Studying at the University of Verona

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Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S02513

Coordinator

Edoardo Demo

Credits

6

Also offered in courses:

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY

Period

Primo semestre Magistrali dal Sep 26, 2016 al Jan 13, 2017.

Learning outcomes

The course intends to provide the fundamental elements required for an understanding of the international economic relationships which developed in the Modern and Contemporary Age. After an outline of the historical conditions and the motives underlying the expansion of Europe, the course investigates forms of organisation of production, trade and circulation of the characteristic goods from the different areas (Europe, America ...) in the 15th-20th centuries with particular emphasis on the problem of the structure of interregional and intercontinental trade routes.

Program

Condizioni storiche e motivazioni economiche dell'espansione europea. Le esplorazioni, le scoperte geografiche e l'operato di italiani, portoghesi, spagnoli, inglesi, olandesi e francesi.
Produzione e scambi tra XV e XVIII secolo: merci, vie di traffico, organizzazione finanziaria e commerciale.
Gli strumenti per l'attività commerciale a disposizione degli uomini d'affari in età preindustriale (contratti societari; organizzazione della rete di vendita; strumenti di pagamento, creditizi e di finanziamento; contratti di assicurazione ...).
I caratteri del commercio nel XIX secolo.
Il commercio internazionale e la dominazione europea (1875-1914).
Il commercio internazionale al tramonto del capitalismo liberale.
Il nuovo assetto dell'economia internazionale (1939-1953). Il sistema di Bretton Woods e la sua trasformazione.
Il commercio nella seconda metà del Novecento e le innovazioni con notevoli ripercussioni economiche riguardanti le comunicazioni.
L'evoluzione dei mezzi di trasporto e delle modalità di comunicazione.
L'evoluzione delle reti di vendita.

Libri di testo:
G. BORELLI, Questioni di storia economica europea tra età moderna e contemporanea, Padova, Cedam, 2011, capp. V e VI.
T. FANFANI, Storia Economica, Milano, McGraw-Hill, 2010, capp. 1, 3, 4 e 5.

Gli studenti del corso di laurea magistrale interateneo in Scienze Storiche potranno, inoltre, concordare specifiche letture di approfondimento su temi della storia economica moderna o contemporanea.

Examination Methods

The final exam will be an interview aiming at testing the students' overall knowledge by means of oral questions related to the required readings

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE