The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

Student orientation services

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico: dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more

Course of study in brief

The Master Degree in Agri-Food Biotechnology offers a high level professional preparation, which can be employed in research activity and development of processes, products and services in the agri-food production chain.
Graduates will be able to solve and manage problems related to agri-food biotechnologies in a sustainable way, including energy and environmental aspects, as well as to deal with the planning and fulfillment of basic research, applied research and technological transfer projects in the industry.
The course offers the possibility to deepen a wide range of scientific disciplines that include Biochemistry and
Molecular Biology, Plant physiology and nutrition, Plant pathology, Plant genetics, Food science also applied to health, Food and Environmental Microbiology, Industrial processes.
In addition to traditional teaching, the Master Degree includes hands-on teaching methods and many credits of laboratory and experimental internship, thanks to which the student will acquire knowledge and skills essential for the development of a project, by defining goals, strategies for implementation and feasibility, as well as experimental checks.

Master's degree representative: Prof. Luca Dall'Osto
 

 

  • Degree type Corsi di laurea Magistrale
  • Duration 2  years
  • Part-time Study option available Yes
  • Admissions Subject to entry requirements
  • Class attendance requirements Non obbligatoria
  • Degree class LM-7
  • S.T.E.M. course Yes
  • Administrative headquarters verona
  • Teaching Locations Map of the Locations
  • Language Italian
Il Corso di laurea magistrale in Biotecnologie agro-alimentari si propone di formare un laureato che possa presentarsi sul mercato del lavoro con un curriculum originale e già orientato quanto a capacità professionali. Pertanto il percorso formativo offerto è finalizzato a far acquisire allo studente le competenze professionali specifiche che sono richieste per un rapido inserimento nel mondo del lavoro, promuovendo altresì le competenze rilevanti per un'ulteriore qualificazione accademica. Il percorso è suddiviso in tre fasi:
a) una fase caratterizzante teorica, che include un gruppo di insegnamenti obbligatori. In particolare, questi insegnamenti mirano a far comprendere i meccanismi molecolari alla base della produttività primaria e alla produzione alimentare ed industriale, a conoscere ed utilizzare procedure analitiche basate su strumenti bioinformatici e piattaforme sperimentali 'high throughput', a fornire conoscenze relative alla proprietà intellettuale e al marketing, al fine di creare una connessione tra conoscenze scientifiche e attività produttive, commerciali e normative ad esse collegate.
b) una fase di specializzazione teorica, che include insegnamenti propri delle aree specifiche di formazione “Biotecnologie vegetali” e “Biotecnologie degli alimenti”. Queste attività sono organizzate in insegnamenti, finalizzati a:
- conoscere e comprendere i meccanismi molecolari alla base della crescita e del differenziamento dei vegetali, gli eventi - stress biotici/abiotici - che limitano le rese delle colture, le strategie molecolari di miglioramento genetico basate su moderne procedure assistite a livello molecolare (8 insegnamenti offerti);
- sviluppare competenze nell'ottimizzazione delle biotecnologiche applicate alla produzione nell’industria alimentare o alla definizione di nuovi composti per impieghi alimentari o non (e.g. applicazioni in ambito nutraceutico) (6 insegnamenti offerti).
c) una fase finale pratica, in forma di internato presso laboratori di ricerca qualificati o in aziende che operano nelle biotecnologie bianche e/o verdi o nella filiera agro-alimentare, finalizzata a far acquisire allo studente le competenze necessarie per un suo appropriato inserimento nelle attività di ricerca o di produzione. Il laureato deve acquisire le competenze per elaborare un progetto, definendone scopi, piano sperimentale, e fattibilità, e per rimodularlo in rapporto ai risultati. Il percorso formativo, e tutta l'offerta didattica specifica, si fonda sulla presenza storica presso l'Università di Verona di competenze consolidate nel campo delle biotecnologie agro-alimentari.
L'obiettivo generale del corso è far acquisire allo studente conoscenze e competenze multidisciplinari necessarie per lo sviluppo e/o l'impiego di biotecnologie innovative su organismi procarioti ed eucarioti di interesse agrario ed agro-industriale, e sui prodotti trasformati. Gli obiettivi specifici del corso sono formulati in vista degli attuali sviluppi delle biotecnologie nei settori di interesse, vegetale e agro-alimentare, tenendo peraltro presente la necessità che il percorso formativo resti in stretto rapporto con le attività scientifiche e professionali concretamente svolte in sede locale.
Ulteriore obiettivo formativo sarà lo sviluppo della capacità di elaborazione autonoma di presentazioni, relazioni e seminari su argomenti specifici, al fine di acquisire aggiornate conoscenze in ambiti in continua evoluzione, nonché l’abilità di esporre in modo adeguato ordinato e sintetico le informazioni raccolte.

PROFILI PROFESSIONALI

BIOTECNOLOGO – PROJECT MANAGEMENT

Funzione in un contesto di lavoro

Il laureato svolge attività di progettazione, sviluppo e controllo di processi biotecnologici nella filiera agro-alimentare.

