Studying at the University of Verona

A.A. 2016/2017

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. For further information, please get in touch with Operational unit: Law Teaching and Student Services Unit

Definition of lesson periods
Period From To
1° periodo di lezioni Oct 3, 2016 Dec 16, 2016
Periodo riservato ad eventuali recuperi di lezioni - dicembre 2016 Dec 17, 2016 Dec 20, 2016
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017 Feb 10, 2017 Apr 10, 2017
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017 Apr 19, 2017 May 9, 2017
Periodo riservato ad eventuali recuperi di lezioni - maggio 2017 May 10, 2017 May 11, 2017
Exam sessions
Session From To
Sessione straordinaria 16/17 - studenti f.c. - dicembre 2016 Dec 21, 2016 Dec 23, 2016
1° appello - Sessione invernale 16/17 Jan 10, 2017 Jan 19, 2017
2° appello - Sessione invernale 16/17 Jan 30, 2017 Feb 8, 2017
Sessione straordinaria 16/17 - studenti f.c. - aprile 2017 Apr 11, 2017 Apr 13, 2017
1° appello - Sessione estiva 16/17 May 12, 2017 May 22, 2017
2° appello - Sessione estiva 16/17 Jun 8, 2017 Jun 17, 2017
3° appello - Sessione estiva 16/17 Jul 6, 2017 Jul 15, 2017
1° appello - Sessione autunnale 16/17 Aug 28, 2017 Sep 6, 2017
2° appello - Sessione autunnale 16/17 Sep 21, 2017 Sep 30, 2017
Degree sessions
Session From To
Termine presentazione tesi di laurea - ottobre 2016 Sep 23, 2016 Sep 23, 2016
Sessione autunnale - 15/16 Oct 24, 2016 Oct 25, 2016
Termine presentazione tesi di laurea - febbraio 2017 Jan 10, 2017 Jan 10, 2017
Sessione invernale - 15/16 Feb 9, 2017 Feb 9, 2017
Termine presentazione tesi di laurea - marzo 2017 Feb 24, 2017 Feb 24, 2017
Sessione invernale - marzo 2017 Mar 29, 2017 Mar 31, 2017
Termine presentazione tesi di laurea - giugno 2017 May 23, 2017 May 23, 2017
Sesssione estiva - 16/17 Jun 26, 2017 Jun 27, 2017
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2016 Nov 1, 2016
Festa dell'Immacolata Concezione Dec 8, 2016 Dec 8, 2016
Vacanze di Natale Dec 24, 2016 Jan 6, 2017
Vacanze di Pasqua Apr 14, 2017 Apr 18, 2017
Festa della Liberazione Apr 25, 2017 Apr 25, 2017
Festa dei Lavoratori May 1, 2017 May 1, 2017
Festa del Santo Patrono - San Zeno May 21, 2017 May 21, 2017
Festa della Repubblica Jun 2, 2017 Jun 2, 2017

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit  Law Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment sistema ESSE3 .If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty.

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

B C D F G L M N O P R S T V

Bercelli Jacopo

jacopo.bercelli@univr.it +39 045 8028820

Calafà Laura

laura.calafa@univr.it +39 045 8028837

Caprara Andrea

andrea.caprara@univr.it 39 045 8028819

Catalano Stefano

stefano.catalano@univr.it 0458028808

Ciampi Annalisa

annalisa.ciampi@univr.it 045 802 8061

Comotti Giuseppe

giuseppe.comotti@univr.it +39 045 8028834

Cordiano Alessandra

alessandra.cordiano@univr.it +39 045 8028841

De Leo Domenico

domenico.deleo@univr.it +39 045 812 4942

Flor Roberto

roberto.flor@univr.it +39 045 8028899

Fratea Caterina

caterina.fratea@univr.it 045 802 8858

Gosetti Giorgio

giorgio.gosetti@univr.it 045.8028650

Leardini Chiara

chiara.leardini@univr.it 045 802 8222

Lorenzetto Elisa

elisa.lorenzetto@univr.it +39 045 8028821

Maggi Rita

rita.maggi@univr.it

Menon Martina

martina.menon@univr.it 045 802 8420

Meruzzi Giovanni

giovanni.meruzzi@univr.it +39 045 8028815

Moro Sergio

sergio.moro@univr.it +39 045 8028857

Nadalet Sylvain Giovanni

sylvain.nadalet@univr.it +39 045 8028848

Onniboni Claudia

claudia.onniboni@univr.it +39 045 8028809

Ortino Matteo

matteo.ortino@univr.it +39 045 8028830

Ortoleva Maria Grazia

mariagrazia.ortoleva@univr.it 045 802 8052
fotoPubblica,  July 17, 2018

Patrono Paolo

paolo.patrono@univr.it +39 045 8028813

Pelloso Carlo

carlo.pelloso@univr.it +39 045 8028826

Peruzzi Marco

marco.peruzzi@univr.it 045 8028838

Picotti Lorenzo

lorenzo.picotti@univr.it +39 045 8028861

Roffia Paolo

paolo.roffia@univr.it 045 802 8012

Romeo Luciano

luciano.romeo@univr.it 045 8124295 - 8124969

Rossi Giovanni

giovanni.rossi@univr.it +39 045 8028840

Strano Silvana

silvana.stranoligato@univr.it +39 045 8028856

Tedoldi Alberto Maria

alberto.tedoldi@univr.it 3471567494

Tincani Chiara

chiara.tincani@univr.it +39 045 8028896

Tomazzoli Claudio

claudio.tomazzoli@univr.it

Velo Dalbrenta Daniele

daniele.velodalbrenta@univr.it +39 045 8028833

Veronesi Marcella

marcella.veronesi@univr.it 045 802 8025

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00293

Teacher

Sergio Moro

Coordinatore

Sergio Moro

Credits

9

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/10 - ADMINISTRATIVE LAW

Language of instruction

Italian

Period

2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017

Learning outcomes

The course deals with administrative law, namely the law governing the public administrations and their relations with private individuals. In particular, the object of study is:
- administrative organisation understood as the complex body of offices coordinated according to an administrative plan;
- administrative activity understood as the totality of the acts and operations – globally relevant – aimed at pursuing the public interest.
The course has a twofold objective:
- providing the fundamental notions and the method for critically understanding and interpreting administrative law.
- developing an ability for problem solving based on logical argumentation – which should be presented using technically correct and appropriate terminology – of legal problems relating to administrative organisation and activity.

Program

Public Administration and Constitution:
- constitutional principles and their implementation through legislation. -Recent constitutional changes and new perspectives of administration;
- administration and globalisation.

Authorities and functions:
- the central Government and its reformed structure;
- local government and its role;
- authorities and Agencies;
- public corporations, foundations and other bodies pursuing public interests.

The administrative activity: procedures and decisions; the use of discretionary power; the abuse of discretion and invalidity.

Administrative justice and judicial review of administrative action.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
G. CORSO L’attività amministrativa Giappichelli - Torino  

Examination Methods

The examination is comprised of a written paper and an oral discussion. There is no need to attain a specific grade in the written paper in order to take the oral discussion; however, it will be taken into account when assessing students. The written paper will be comprised of four open questions, three of which are intended to verify knowledge of fundamental notions of administrative law and two the ability – on the basis of logically correct reasoning – to identify solutions to legal problems arising within administrative law, which should be presented using technically correct and appropriate terminology.

Teaching materials

Tipologia di Attività formativa D e F

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea in Scienze dei servizi giuridici;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

Academic year
1° periodo di lezioni From 9/28/20 To 12/14/20
years Teachings TAF Teacher
International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinatore)
2° 3° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinatore)
2° 3° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinatore)
2° 3° Law of the digital economy D Matteo Ortino (Coordinatore)
2° periodo di lezioni - febbraio/marzo 2021 From 2/15/21 To 3/29/21
years Teachings TAF Teacher
2° 3° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinatore)
2° 3° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinatore)
2° 3° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinatore)
2° 3° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinatore)
2° 3° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinatore)
2° 3° Sociology of law D Carlo Lottieri (Coordinatore)
Teachings borrowed from the Faculty of Economia e Management
secondo semestre (lauree) From 2/15/21 To 6/1/21
years Teachings TAF Teacher
2° 3° Wake up Italia - 2020/2021 D Sergio Noto (Coordinatore)
List of courses with unassigned period
years Teachings TAF Teacher
2° 3° Il rafforzamento della voce dell’Unione Europea nel mondo D Not yet assigned
2° 3° Pillole di Univero': lo stato dell'arte D Not yet assigned

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Language skills


Internships


Dissertation


Graduation

List of theses and work experience proposals

Nessuna proposta di tesi o stage attualmente disponibile


Student mentoring