Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Oct 1, 2012 | Nov 18, 2012 |
Sem. 1B | Nov 19, 2012 | Jan 20, 2013 |
Sem. IIA | Feb 25, 2013 | Apr 21, 2013 |
Sem. IIB | Apr 22, 2013 | Jun 9, 2013 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Estiva (Esami sospesi dal 16 al 19 luglio) | Jun 10, 2013 | Jul 31, 2013 |
Sessione Autunnale | Sep 1, 2013 | Sep 30, 2013 |
Sessione Invernale | Jan 20, 2014 | Feb 23, 2014 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Estiva | Jul 16, 2013 | Jul 19, 2013 |
Sessione Autunnale | Nov 12, 2013 | Nov 15, 2013 |
Sessione Invernale | Mar 18, 2014 | Mar 21, 2014 |
Period | From | To |
---|---|---|
Festa di Ognissanti | Nov 1, 2012 | Nov 1, 2012 |
Festa dell'Immacolata Concezione | Dec 8, 2012 | Dec 8, 2012 |
Vacanze Natalizie | Dec 21, 2012 | Jan 6, 2013 |
Vacanze Pasquali | Mar 29, 2013 | Apr 2, 2013 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2013 | Apr 25, 2013 |
Festa dei Lavoratori | May 1, 2013 | May 1, 2013 |
Festa del Santo Patrono di Verona S. Zeno | May 21, 2013 | May 21, 2013 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2013 | Jun 2, 2013 |
Vacanze Estive | Aug 9, 2013 | Aug 16, 2013 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff

Longo Mario

Migliorati Lorenzo
Villani Simone
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Cultural Anthropology
Sociology and analysis of social dynamics
History of Philosophy
History of Education and Pedagogy
Computer Science and Multimedia
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
2° Year activated in the A.Y. 2013/2014
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Developmental and educational psychology
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Teaching methodology and educational planning
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
3° Year activated in the A.Y. 2014/2015
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Social and Cultural Geography
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Theories and techniques of the primary socialization
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Cultural Anthropology
Sociology and analysis of social dynamics
History of Philosophy
History of Education and Pedagogy
Computer Science and Multimedia
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Developmental and educational psychology
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Teaching methodology and educational planning
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Social and Cultural Geography
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Theories and techniques of the primary socialization
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Pedagogy of reading (2013/2014)
Teaching code
4S02400
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Period
Sem IIA dal Feb 24, 2014 al Apr 20, 2014.
Location
VERONA
Learning outcomes
The course has the aim to introduce the main themes regarding the “reading crisis” and the reading education in contemporary society (particular focus will be placed on children and adolescents). The course also promotes media literacy by developing students' skills in analysis and critical thinking about literature and the mass media.
Reading and education: the problems about literacy in the contemporary multimedial society; the factors limiting reading habit; a new kind of reader; children and youngs as critic-reflexive readers; children needs and intrinsic motivation to read; the pleasure of reading (types an levels); reading aloud: a way for reading promotion; the difference between “reading education” and “reading promotion”.
Program
The “reading crisis” and the reading education in contemporary society (focusing on the contemporary Italian society). New kinds of illiteracy. The new book industry, the new reader and the new reading processes. Understanding and analysis of the different kind of texts. Understanding and analysis of mass media as a prerequisite to critical thinking in a democratic society.
The course will be share in two parts:
a) How to read and promote children’s reading
Educative purposes and aims. Motivations to reading and reading pleasure. Reading aloud: theoretical aspects and applications. Reading promotions: theoretical aspects; practical applications and extracurricular activities; contemporary problems and dynamics in Italy. The reader as critical recipients of the book.
b) How to read and understand books and mass media
How to read an assay. Emotional supremacy in the mass media. The unuseful informations. How to read and understand different kind of mass media. Audiovisual narrative media for children and adolescents: short analysis and some guidelines.
Texts for exam
Details and directions for studying will be given during the course of the semester and they also will be published on the web board at the end of the course. This program will be valid for one academic year 2013/2014, this is to say until February 2015.
The course program follows a teaching method which while including various didactic methods: frontal lessons, reading aloud performances, slide presentations, image, audio and video presentations, and so on.
The course will NOT be a mere summary of the contents of the books: for this reason is highly recommended to attend the lectures or at least part of them.
Details regarding integrative and external lessons will be given during the course.
Examination Methods
The exam consists of two-hours’ written text based on argumentative and reflexive open-questions. This program will be valid for one academic year 2013/2014, this is to say until February 2015.
Type D and Type F activities
Modules not yet included
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
![]() |
pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
![]() |
pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Ambienti e contesti di lavoro con minori | Various topics |
Analisi dei personal network di sostegno | Various topics |
comunicazioni relative alla tesi | Various topics |
Il teatro come contesto educativo | Various topics |
I processi di globalizzazione culturale nella società contemporanea | Various topics |
La social network analysis applicata allo studio dei contesti educativi | Various topics |
L'educatore ed i progetti europei | Various topics |
L'impegno associativo in ambito educativo | Various topics |
Politiche sociali e contesti educativi | Various topics |
Progetti di collaborazione con le istituzioni scolastiche | Various topics |
PROPOSTE TESI AMBITO GEOGRAFICO | Various topics |
Scuola e capitale sociale | Various topics |
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
![]() |
pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
![]() |
pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
![]() |
pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Stage e Tirocini
Le ulteriori attività formative (crediti F) sono interamente coperte dall’attività di tirocinio “indiretto” (1 cfu) da svolgersi nel secondo anno e di tirocinio “diretto” (14 cfu) da svolgersi presso enti convenzionati per un numero complessivo di 15 cfu (375 ore). Chi è iscritta/o al curriculum servizi per l’infanzia è tenuta/o a svolgere il tirocinio presso nidi e servizi per la prima infanzia per almeno il 50% delle ore.
Il tirocinio professionalizzante (375 ore, pari a 15 cfu), è obbligatorio sia nella sua forma diretta che indiretta.
Il tirocinio indiretto, della durata di 25 ore a frequenza obbligatoria al 75%, si svolge in Università per 20 ore e in forma di lavoro individuale per 5 ore e consiste in un accompagnamento iniziale delle/degli studenti da parte dei tutor attraverso un percorso formativo dotandoli di conoscenze e strumenti adeguati a osservare, comprendere e rielaborare criticamente l’esperienza di tirocinio nei servizi educativi e ad affrontare il tirocinio negli enti con metodo e consapevolezza. Il percorso, da attuare in gruppi da 20-25 persone sotto la supervisione di un tutor, risponde alle esigenze costantemente espresse sia dalle/dagli studenti stessi sia dalle parti sociali che dai referenti degli enti convenzionati.
Il tirocinio diretto si propone di raggiungere i seguenti obiettivi:
- fare esperienza diretta di attività professionali, che richiedono un livello di preparazione al lavoro educativo;
- approfondire in particolare il rapporto tra preparazione teorica, acquisita mediante lo studio, ed esperienza pratica, tra mondo del sapere e della cultura e mondo del lavoro e delle professioni;
Al termine del tirocinio diretto lo studente deve presentare una relazione scritta, nella modalità concordata con il tutor accademico.
Nuove Linee Guida per il tirocinio di Scienze dell'educazione.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Documents
Title | Info File |
---|---|
![]() |
pdf, it, 302 KB, 16/07/21 |