Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
6
A
L-FIL-LET/10
Ulteriori conoscenze linguistiche - terza lingua (livello b1)
3
F
-

2° Year   activated in the A.Y. 2015/2016

ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Un insegnamento a scelta (artistico)

3° Year   activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta (artistico)
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
6
A
L-FIL-LET/10
Ulteriori conoscenze linguistiche - terza lingua (livello b1)
3
F
-
activated in the A.Y. 2015/2016
ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Un insegnamento a scelta (artistico)
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta (artistico)
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S002909

Teacher

Maria Grana

Coordinator

Maria Grana

Credits

6

Also offered in courses:

Language

Spanish es

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/06 - LATIN AMERICAN LANGUAGES AND LITERATURES

Period

I semestre dal Oct 1, 2015 al Jan 9, 2016.

Learning outcomes

Educational objectives

The course will introduce the student into de most important moments of the latinamerican short stories of the XXth Century and into their culture of origin. To get this scope it will be necessary to provide narratological and translation knowledges to the students.

Program

Testi
L’antologia di racconti sarà inserita in e-learning.
Nelle lezioni verrà analizzato uno dei due racconti scelti per ogni autore.
1- Rubén Darío, “El caso de la señorita Amelia”, “Huitzilopochtli”
2- Horacio Quiroga, “La insolación”, “A la deriva”
3- Jorge Luis Borges, “La casa de Asterión”; “El sur”
4- Juan Rulfo, “Es que somos muy pobres”; “Diles que no me maten”
5- Gabriel García Márquez,“Los funerales de la mamá grande”
6- Julio Cortázar, “Continuidad en los parques”; “La noche boca arriba”
7- Elena Garro, “La culpa es de los tlaxcaltecas
8- Luisa Valenzuela, “Pantera ocular”
9- José María Arguedas, “Warma kukay”
10- Marvel Moreno, “Oriane, tía Oriane”

Bibliografía critica
Obbligatori:
-Ricardo Piglia,"Tesis sobre el cuento" en Teoría de los cuentistas (Lauro Zavala comp.). México, UNAM, 1995.
-Carlo Ginzburg,"Spie. Radici di un paradigma indiziario" in Miti. Emblemi.Spie. Morofologia e storia, Torino, Einaudi, 1986.
E due a scelta tra:
1-F.A. Arce Vargas, “Una misma fábula y dos cuentos: el caso de Rubén Darío y Carlos Fuentes” Letras, Vol. 1, ns.15-16-17, 1985.
2-Emir Rodríguez Monegal, "Prólogo" a Horacio Quiroga, Cuentos. Biblioteca Ayacucho.
3- Francesco Fava,"Le infinite versioni. Alcuni bivi di 'La casa de Asterión' di Jorge Luis Borges. in Tradurre un continente (a cura di F. Fava) Sellerio.
4--Diane Hill,"Integración, desintegración e intensificación en los cuentos de Juan Rulfo", Revista Iberoamericana vol XXXIV, n.66 1968.
5-R. Campra, “Técnicas del sentido en los cuentos de García Márquez”. Revista Iberoamericana, Vol.L, ns.128-129, julio. Dic. 1984.
6- M.I. González y J. E. Morales, "Análisis narratológico de 'La noche boca arriba' de Julio Cortázar". Espéculo. Revista de Estudios literarios, 2011.
7-Margo Glantz, "Las hijas de la Malinche", Esguince de cintura, México, Conaculta, 1994. (También en Cervantes virtual).
8-María C. Graña, "Ironía, intertexto y género en un relato fantástico de Luisa Valenzuela: 'Pantera ocular'" in Letterature d'America, Annno XXII, 90, 2002.
9- Julio Ortega, "José M. Arguedas", Revista Iberoamericana, XXXVI, n. 70 1970.
10-María C. Graña, "La iniciación femenina en dos cuentos caribeños: 'Oriane, tía Oriane' y 'La muñeca menor'. in Mujeres en el umbral. De la iniciación femenina en las escritoras hispánicas.(a cura di E. Perassi, S. Regazzoni), Sevilla, Renacimiento.
Manuale generale:
Emilia Perassi-Laura Scarabelli (a cura di), Itinerari di cultura ispanoamericana. Ritorno alle origini e ritorno delle origini, UTET, 2011.
Manuale metodologico
Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività. Mondadori

Examination Methods

Exam methods

In the oral examination that will be in Spanish, the students will have to explain and translate some part of the literary texts and comment the critical articles. Also will be necessary to read and explain a novel of the XXth century.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE