Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze della comunicazione - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

2° Year  activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
12
A
L-LIN/12

3° Year  activated in the A.Y. 2017/2018

ModulesCreditsTAFSSD
Stage/laboratories
6
F
-
Prova finale
6
E
-
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD
12
A
L-LIN/12
activated in the A.Y. 2017/2018
ModulesCreditsTAFSSD
Stage/laboratories
6
F
-
Prova finale
6
E
-
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S02212

Coordinator

Simona Brunetti

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/05 - PERFORMING ARTS

Period

Semestrino IA, Semestrino IB

Learning outcomes

An introduction to the theoretical and methodological instruments offered by performing arts, through the analysis of specific issues of the history of theatre.

Program

Chekhov’s dramas seem essentially to consists of faded tones, lights and shades, hazes: in his plays the events are not represented, but let shine through. The atmosphere that we perceive in them is not a poetic aura external to the events, but the truer and deeper concept of the drama. The presence of this impalpable element, which envelopes his characters like an aura in which they breathe, is made perceptible by lyrical rather than dramatic means like intonations, turns of phrases and stylistic tricks. All these strategies will be singularly analysed during the lessons.

References:
1. Appunti dalle lezioni e materiali di approfondimento. Gli studenti non frequentanti integreranno la bibliografia di seguito indicata con lo studio di: Luigi Allegri, "Prima lezione sul teatro", Roma-Bari, Laterza, 2012.
2. Analisi critica di: Anton Čechov, "Zio Vanja"; Anton Čechov, "Il giardino dei ciliegi".
3. Studio di tre drammi a scelta tra i seguenti: Alexandre Dumas fils, "La questione denaro"; Bjørnstjerne Bjørnson, "Un fallimento"; Giuseppe Giacosa, "Come le foglie"; Ibsen, "John Gabriel Borkman"; Anton Čechov, "Le tre sorelle"; August Strindberg, "La signorina Julie"; Pirandello, "Il piacere dell’onestà"; Wilde, "L’importanza di chiamarsi Ernesto".
4. Simona Brunetti, Nicola Pasqualicchio (a cura di), "Attori all’opera. Coincidenze e tangenze tra recitazione e canto lirico", Bari, Edizioni di Pagina, 2015.
5. Un saggio critico a scelta: Umberto Artioli (a cura di), "Il teatro di regia. Genesi ed evoluzione (1870-1950)", Roma, Carocci, 2004; Franco Perrelli, "I maestri della ricerca teatrale", Roma-Bari, Laterza, 2007; Elena Randi, "Protagonisti della danza del XX secolo", Roma, Carocci, 2014.
6. Studio di un dramma a scelta tra i seguenti: Sofocle, "Edipo re"; Machiavelli, "La mandragola"; Shakespeare, "Amleto"; Calderon de la Barca, "La vita è sogno"; Molière, "Don Giovanni"; Goldoni, "La Locandiera"; Ibsen, "Casa di Bambola"; Strindberg, "Il padre"; Pirandello, "Sei personaggi in cerca d’autore"; Brecht, "L’opera da tre soldi"; Beckett, "Aspettando Godot"; Ionesco, "La cantatrice calva".
7. Roberto Alonge, Franco Perrelli, "Storia del teatro e dello spettacolo", Torino, Utet Università, 2012.

Conferenze, fonti, letture e testi critici verranno ulteriormente precisati durante il corso. Alcuni materiali, necessari per la preparazione dell’esame, ma di difficile reperibilità, verranno di volta in volta messi a disposizione dalla docente nella sua pagina personale, sezione avvisi.
Il commento critico di uno degli adattamenti teatrali o cinematografici analizzati a lezione costituirà parte integrante del colloquio d’esame. Per gli studenti ERASMUS è prevista una bibliografia di studio specifica.

N.B.: La presenza certificata dalla firma in entrata e in uscita alle conferenze organizzate dalla docente e l’elaborazione di una relazione scritta di almeno 20.000 caratteri sugli argomenti trattati possono sostituire lo studio di uno dei volumi proposti al quinto punto dell’elenco.

Examination Methods

Oral exam.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE