Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

A.A. 2016/2017

Academic calendar

The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..

Definition of lesson periods
Period From To
INF TN - 1° anno 1° sem Oct 3, 2016 Dec 20, 2016
INF TN - 2° anno 1° sem Oct 4, 2016 Dec 20, 2016
INF TN - 3° anno 1° sem Oct 17, 2016 Dec 20, 2016
INF TN - 1° anno 2° sem Feb 1, 2017 Apr 4, 2017
INF TN - 3° anno 2° sem Feb 1, 2017 Mar 24, 2017
INF TN - 2° anno 2° sem Apr 26, 2017 Jun 23, 2017
Exam sessions
Session From To
INF TN SESSIONE INVERNALE 2° ANNO Jan 9, 2017 Jan 27, 2017
INF TN SESSIONE INVERNALE 1°-3° ANNO Jan 9, 2017 Jan 31, 2017
INF TN SESSIONE ESTIVA 3° ANNO (1 parte) Apr 3, 2017 Apr 21, 2017
INF TN SESSIONE ESTIVA 1° ANNO (1 parte) Apr 10, 2017 Apr 27, 2017
INF TN SESSIONE ESTIVA 2° ANNO Jul 3, 2017 Jul 31, 2017
INF TN SESSIONE ESTIVA 1° ANNO (2 parte) Jul 14, 2017 Jul 31, 2017
INF TN SESSIONE ESTIVA 3° ANNO (2 parte) Jul 14, 2017 Jul 31, 2017
INF TN SESSIONE AUTUNNALE 2°-3° ANNO Sep 4, 2017 Sep 29, 2017
INF TN SESSIONE AUTUNNALE 1° ANNO Sep 7, 2017 Sep 29, 2017
Degree sessions
Session From To
SESSIONE AUTUNNALE Nov 1, 2017 Dec 31, 2017
SESSIONE PRIMAVERILE Mar 1, 2018 Apr 30, 2018
Holidays
Period From To
Festa di Tutti i Santi Nov 1, 2016 Nov 1, 2016
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2016 Dec 8, 2016
Vacanze Natalizie Dec 23, 2016 Jan 7, 2017
Vacanze Pasquali Apr 14, 2017 Apr 18, 2017
Festa della Liberazione Apr 25, 2017 Apr 25, 2017
Festa dei Lavoratori May 1, 2017 May 1, 2017
Festa della Repubblica Jun 2, 2017 Jun 2, 2017
Other Periods
Description Period From To
INF TN TIROCINIO 2° ANNO (1 esp) INF TN TIROCINIO 2° ANNO (1 esp) Jan 30, 2017 Mar 3, 2017
INF TN TIROCINIO 2° ANNO (2 esp) INF TN TIROCINIO 2° ANNO (2 esp) Mar 13, 2017 Apr 21, 2017
INF TN TIROCINIO 3° ANNO (1 esp) INF TN TIROCINIO 3° ANNO (1 esp) Apr 26, 2017 May 29, 2017
INF TN TIROCINIO 1° ANNO (1 esp) INF TN TIROCINIO 1° ANNO (1 esp) Apr 28, 2017 Jun 1, 2017
INF TN TIROCINIO 3° ANNO (2 esp) INF TN TIROCINIO 3° ANNO (2 esp) Jun 1, 2017 Jul 13, 2017
INF TN TIROCINIO 1° ANNO (2 esp) INF TN TIROCINIO 1° ANNO (2 esp) Jun 8, 2017 Jul 13, 2017
INF TN TIROCINIO 3° ANNO (3 esp) INF TN TIROCINIO 3° ANNO (3 esp) Sep 1, 2017 Oct 17, 2017
INF TN TIROCINIO 2° ANNO (3 esp) INF TN TIROCINIO 2° ANNO (3 esp) Sep 1, 2017 Oct 11, 2017

Exam calendar

Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.

