Studying at the University of Verona
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno | Oct 2, 2017 | Dec 21, 2017 |
Lezioni 1° semestre 1° anno | Oct 6, 2017 | Jan 12, 2018 |
ACCOGLIENZA MATRICOLE - ore 14.00 AULA MAGNA "G. DE SANDRE" - LENTE DIDATTICA | Oct 6, 2017 | Oct 6, 2017 |
Corsi elettivi 1° semestre | Oct 9, 2017 | Dec 21, 2017 |
Lezioni 2° semestre - 6° anno | Jan 29, 2018 | Apr 27, 2018 |
Corsi elettivi 2° semestre | Feb 19, 2018 | May 25, 2018 |
Lezioni 2° semestre 1°- 5° anno | Feb 19, 2018 | May 25, 2018 |
Session | From | To |
---|---|---|
Iscrizione Corsi elettivi 1° semestre | Sep 4, 2017 | Oct 4, 2017 |
Sessione studenti fuori corso | Oct 2, 2017 | Sep 30, 2018 |
Sessione invernale 6° anno | Jan 8, 2018 | Jan 26, 2018 |
Sessione invernale 2°-5° anno | Jan 8, 2018 | Feb 16, 2018 |
Iscrizione Corsi elettivi 2° semestre | Jan 12, 2018 | Feb 15, 2018 |
Sessione invernale 1° anno | Jan 15, 2018 | Feb 16, 2018 |
Sessione estiva 6° anno Gli esami che prevedono il tirocinio (Clinica Chirurgica, Clinica Medica e Geriatria, Pediatria, Ostetricia e Ginecologia) potranno essere sostenuti solo al termine delle lezioni e dopo aver completato il tirocinio in ciascuna di tali materie. Le propedeuticità vanno comunque rispettate e i laureandi nella sessione di luglio devono terminare gli esami entro il 25 giugno 2018) | May 2, 2018 | Jul 27, 2018 |
Sessione estiva 1° - 5° anno | Jun 4, 2018 | Jul 27, 2018 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 26.09.2018) | Sep 3, 2018 | Sep 28, 2018 |
Session | From | To |
---|---|---|
sessione straordinaria 2016-2017 | Mar 12, 2018 | Mar 23, 2018 |
Sessione estiva | Jul 9, 2018 | Jul 27, 2018 |
Sessione autunnale | Oct 8, 2018 | Oct 19, 2018 |
Period | From | To |
---|---|---|
All Saints Day | Nov 1, 2017 | Nov 1, 2017 |
Festa Immacolata Concezione | Dec 8, 2017 | Dec 8, 2017 |
Vacanze natalizie | Dec 22, 2017 | Jan 7, 2018 |
Easter break | Mar 30, 2018 | Apr 3, 2018 |
Liberation Day | Apr 25, 2018 | Apr 25, 2018 |
Festa del Lavoro | May 1, 2018 | May 1, 2018 |
Patron Saint Day | May 21, 2018 | May 21, 2018 |
Republic Day | Jun 2, 2018 | Jun 2, 2018 |
VACANZE ESTIVE | Aug 6, 2018 | Aug 19, 2018 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | Oct 2, 2017 | Dec 21, 2017 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | Oct 2, 2017 | Dec 21, 2017 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | Jan 8, 2018 | Jun 8, 2018 |
1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | 1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | Feb 19, 2018 | May 25, 2018 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Bassi Claudio
claudio.bassi@univr.it +39 045 812 4553Bisoffi Zeno
zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326Pighi Michele
michele.pighi@univr.it 0458122320Rosina Paolo
paolo.rosina@univr.it +39 045 812 2547Scuro Alberto
alberto.scuro@univr.it +39 045 812 4413Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
5° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
6° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Free choice courses
Complications in surgery: management and prevention (Corso Elettivo) (2021/2022)
Teaching code
4S008511
Teacher
Coordinator
Credits
1
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
MED/18 - GENERAL SURGERY
Period
1° semestre dal Oct 4, 2021 al Dec 23, 2021.
Learning outcomes
This course highlights the importance of the clinical management in a Surgical Department along the perioperative period. Nowadays, surgeons cannot limit their daily practice in the operating room as the postoperative period requires clinical skills to recognize complications, radiological skills to understand CT scans or EUS and interventional skills to treat these potentially deadly events. These concepts are even more important when major surgical procedures are performed, therefore in HUB hospitals.
Along the course, the student will learn how to identify minor and major compications, how to find the cause and which should be the best treatment for every scenario.
During the course the students will be introduced to the Enhanced Recovery Protocols philosophy: preoptimization of the patients should, infact, lead to a reduction of postoperative complications.
At last, the course purposes include a "hands on" mini-course on basic technical skills for management of complications (EUS guided percutaneous drain placement, operative endoscopy).
Program
This course will be divided in 3 lessons:
1- introduction to the postoperative complications. The students will be teached on the postoperative management of a surgical patient, pointing the attention on how to recognize a potential complication. During the lesson will be discussed the clinical, radiological, endoscopic instruments to detect the complications and to reach a diagnosis. After that, a brief explanation of non invasive/minimally invasive treatments and when to reoperate the patient will be conducted. Basic concepts of emergency/urgency will be also discussed.
2- Preoptimization of the patients in order to reduce postoperative complications begins at the moment of the first outpatient visit. These concepts are defined in the Enhanced Recovery Protocols. Students will be introduced to these concepts in order to understand their importance and when and how to apply them.
3- "hands on" session in which the students will learn basic techniques for non invasive management of complications. Among them will be possible to learn how to place a percutaneous drain, thoracic drain and (if the endoscopic matherial will be available) basic endoscopic techniques.
Examination Methods
• It will be evaluated only participation in lessons (3/3)
• Date and time: November the 23rd and 30th, 2021; December the 7th, 2021. 16.30-18-30
• Place: November the 23rd and 30th: F Room lente didattica; December the 7th: I floor orange corner "Polo Chirurgico Confortini" (B.go Trento Hospital)
• Recommended for the following years: V-VI
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Erasmus+ e altre esperienze all'estero
Extra courses and activities
Opzioni (cambio di ordinamento)
Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.
Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
- tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
- tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.
Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso) oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso).
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste.
Documents
Title | Info File |
---|---|
All. 1 Tabella di racc. M54 | pdf, it, 525 KB, 14/06/21 |
All. 2 Tabella di racc. MM1 | pdf, it, 419 KB, 14/06/21 |
AVVISO OPZIONE 2024-25 | pdf, it, 377 KB, 12/12/23 |
Richiesta di passaggio di ordinamento | pdf, it, 483 KB, 21/06/24 |
Richiesta di valutazione carriera | pdf, it, 481 KB, 21/06/24 |
Timetable
Documents
Title | Info File |
---|---|
ORARI 1^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 23/09/24 |
ORARI 3^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 18 KB, 20/09/24 |
ORARI 4^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 20 KB, 20/09/24 |
Orari I semestre 2024-25 | pdf, it, 797 KB, 23/09/24 |
Piano didattico coorte 2023-24 | pdf, it, 432 KB, 23/08/24 |
Programma giornata accoglienza matricole | pdf, it, 169 KB, 03/09/24 |
Propedeuticità, blocchi, sbarramenti | pdf, it, 548 KB, 22/09/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
1^ COMMISSIONE DEF. Prof. Marchini martedì 1 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
1^ COMMISSIONE LAUREANDI martedì 1° ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE DEF. Prof. Pietrobelli mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE LAUREANDI mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE DEF. Prof. Salvia giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE LAUREANDI giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 247 KB, 20/09/24 |
4^ COMMISSIONE DEF. Prof. Magnan venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
4^ COMMISSIONE LAUREANDI venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
5^ COMMISSIONE DEF. Prof. Polati lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 354 KB, 18/09/24 |
5^ COMMISSIONE LAUREANDI lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
Frontespizio | pdf, it, 104 KB, 25/09/23 |
Linee_guida_conseguimento_titolo | pdf, it, 838 KB, 17/03/22 |
Norme redazionali tesi | pdf, it, 826 KB, 27/10/21 |
Gestione carriere
Internship and practical and tutorial activities – Medicine
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
Non è consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti: