Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno I
Seconda lingua straniera anno I
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
2° Year activated in the A.Y. 2015/2016
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
3° Year activated in the A.Y. 2016/2017
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Prima lingua straniera anno III
Seconda lingua straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
Un insegnamento a scelta (artistico)
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno I
Seconda lingua straniera anno I
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Prima lingua straniera anno III
Seconda lingua straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
Un insegnamento a scelta (artistico)
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Spanish American language, literature and culture (2015/2016)
Teaching code
4S002909
Teacher
Coordinator
Credits
6
Also offered in courses:
- Hispano-American Language and Literature of the course Bachelor's degree in Foreign Languages and Literatures
Language
Spanish
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/06 - LATIN AMERICAN LANGUAGES AND LITERATURES
Period
I semestre dal Oct 1, 2015 al Jan 9, 2016.
Learning outcomes
Educational objectives
The course will introduce the student into de most important moments of the latinamerican short stories of the XXth Century and into their culture of origin. To get this scope it will be necessary to provide narratological and translation knowledges to the students.
Program
Testi
L’antologia di racconti sarà inserita in e-learning.
Nelle lezioni verrà analizzato uno dei due racconti scelti per ogni autore.
1- Rubén Darío, “El caso de la señorita Amelia”, “Huitzilopochtli”
2- Horacio Quiroga, “La insolación”, “A la deriva”
3- Jorge Luis Borges, “La casa de Asterión”; “El sur”
4- Juan Rulfo, “Es que somos muy pobres”; “Diles que no me maten”
5- Gabriel García Márquez,“Los funerales de la mamá grande”
6- Julio Cortázar, “Continuidad en los parques”; “La noche boca arriba”
7- Elena Garro, “La culpa es de los tlaxcaltecas
8- Luisa Valenzuela, “Pantera ocular”
9- José María Arguedas, “Warma kukay”
10- Marvel Moreno, “Oriane, tía Oriane”
Bibliografía critica
Obbligatori:
-Ricardo Piglia,"Tesis sobre el cuento" en Teoría de los cuentistas (Lauro Zavala comp.). México, UNAM, 1995.
-Carlo Ginzburg,"Spie. Radici di un paradigma indiziario" in Miti. Emblemi.Spie. Morofologia e storia, Torino, Einaudi, 1986.
E due a scelta tra:
1-F.A. Arce Vargas, “Una misma fábula y dos cuentos: el caso de Rubén Darío y Carlos Fuentes” Letras, Vol. 1, ns.15-16-17, 1985.
2-Emir Rodríguez Monegal, "Prólogo" a Horacio Quiroga, Cuentos. Biblioteca Ayacucho.
3- Francesco Fava,"Le infinite versioni. Alcuni bivi di 'La casa de Asterión' di Jorge Luis Borges. in Tradurre un continente (a cura di F. Fava) Sellerio.
4--Diane Hill,"Integración, desintegración e intensificación en los cuentos de Juan Rulfo", Revista Iberoamericana vol XXXIV, n.66 1968.
5-R. Campra, “Técnicas del sentido en los cuentos de García Márquez”. Revista Iberoamericana, Vol.L, ns.128-129, julio. Dic. 1984.
6- M.I. González y J. E. Morales, "Análisis narratológico de 'La noche boca arriba' de Julio Cortázar". Espéculo. Revista de Estudios literarios, 2011.
7-Margo Glantz, "Las hijas de la Malinche", Esguince de cintura, México, Conaculta, 1994. (También en Cervantes virtual).
8-María C. Graña, "Ironía, intertexto y género en un relato fantástico de Luisa Valenzuela: 'Pantera ocular'" in Letterature d'America, Annno XXII, 90, 2002.
9- Julio Ortega, "José M. Arguedas", Revista Iberoamericana, XXXVI, n. 70 1970.
10-María C. Graña, "La iniciación femenina en dos cuentos caribeños: 'Oriane, tía Oriane' y 'La muñeca menor'. in Mujeres en el umbral. De la iniciación femenina en las escritoras hispánicas.(a cura di E. Perassi, S. Regazzoni), Sevilla, Renacimiento.
Manuale generale:
Emilia Perassi-Laura Scarabelli (a cura di), Itinerari di cultura ispanoamericana. Ritorno alle origini e ritorno delle origini, UTET, 2011.
Manuale metodologico
Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività. Mondadori
Examination Methods
Exam methods
In the oral examination that will be in Spanish, the students will have to explain and translate some part of the literary texts and comment the critical articles. Also will be necessary to read and explain a novel of the XXth century.