Competenze associate alla funzione

Il laureato possiede competenze multidisciplinari per l'analisi, la gestione e la risoluzione sostenibile di problematiche legate alle biotecnologie agro-alimentari mediante l'applicazione dei più moderni approcci analitici, che includono bioinformatica, analisi quantitative e qualitative di biomolecole, coltivazione e manipolazione di colture cellulari, analisi molecolare dei polimorfismi genetici, analisi di espressione e funzione genica.

Sbocchi occupazionali

Imprese che operano nella produzione e/o nel miglioramento di piante di interesse agro-alimentare, nella produzione di linee o molecole di origine vegetale o microbica di alto valore, di metaboliti di interesse alimentare e nutraceutico; nell'industria alimentare, in qualità di esperto di progettazione di processi e prodotti e di valutazione della qualità.

BIOTECNOLOGO – RICERCA E SVILUPPO

Funzione in un contesto di lavoro

Il laureato gestisce i processi biotecnologici finalizzati alla qualità delle colture.

Competenze associate alla funzione

Il laureato possiede competenze avanzate per l'impiego di biotecnologie innovative su organismi eucarioti e procarioti di interesse agro-alimentare e, per implementare strategie di ricerca e sviluppo nel campo dell’agricoltura e dell’orticoltura. La comprensione del funzionamento del sistema pianta e delle interazioni della pianta con microrganismi mutualisti o patogeni, e le conoscenze di fisiologia, genetica e biologia dello sviluppo, consentiranno l’utilizzo delle specie vegetali di interesse agrario, allo scopo di migliorare la produzione sia in termini qualitativi che quantitativi.

Sbocchi occupazionali

Aziende che si occupano di coordinare programmi di sviluppo e sorveglianza delle biotecnologie applicate all'agricoltura; settori industriali della produzione di piante di interesse alimentare e di piante "no food”, di biofertilizzanti e agrofarmaci per un’applicazione sostenibile, di molecole di interesse alimentare, industriale e farmaceutico in pianta.

BIOTECNOLOGO – INDUSTRIA ALIMENTARE

Funzione in un contesto di lavoro

Il laureato si occupa di sviluppare e caratterizzare nuovi prodotti di interesse alimentare, con applicazioni in ambito industriale.

Competenze associate alla funzione

Il laureato possiede competenze multidisciplinari per l'impiego di biotecnologie innovative su organismi eucarioti e procarioti di interesse agro-alimentare e sui prodotti trasformati nell’ambito dell’industria alimentare e nutraceutica. Le conoscenze teoriche ed operative gli consentiranno interventi nelle fasi di trasformazione e conservazione degli alimenti, progettando linee produttive per la preparazione sia di prodotti tradizionali che innovativi in termini di impatto sulla salute umana, sostenibilità e funzionalità.

Sbocchi occupazionali

Nell'industria alimentare, in qualità di esperto di progettazione di processi e prodotti, nonché di valutazione e assicurazione della qualità, nella messa a punto di colture microbiche innovative, e nella produzione di microrganismi starter per l’industria alimentare.

BIOTECNOLOGO – CONTROLLO QUALITA’

Funzione in un contesto di lavoro

Il laureato svolge analisi biotecnologiche e di controllo della qualità.

Competenze associate alla funzione

Il laureato dispone di una preparazione innovativa, interdisciplinare, con caratteristiche di trasversalità, che consente di gestire le diverse problematiche connesse alle produzioni agro-alimentari, di verifica dei requisiti di qualità dei processi e dei prodotti, di monitoraggio e tracciabilità nell'intera filiera alimentare.

Sbocchi occupazionali

In attività professionali in centri di ricerca pubblici e privati, per la definizione di protocolli diagnostici basati su metodologie biomolecolari, di rilevazione di OGM e contaminanti nella filiera agro-alimentare; nelle agenzie pubbliche e private per il controllo fitosanitario e per la protezione dell’ambiente.

BIOTECNOLOGO – CONSULENZA COMPARTO AGRO-ALIMENTARE

Funzione in un contesto di lavoro

Il laureato gestisce e coordina programmi di sviluppo e controllo delle biotecnologie applicate ai settori produttivi agro-alimentari.

Competenze associate alla funzione

Il laureato possiede competenze multidisciplinari per la progettazione e lo sviluppo di sistemi biologici innovativi, e per il trasferimento tecnologico all'industria. Possiede inoltre adeguate conoscenze e strumenti per la comunicazione e la gestione dell'informazione, ed è in grado di stilare rapporti tecnico-scientifici.

Sbocchi occupazionali

Attività libero-professionale di consulenza o progettazione; creazione di start-up innovative che si occupano di trasferimento tecnologico; nelle strutture di governo del territorio, in qualità di responsabile della pianificazione degli interventi, gestione e amministrazione di programmi di sviluppo, di monitoraggio sorveglianza e conservazione, attività di libera professione previo superamento dell'esame di stato per l'abilitazione alla professione di Dottore Agronomo e Forestale sez. A e iscrizione al relativo albo.


Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona