The programme

Here you can find an overview of the degree programme, including information on its organisation and regulations, as well as a number of useful information. In addition, this section includes an overview of the University’s Quality Assurance system and the Student Orientation services available to prospective students, to help them choose the right course for them.

Student orientation services

The new website of the Student Orientation Office, with new form and content, is the result of a long process aimed at providing a better and more comprehensive service to its many users. Users are mostly secondary school pupils approaching the University for the first time, and schools' University Orientation Services which organise activities to assist their pupils in post-school choices. Making a decision means choosing the best alternative to satisfy one's expectations, preferences and aspirations. 
 
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)

Sportello telefonico: dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.

Find out more

L'obiettivo principale del CdS in Fisioterapia è formare la figura professionale del Fisioterapista, cui competono le attribuzioni previste dal D.M. del Ministero della sanità 14 settembre 1994, n. 741 e successive modificazioni ed integrazioni.
Di seguito sono riportati gli obiettivi formativi specifici del corso, che sono da raggiungersi attraverso un apprendimento teorico e pratico nelle discipline fondanti gli ambiti culturali internazionali (Core Curriculum del Fisioterapista, v. 2008 e succ. modif. e integraz.).
Il laureato, al termine del percorso triennale, sarà in grado di:
- gestire il progetto riabilitativo in vari setting (degenza, ambulatorio e domicilio) in collaborazione con l’equipé interdisciplinare. Nello specifico ideare, attuare il programma fisioterapico di cura e riabilitazione di pazienti (età pediatrica, adulta e anziana) con problematiche fisioterapiche acute-sub acute-croniche inerenti a disfunzioni: muscolo-scheletriche, neurologiche e delle funzioni cognitive, cardio-vascolari, respiratorie, pelvi-perineali, geriatriche, oncologiche;
- valutare le rispondenze del programma ideato e attuato;
- gestire il setting riabilitativo (degenza, ambulatorio e domicilio) utilizzando pratiche di protezione dal rischio fisico, chimico e biologico, con particolare attenzione alla movimentazione manuale dei carichi perseguendo principi ergonomici individualizzati alla propria persona e garantendo la sicurezza della persona assistita;
- eseguire anamnesi e valutazione della persona in carico, integrando le stesse con i dati clinici disponibili, al fine di individuare i problemi fisioterapici prioritari e al fine di porsi obiettivi SMART coerenti;
- attivare processi decisionali sulla base delle condizioni cliniche della persona assistita, considerando le dimensioni bio-psico-sociali della disabilità;
- integrare il proprio intervento con proposte sia in ambito preventivo che educativo;
- attivare e sostenere le capacità residue della persona perseguendo il maggior livello di autonomia possibile, in ogni setting previsto (degenza, ambulatorio, domicilio);
- relazionarsi con la persona assistita e i caregiver utilizzando efficacemente la comunicazione terapeutica, nel rispetto dei principi etici e deontologici;
- agire una pratica basata su prove di efficacia;
- documentare la propria attività professionale nel rispetto della privacy;
- identificare i propri bisogni formativi, gestendo responsabilmente il proprio aggiornamento clinico-professionale;
- gestire la propria attività professionale a livello organizzativo.
Il percorso formativo previsto per i tre anni di studio prevede i contenuti teorici che seguono.
1°anno – I contenuti del 1°anno mirano a fornire le conoscenze di base che risultano essere indispensabili e propedeutiche per i contenuti professional affrontati successivamente: anatomia umana e istologia; scienze propedeutiche fisiche e biologiche; metodologia generale e sicurezza in fisioterapia; medicina del lavoro e prevenzione dei danni da movimentazione; inglese scientifico; fisiologia e psicologia; chinesiologia e valutazione funzionale; fondamenti educativi, relazionali e organizzativi nella disabilità, in considerazione dei vari setting riabilitativi.
2°anno – I contenuti del 2°anno sono specificatamente professional e riguardano le due principali aree in cui il Fisioterapista si trova a operare, ovvero quella muscolo-scheletrica e neurologica: fondamenti di clinica medica; fisioterapia nelle disfunzioni neurologiche e metodologie avanzate in fisioterapia neurologica; fisioterapia nelle disfunzioni muscolo-scheletriche e metodologie avanzate in fisioterapia muscolo-scheletrica; metodologia della fisioterapia sportiva; introduzione alla ricerca scientifica.
3°anno – I contenuti del 3°anno riguardano alcune aree specifiche professionalizzanti della fisioterapia con attenzione anche ai setting riabilitativi domiciliari e forniscono inoltre conoscenze inerenti l’esercizio della professione: fisioterapia nelle disfunzioni cardiovascolari e respiratorie; fisioterapia geriatrica e oncologica; fisioterapia in età evolutiva; fisioterapia nelle disfunzioni pelvi-perineali; aspetti legali, bioetici e organizzativi nell’esercizio professionale.
Questa logica curriculare si è concretizzata nella scelta di crediti assegnati alle esperienze di tirocinio che aumentano gradualmente dal 1° al 3° anno.

