transformation of situations of empasse, to the holistic and geopolitical vision of situations of fragility and to the identification of areas of empowerment related to both the individual and his family group and / or the group to which they belong (linguistic, religious, cultural). Secondly, the teaching offers basic knowledge of the main narrative tools aimed at identifying, understanding, evaluating and accompanying the beneficiaries of the services in a participatory form, seeking ways of working in a small group according to the practices of popular pedagogies. To identify potential and resources in those who access the social service, in their life environment, in their history in order to activate ways of project creation with users, with other services and supporting networks in the territory.
Prerequisites and basic notions
Knowledge acquired on the areas of helping relationships.
Program
Caring for the other implies, on an existential, social and educational work level, also caring for oneself. Caring work, the 'care' (expression of what we care about) is an act that touches the emotional, personal and professional spheres. The lecture will attempt to answer the following question: what posture can social workers embody in their care work?
We will reflect on concrete situations that cross the following themes
- maternity cultures and child protection;
- ageing of the population and the care of narratives
- third spaces as vital places of mediation and care
- expert users' and the relationship with social, educational, health services.
The 'orientation' tool will be tested as a map for caring for oneself and for the other.
MANDATORY:
1) Luigina Mortari, La pratica dell’aver cura, Bruno Mondadori, 2006 (studiare introduzione fino a p. 16; da p. 111 a p. 152 e da p. 179 a p. 201)..
2) Letizia Bianchi, Cura familiare, cura professionale, (da p. 71 a p. 93), in Colombo, Cocever, Bianchi (a cura), Il lavoro di cura. Come si impara, come si insegna, Carocci, 2004.
A TEXT OF YOUR CHOICE
- Alga ML, Cima R (a cura), Culture della maternità e narrazioni generative, Franco Angeli, 2022.
- Alga M.L., Cima R., Allargare il cerchio. Pratiche per una comune umanità, Progedit, 2020.
- Cima R., Pratiche narrative per una pedagogia dell’invecchiare, Franco Angeli, 2012.
- Lambertini L., La responsabilità della violenza. Un modello di intervento socioeducativo nel contrasto alla violenza contro le donne, Il Mulino, 2019.
- John McKnight, Assistenti sociali disabilitanti, (da p. 73 a p. 91), in Ivan Illich et al., Esperti di Troppo. Il paradosso delle professioni disabilitanti, Erikson 2008.
- Simona Taliani, Non esistono culture innocenti. Gli antropologi, le famiglie spossessate e i bambini adottabili, L’Uomo, 2014, n. 2, pp. 45 -65 (articolo in rivista)
- Simona Taliani, Antropologie dell'infanzia e della famiglia immigrata, Rivista della Società italiana di antropologia medica / 39-40, ottobre 2015, pp. 17-70 (articolo in rivista)
- Buchi Emecheta, Cittadina di seconda classe, Giunti (ROMANZO)
Bibliography
Didactic methods
Teaching takes place in an active form, theoretical content is addressed through the analysis of concrete situations.
We will be confronted with a cultural mediator and an 'expert user'.
During the teaching we will experience 'orientation', a narrative tool for caring for oneself and the other person.
Learning assessment procedures
The examination will take place in small groups of 2/3 students and students will be asked to present the written outline of a "case study" provided by the lecturer on a topic covered during the lectures (migrant families, child protection, mental health, elderly, disability, empowerment of fragile subjects, ...). This will be followed by a presentation and group discussion.
The theoretical parts of the study texts and lectures are to be integrated into the case study.
Erasmus students must meet with the lecturer BEFORE the start of the lesson
To discuss attendance and exam preparation. Write to: rosanna.cima@univr.it
Evaluation criteria
Students are required to demonstrate that they
- have acquired the theoretical foundations of care related to the study texts and lectures
- to be able to connect the contents of the lectures with their own practice experience in relation to caring for others
- to be able to critically and self-critically analyse complex situations presented in the lecture
- to formulate arguments related to the topics of the teaching in a critical, proactive manner, highlighting doubts, possible proposals for interpreting the transformations of the needs of the beneficiaries of the services.
Criteria for the composition of the final grade
The evaluation of the examination is in thirtieths
Exam language
italiano francese spagnolo
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Student mentoring
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 02/05/23 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Luglio 2024-a.a. 2023/2024 | pdf, it, 101 KB, 10/04/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Proposta tesi | Various topics |
Assistente Sociale
Comune e Università di Verona collaborano per la formazione alla professione di assistente sociale.
Professione Assistente Sociale
Pagina aggiornata il 18/1/2022
Stage e Tirocini
Le attività̀ di tirocinio degli studenti si svolgono presso strutture esterne, convenzionate con l’Università degli Studi di Verona ai sensi delle vigenti disposizioni in materia. Nelle strutture esterne gli studenti svolgono le attività di tirocinio sotto la responsabilità di un assistente sociale (Tutor-supervisore), appartenente a dette strutture, coordinato a sua volta dal responsabile del tirocinio presso il Corso di Studio.
In assenza di un assistente sociale, operante nella struttura esterna, il Collegio didattico, per quanto di competenza, decide, su proposta dei responsabili del tirocinio, in ordine alle condizioni per l’effettuazione o la prosecuzione delle attività di tirocinio degli studenti interessati. Le attività di tirocinio sono obbligatorie per almeno 450 ore.
Il Collegio didattico, in deroga alle disposizioni del presente articolo, può consentire a studenti che si trovino in particolari condizioni, in specie se disabili, lavoratori o impegnati in organismi collegiali dell’Università degli Studi di Verona, di non ottemperare in parte all’obbligo di frequenza alle attività di tirocinio, predisponendo forme alternative di tirocinio, anche tramite supporti telematici e multimediali interattivi.
I responsabili delle attività di tirocinio presso il Corso di Studio, anche avvalendosi di appositi collaboratori o tutori esterni, accertano la presenza degli studenti presso le rispettive strutture. A tal fine utilizzano un apposito libretto di frequenza per ciascuno studente.
Al termine dell’attività di tirocinio, lo studente deve presentare una relazione scritta al responsabile di tale attività presso il Corso di Studio. Lo studente elabora la relazione scritta, controfirmata dal Tutor-supervisore. La relazione finale viene valutata dal responsabile del tirocinio presso il Corso di Studio e deve tenere conto degli obiettivi prefissati dal Collegio didattico.
La valutazione viene attribuita al tirocinio nel seguente modo: sufficiente = 1; buono = 2; ottimo = 3; eccellente = 4 e verrà aggiunta alla media dei voti del curriculum al momento della discussione della tesi.
Gli Uffici della Direzione Didattica e Servizi agli Studenti predispongono la documentazione necessaria allo svolgimento delle attività̀ di tirocinio, comprese attestazioni e certificazioni.
Nel caso in cui lo studente partecipi a programmi di mobilità internazionale, le attività̀ di tirocinio vengono regolamentate come segue:
A – Lo studente svolge il Tirocinio presso la sede estera.
Se lo studente svolge il Tirocinio all’estero si ritengono assolti gli obbligo relativi al Laboratorio se:
- - lo studente aggiorna il proprio docente/tutor con brevi relazioni mensili da inviare mezzo mail, sull’andamento del lavoro svolto presso la sede estera;
- - produce una relazione finale completa del tirocinio svolto.
La valutazione finale del laboratorio di guida al tirocinio sarà̀ effettuata da parte del tutor del laboratorio sulla base della relazione dello studente tenendo conto della eventuale valutazione da parte del supervisore estero.
B – Lo studente non svolge il Tirocinio presso la sede estera.
Se lo studente non svolge il Tirocinio nella sede estera e lo deve fare al rientro:
lo studente effettua uno/due incontri individuali iniziali con il docente/tutor in cui predisporre quanto necessita per l’avvio del tirocinio e nei quali verranno forniti materiali, griglie ed eventuali testi di riferimento;
invia brevi relazioni mensili sull’andamento del tirocinio che sarà svolto in Italia al di fuori del periodo in cui si tiene il laboratorio di guida al tirocinio;
produce la relazione finale completa del tirocinio svolto”.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.