Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
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Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
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Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
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FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Una quota dei crediti corrispondenti all’attività formativa dell’intero biennio, determinata dal presente Regolamento in 12 (dodici) CFU, è riservata alla scelta autonoma da parte della/o studente. I crediti liberi a scelta della/o studente hanno lo scopo di offrire alla/o studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico. Questa scelta può essere orientata verso corsi/esami non seguiti/sostenuti in precedenza, verso altre attività (tirocinio, laboratori, tutorati, ulteriori competenze linguistiche, seminari/convegni – tutti preventivamente approvati dal Collegio Didattico di Filosofia).
Tra i 12 (dodici) crediti dovrà comunque essere presente almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi), salvo nel caso in cui la/o studente decida di frequentare la Summer School Interdisciplinare di Dipartimento in Lingua Inglese “Human Sciences and Society” e di chiederne il riconoscimento, saturando così i 12 CFU in ambito D, oppure di estendere la durata della propria esperienza di Tirocinio curricolare e desideri vedersi riconosciuti i corrispondenti CFU in esubero (rispetto ai 6 previsti) in ambito D (senza che essi possano fare media), invece che fuori piano (vedasi la Nota 1 nelle Linee Guida Tirocinio Curricolare riportate nella relativa pagina web del CdS).
Tale riconoscimento in ambito D è possibile, da Regolamento di Ateneo, senza limitazioni (quindi per l’intero ammontare dei CFU previsti in questo ambito).
In conformità al dettato del D.M. 270/04 e alla luce delle raccomandazioni espresse dal D.M. 26 luglio 2007, capo 3 lettera n), la scelta, che non può essere predeterminata, deve comunque essere ispirata a coerenza col piano formativo della/o studente e sarà perciò soggetta a valutazione da parte del Collegio Didattico con riferimento all’adeguatezza delle motivazioni fornite dalla/o studente. Ciò vale, in special modo, per la richiesta di riconoscimento in ambito D dei CFU relativi al prolungamento dell’attività di Tirocinio: essa deve essere sostenuta da adeguate motivazioni che il Tutor accademico incaricato di seguire la/o studente tirocinante si riserva di esaminare e valutare congiuntamente alla Commissione Tirocini.
Si invitano inoltre le/gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito D:
- massimo 6 CFU relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal Piano di Studio);
- massimo 6 CFU di attività laboratoriale/esercitazioni;
- massimo 6 CFU di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria);
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus che non siano state inserite nei Learning Agreement;
- vengono riconosciuti CFU in ambito D per attività formative universitarie organizzate da altri Dipartimenti dell’Ateneo di Verona o da altri Atenei solo per quelle attività che siano state oggetto (da parte del relativo Referente/Responsabile) di richiesta preventiva di accreditamento al Dipartimento di Scienze Umane e abbiano ricevuto l’approvazione di quest’ultimo.
In questa pagina lo studente potrà trovare delle guide operative, utili al completamento del proprio percorso universitario.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
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1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° | Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) | D |
Massimiliano Badino
(Coordinator)
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1° 2° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
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1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
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1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
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1° 2° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
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1° 2° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
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1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
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1° 2° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
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1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
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1° 2° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
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1° 2° | Gnoseology and Metaphysics Workshop | D |
Davide Poggi
(Coordinator)
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1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Federico Leoni
(Coordinator)
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Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) (2021/2022)
Teaching code
4S010004
Teacher
Coordinator
Credits
12
Also offered in courses:
- Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) of the course Master's degree in Pedagogical Sciences
- Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) of the course Master's degree in Advanced Social Work
- Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) of the course Master's degree in Psychology for Training and Professional Development
- Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) of the course Combined Bachelor's + Master's degree in Primary teacher education
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHYM-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
M-PSI/01 - GENERAL PSYCHOLOGY
SPS/07 - GENERAL SOCIOLOGY
Period
Sem. 1A dal Sep 27, 2021 al Nov 6, 2021.
Learning outcomes
At the end of the School the students will be able to:
- analyze the concept of crisis.
- contrast and compare forms of crisis in different disciplinary fields.
- enhance ethical engagement toward crisis.
- understand the scientific, cultural, and societal impact of crises.
- integrate conceptual and historical analysis.
- apply qualitative and quantitative methodologies.
- increase their teamwork competence.
- present and discuss a research project with peers.
Program
The School will develop the following themes:
The historical and philosophical roots of the crisis. Over the course of human evolution, the experience of the crisis meant different things at different times. This is unsurprising in itself, but surprising in its premises and developments. While a crisis forces us to rethink the world as an ordered system of meanings, the process of re-orienting and re-semanticizing the world shows to be an essential part of this very system, and finally suggests that crises lie at the very origins of human culture as such. Thus, how did the experience of crisis change over the several “times of crisis”? What can we learn from past crises to better tackle the future ones? And what can we learn about ourselves as cultural and historical beings?
Science your way out of the crisis. Science has been traditionally regarded as the site of the “positive crisis”. A scientific crisis is oftentimes the preamble to a decisive breakthrough. However, is this true for any scientific discipline or rather different fields handle crises in different ways? And, more importantly, how do the research practices and work routines change over a period of crisis?
Policing the crisis. It has been claimed that our Neoliberal socio-economic system is particularly prone to crises. Far from being merely financial, such crises spread instability and uncertainty over the entire social fabric. How does this state of permanent crisis affect workers’ self-identity? How does it impact on work relations in terms of age, role, and gender?
Crisis? What crisis? A crisis generates different and contrasting emotions, which can range from desperation to sheer denial. What can psychology and neurobiology tell us about the emotions triggered by a state of distress? How can we make crisis emotion an object of scientific inquiry?
Today’s crisis is tomorrow’s opportunity. Crises are not only vectors of problems. By putting us in front of the unexpected, they might also bring about new scenarios and new resources. What are the ethical problems related to a situation of crisis? What are the abilities and competencies that can be learned and treasured for the future?
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Competenze linguistiche
I crediti formativi universitari relativi alle "Ulteriori competenze linguistiche" (B1 informatizzato se seconda lingua; livello B2 completo se stessa lingua della triennale) possono essere acquisiti in una delle due seguenti modalità:
- iscrizione da parte della/o studente presso il Centro Linguistico di Ateneo (CLA ➔ https://cla.univr.it/it/test-e-certificazioni) per il sostenimento e il superamento delle prove + iscrizione, sempre da parte della/o studente, in apposita lista per la registrazione crediti e registrazione CFU (senza presenza) da parte dell’Università.
Oppure
- equipollenza di certificazioni linguistiche esterne: riconoscimento equipollenza di certificazioni linguistiche esterne (➔ https://cla.univr.it/it/servizi/riconoscimento-delle-certificazioni-linguistiche-esterne).
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Internships
Activities
This web page aims to publicise, in a direct and targeted way, the activities (conferences, seminars, books presentations, etc.) promoted by the Master's Degree in Philosophical Sciences of the UniVr or pertaining to the same, in so far as they are linked to the themes and the teachers of the two-year Master's Degree.Practical information for students
Documents
Title | Info File |
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1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Student mentoring
Student login and resources
Graduation
Documents
Title | Info File |
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Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
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Linguaggio e mito in Tolkien | ENGLISH LITERATURE - Critical Theory & Poetics |
Dialettica del negativo in Meister Eckhart | HISTORY OF PHILOSOPHY - MIDDLE AGES |
La felicità nel Medioevo | HISTORY OF PHILOSOPHY - MIDDLE AGES |
Le figure di Eva e Maria in Ildegarda di Bingen | HISTORY OF PHILOSOPHY - MIDDLE AGES |
IA. Una critica fenomenologica al concetto di Intelligenza Artificiale | The Human Mind and Its Complexity: Cognitive science, psychology, linguistics, philosophy of mind - Philosophy of science, epistemology and logic |
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41