PROFILI PROFESSIONALI

FISIOTERAPISTA

Funzione in un contesto di lavoro

Il fisioterapista è l'operatore sanitario che svolge in via autonoma, o in collaborazione con altre figure sanitarie, gli interventi fisioterapici nelle aree della motricità, delle funzioni corticali superiori, e di quelle viscerali conseguenti a eventi patologici, a varia eziologia, congenita od acquisita. Nell’ambito delle proprie competenze e all’interno dell’equipe riabilitativa il fisioterapista elabora la definizione del programma di riabilitazione, pratica autonomamente l’attività terapeutica, propone l’adozione di protesi o ausili e verifica le rispondenze della metodologia attuata agli obiettivi di recupero funzionale.

Competenze associate alla funzione

Le competenze principali del Fisioterapista derivano da un insieme integrato di conoscenze, abilità e atteggiamenti. Le competenze core sono:
la cura/riabilitazione, per mezzo di tecniche proprie della disciplina, in linea con l’implementazione delle nuove tecnologie (ad esempio robotica, tele-riabilitazione);
l’educazione terapeutica, finalizzata a sviluppare responsabilità e consapevolezza nella persona assistita;
la prevenzione nei confronti dei singoli e della collettività, in condizioni di salute o disabilità, promuovendo il benessere fisico, psichico e sociale;
la comunicazione e relazione, al fine di instaurare un rapporto con la persona assistita, il caregivers e le altre figure professionali;
la responsabilità professionale, secondo quanto previsto dal codice deontologico;
la gestione e il management,al fine di organizzare il proprio lavoro in modo efficiente ed efficace;
la formazione/ autoformazione in ottica di individuare i propri bisogni formativi e di mantenersi costantemente aggiornato;
la pratica basata sulle prove di efficacia, al fine di garantire standard professionali riconosciuti dalla comunità scientifica.
Il fisioterapista mette in atto le proprie competenze al fine della gestione della disabilità considerano la salute della persona in un’ottica bio-psico-sociale.

Sbocchi occupazionali

Gli sbocchi occupazionali sono individuabili in qualsiasi ambito dove si rendano necessari gli interventi di prevenzione, cura e riabilitazione nelle aree della motricità, delle funzioni corticali superiori e viscerali conseguenti a eventi patologici, a varia eziologia, congenita od acquisita.
Il fisioterapista mette in campo le proprie competenze nei servizi di fisioterapia e riabilitazione, in strutture sanitarie e assistenziali del S.S.N., accreditate e convenzionate o private (ad es. residenze per anziani, RSA, IRCCS, Hospice), in stabilimenti termali, in società sportive, in ambulatori medici e/o ambulatori polispecialistici, in farmacie, in cooperative, in associazioni, in organizzazioni non governative (ONG) e a domicilio del paziente. Il fisioterapista può operare in regime di dipendenza o libero-professionale in forma individuale o associata e come borsista o assegnista di ricerca.



Quality Assurance

The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.

This programme has adopted a teaching Quality Assurance system in line with the University’s quality assurance guidelines and based on the e ANVUR national quality assurance guidelines, by carrying out the following activities:
  • periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
  • design of educational contents and planning of resources;
  • organisation of educational activities and teaching services;
  • monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
  • provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
The above activities are scheduled and interrelated, based on the PDCA principles (Plan, Do, Check, Act).
schema_qualita

In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.

Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente

by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.

QA bodies

QA in degree programmes

QA activities

Degree Programme description and regulations

symbol pdf-document

Not yet available

The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.

Other Rules

To view other regulations of interest refer to the section: Statute and regulations

The Italian University system

schema_qualita

First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme

First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.
Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.

Second-cycle degrees: Master’s degree

Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.
Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.

Third-cycle degrees

PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.
Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.

Professional Master’s programme

1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.
2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.

Other useful things

Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.
Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.

Why Verona