Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di CFU di tipologia D e di tipologia F.
CFU D (attività a scelta dello studente)
I CFU D possono essere acquisiti mediante:
- insegnamenti non obbligatori nel proprio piano didattico (previa approvazione del Presidente del Collegio didattico per insegnamenti non selezionabili in autonomia)
- attività accreditate dal Collegio didattico
- competenze linguistiche (diverse o ulteriori) rispetto a quelle obbligatorie
- tirocini o stage
- TALC (competenze trasversali).
Competenze trasversali TALC
Nota bene: i corsi TALC sono riconosciuti solo come CFU D.
Il numero di CFU D va calcolato complessivamente sull’intero triennio/biennio e non è legato all'annualità.
CFU F
I CFU F sono solitamente relativi ad abilità informatiche, competenze linguistiche, stage e tirocini e ulteriori attività formative accreditate in questa tipologia dal Collegio Didattico.
Nel corso di laurea in Lingue e Letterature Straniere sono previste le seguenti tipologie:
- 3 CFU per terza lingua (livello B1)
- 3 CFU per informatica.
Le competenze informatiche possono essere acquisite attraverso:
- il superamento della prova pratica presso le aule informatiche di Ateneo,
- la frequenza dei corsi attivati da scuole e centri accreditati dall’AICA (Associazione Italiana per l’Informatica e il Calcolo Automatico) o riconosciuti dalla Provincia e dalla Regione e superamento della relativa prova finale. Le domande per il riconoscimento delle competenze informatiche acquisite precedentemente vengono esaminate dalla Commissione per il riconoscimento delle Competenze Informatiche.
Lo studente ha comunque la possibilità di effettuare esperienze di stage e tirocini che però vengono riconosciuti all’interno dei crediti a scelta libera (CFU D).
To discover all the teaching activities accredited by the foreign teaching college click here
Spanish literature 2 (2021/2022)
Teaching code
4S002929
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Spanish
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/05 - SPANISH LITERATURE
Period
I semestre (Lingue e letterature straniere) dal Sep 27, 2021 al Jan 8, 2022.
Learning outcomes
The main educational goal of this course, which is part of the degree course in Foreign Languages and Literatures, is the acquisition by students of advanced skills in Spanish Literature from the origins to the 17th century. As a result students will acquire: - knowledge and comprehension skills: in-depth knowledge of the Spanish Literature of the period planned in terms of historical context, texts, genres, movements and authors, with particular regard to the themes of intercultural exchanges and the expressive differentiation of Literary phenomena. - Applied knowledge and comprehension skills: students will acquire the necessary methodologies to work on literary texts in both historical and comparative perspective, as well as the ability to understand complex texts and implicit meanings. Students must be able to express themselves in Spanish fluently and spontaneously, arguing clearly, structured and detailed on complex topics.
Program
Español e inglés
Programa:
Textos de lectura obligatoria:
* Felipe B. Pedraza Jiménez, Milagros Rodríguez Cáceres, Las épocas de la literatura española, Barcelona, Ariel, 2012, pp. 39-161 (capp. 2,3, 4).
* Anthony Close, Guía esencial del Quijote, Madrid, Visor, 2019.
*Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, edición de Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2016.
[Existe, aunque no sustituye el libro impreso, edición electrónica: Miguel de Cervantes, El ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha, edición de Francisco Rico, Madrid,Centro Virtual Cervantes, 1997. http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote]
El curso está dividido en dos partes:
PRIMERA PARTE:
El pre-rinascimento: la edad de los Reyes católicos, la Celestina; el imperio de Carlos V; el legado de Erasmo de Rotterdam; la reforma protestante y sus consecuencias; la Contrarreforma; la época de Felipe II; moros, judíos y moriscos: sus expulsiones; los géneros literarios: el Lazarillo de Tormes; la picaresca, los libros de caballerías, la novela pastoril, bizantina, morisca. La poesía española: el petrarquismo, Garcilaso de la Vega, Santa Teresa de Jesús, Luis de León, San Juan de la Cruz, aproximaciones a Francisco de Quevedo y Luis de Góngora.
SEGUNDA PARTE: lectura, análisis y comentario del Don Quijote de la Mancha de Miguel, incluso el texto de Antony Close.
Bibliografía crítica no obligatoria
* M. G. Profeti (a cura di), L’età d’oro della letteratura spagnola: Il Cinquecento, Firenze, La Nuova Italia, 1997.
* A. Spagnoletti, Il mondo moderno, Bologna, Il Mulino, 2005.
* J. H. Elliott, La Spagna imperiale. 1469-1716, Bologna, Il Mulino, 2006.
* Historia de la literatura española, 2. La conquista del clasicismo 1500-1598, Jorge García López, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón, Barcelona, Crítica, 2010.
* H. Rawlings, L’inquisizione spagnola, Bologna, Il Mulino, 2008.
* A. Vanoli, La reconquista, Bologna, Il Mulino, 2009.
* Po-chia Hsia, R. La controriforma. Il mondo del rinnovamento cattolico (1540-1770), Bologna, Il Mulino, 2009.
* G. Bessong, I sefarditi, Bologna, Il Mulino, 2010.
* F. Márquez Villanueva, Moros, moriscos y turcos en Cervantes. Ensayos críticos, Barcelona, Bellaterra, 2010.
* P. de Valencia, Trattato sui moriscos di Spagna, introduzione, edizione e note di Felice Gambin. Alla traduzione ha collaborato Silvia Monti, Pisa, ETS, 2013.
*-Lazarillo de Tormes, a cura di Antonio Gargano, con testo a fronte, Venezia, Madrid, 2017.
Sobre la vida de Cervantes, véase, entre otros, Jorge García López, Cervantes: La figura en el tapiz. Itinerario personal y vivencia intelectual, Barcelona, Pasado&Presente, 2015.
Modalidades didácticas. El curso está estructurado en lecciones frontales. Materiales detallados estarán disponibles en la plataforma e-learning.
*Durante el desarrollo del curso se darán ulteriores indicaciones bibliográficas actualizadas.
SYLLABUS
The lessons will be divided into two parts:
* Felipe B. Pedraza Jiménez, Milagros Rodríguez Cáceres, Las épocas de la literatura española, Barcelona, Ariel, 2012, pp. 39-161 (capp. 2,3, 4).
* Anthony Close, Guía esencial del Quijote, Madrid, Visor, 2019.
*Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2016.
[Miguel de Cervantes, El ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha, ed. F. Rico. Madrid:
FIRST PART:
El pre-rinascimento: la edad de los Reyes católicos, la Celestina; el imperio de Carlos V; el legado de Erasmo de Rotterdam; la reforma protestante y sus consecuencias; la Contrarreforma; la época de Felipe II; moros, judíos y moriscos: sus expulsiones; los géneros literarios: el Lazarillo de Tormes; la picaresca, los libros de caballerías, la novela pastoril, bizantina, morisca. La poesía española: el petrarquismo, Garcilaso de la Vega, Santa Teresa de Jesús, Luis de León, San Juan de la Cruz, Francisco de Quevedo …
SECOND PART: reading, analysis and comment of Don Quijote de la Mancha by Miguel de Cervantes.
Recommended but not required critical bibliography:
- M. G. Profeti (a cura di), L’età d’oro della letteratura spagnola: Il Cinquecento, Firenze, La Nuova Italia, 1997.
- A. Spagnoletti, Il mondo moderno, Bologna, Il Mulino, 2005.
- J. H. Elliott, La Spagna imperiale. 1469-1716, Bologna, Il Mulino, 2006.
- Historia de la literatura española, 2. La conquista del clasicismo 1500-1598, Jorge García López, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón, Barcelona, Crítica, 2010.
- H. Rawlings, L’inquisizione spagnola, Bologna, Il Mulino, 2008.
- AA. VV., Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume I: secoli XV-XVII), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2008.
- AA. VV,, Alle radici dell’Europa. Mori, giudei e zingari nei paesi del Mediterraneo occidentale (Volume II: secoli XVII-XIX), a cura di F. Gambin, Firenze, Seid, 2009.
- A. Vanoli, La reconquista, Bologna, Il Mulino, 2009.
- Po-chia Hsia, R. La controriforma. Il mondo del rinnovamento cattolico (1540-1770), Bologna, Il Mulino, 2009.
- G. Bessong, I sefarditi, Bologna, Il Mulino, 2010.
- F. Márquez Villanueva, Moros, moriscos y turcos en Cervantes. Ensayos críticos, Barcelona, Bellaterra, 2010.
- A. M. Paramio; J. C. Villaverde Amieva; A. I. Beneyto Lozano, Memoria de los Moriscos, escritos y relatos de una diáspora cultural, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.
- P. de Valencia, Trattato sui moriscos di Spagna, introduzione, edizione e note di Felice Gambin. Alla traduzione ha collaborato Silvia Monti, Pisa, ETS, 2013.
-Lazarillo de Tormes, a cura di Antonio Gargano, con testo a fronte, Venezia, Madrid, 2017.
On Cervantes’ life, seen, among others, Jorge García López, Cervantes: La figura en el tapiz. Itinerario personal y vivencia intelectual, Barcelona, Pasado&Presente, 2015.
TEACHING METHODS
The lessons will be ex cathedra. Further teaching material will be available for download from e-learning repository.
The professor will regularly receive students during his office hours in order to give additions and clarifications on the contents of the course.
Bibliography
Examination Methods
Español e inglés
Examen oral en español. Los estudiantes que frecuentan podrán acceder a un examen escrito optativo (test) parcial (verifica in itinere), consiguiendo una nota que contribuirá a la evaluación final. La prueba escrita tiene lugar solamente una vez (mes de diciembre).
Los que superen la prueba escrita tienen que preparar para el examen oral solo la segunda parte, o sea la lectura y el comentario del Don Quijote, incluso el libro de Antony Close.
Para acceder a este examen – pero no a la verifica in itinere – hay que haber superado Lingua spagnola 1 y Letteratura spagnola 1.
El programa vale también para los estudiantes que no asisten a clase, aunque se invitan a los no frecuentantes a escribir al docente.
The exam will be an oral discussion in Spanish. A final oral exam will assess:
- a deep knowledge of primary and secondary texts;
- the capacity to read and interpret the literary texts analyzed;
- the capacity to articulate effectively the information and critical assessments concerning texts and topics discussed in class;
- the capacity to express and critically argue in Spanish;
* ERASMUS students are asked to contact with the teacher at the beginning of the course to agree together on the exam methods.
Attending students will take a self-assessment test (verifica in itinere) during the course. The grade given will be part of the final grade. The self- assessment test will be done only once (in December).
Students who pass the written exam will have to prepare, for the oral examination, only the second part, which consists on the reading and commenting of Don Quijote.
In order to take the oral exam, students need to have already passed both Lingua spagnola 1 (Spanish Language 1) and Letteratura spagnola 1 (Spanish Literature 1). All students are allowed to take part on the self-assessment test (prova in itinere).
The syllabus is the same for non-attending students. Students who cannot attend the lessons are kindly invited to get in touch with the professor.