Exam calendar

Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs

Academic staff

B C D F G L M P R S T U V Z

Bertini Giuseppe

giuseppe.bertini@univr.it 045-802-7682

Bevilacqua Anita

anita.bevilacqua@apss.tn.it

Bravi Elena

elena.bravi@apss.tn.it

Brugnolli Anna

segreteriaCLI@apss.tn.it +039 0461 903091

Burti Lorenzo

lorenzo.burti@univr.it 045 8127441 - 42

Cattaneo Luigi

luigi.cattaneo@univr.it +39 045 802 7198

Di Palma Annunziata

dipalma@tn.aziendasanitaria.trentino.it

D'Onofrio Mirko

mirko.donofrio@univr.it +39 045 8124301

Fava Cristiano

cristiano.fava@univr.it +39 045 8124732

Fedrozzi Lorenza

lorenza.fedrozzi@apss.tn.it 0461903705

Ferrari Marcello

marcello.ferrari@univr.it +39 045 8124262

Mariotto Sofia Giovanna

sofia.mariotto@univr.it 0458027167

Moretti Ugo

ugo.moretti@univr.it 0458027602; 0458124245

Mozzini Chiara

chiara.mozzini@univr.it +39 045 812 4262

Pancheri Loredana

info@loredanapancheri.it 0461264569

Parolin Marta

marta.parolin@apss.tn.it 0461755181

Pedrolli Carlo

carlo.pedrolli@apss.tn.it 0461903519

Pedrotti Daniel

daniel.pedrotti@apss.tn.it 0461904893

Perli Serena

serena.perli@apss.tn.it 0461/904884

Poli Albino

albino.poli@univr.it 045 8027658

Romanelli Maria

mariagrazia.romanelli@univr.it +39 045 802 7182

Rossi Barbara

barbara.rossi@univr.it 045 8027222

Saiani Luisa

luisa.saiani@univr.it 045 8027253

Signoretto Caterina

caterina.signoretto@univr.it 045 802 7195

Targher Giovanni

giovanni.targher@univr.it +39 045 8123748

Uber Dario

Dario.Uber@apss.tn.it 0461/904668

Verlato Giuseppe

giuseppe.verlato@univr.it 045 8027628

Zancanaro Carlo

carlo.zancanaro@univr.it 045 802 7157 (Medicina) - 8425115 (Scienze Motorie)

Zatti Nicoletta

nicoletta.zatti@univr.it +39 045 812 2720

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
3
E/F
(L-LIN/12)
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)
ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
9
A/B
(BIO/14 ,MED/04 ,MED/09 ,MED/45)
7
A/B
(MED/07 ,MED/42 ,MED/44 ,MED/45)
3
E/F
(L-LIN/12)

2° Year

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
(BIO/14 ,MED/36 ,MED/45 ,MED/49)
8
B
(MED/09 ,MED/13 ,MED/26 ,MED/34 ,MED/45)
6
B/C
(MED/18 ,MED/33 ,MED/41 ,MED/45)
8
B
(MED/06 ,MED/09 ,MED/10 ,MED/11 ,MED/17 ,MED/45)
5
B
(MED/45 ,M-PSI/08)

3° Year

ModulesCreditsTAFSSD
4
B
(MED/38 ,MED/40 ,MED/45 ,MED/47)
8
B
(MED/09 ,MED/18 ,MED/41 ,MED/45)
4
A/B
(MED/01 ,MED/45)
6
A/B
(MED/25 ,MED/45 ,M-PSI/01 ,SPS/07)
5
A/B
(IUS/07 ,MED/42 ,MED/45 ,SPS/07)
Prova finale
7
E
(-)

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000087

Credits

5

Coordinatore

Alberto Zanutto

The teaching is organized as follows:

Organizzazione del sistema sanitario e legislazione sanitaria

Credits

1

Period

INF TN - 3° anno 1° sem

Academic staff

Armando Borghesi

Organizzazione dei processi assistenziali

Credits

1

Period

INF TN - 3° anno 1° sem

Academic staff

Marisa Dellai

Sociologia dei processi organizzativi

Credits

1

Period

INF TN - 3° anno 1° sem

Academic staff

Alberto Zanutto

Diritto del lavoro

Credits

2

Period

INF TN - 3° anno 1° sem

Academic staff

Tullio Ferrari

Learning outcomes

The teaching introduces the students to the comprehension of healthcare services’ organization’s, studying their management precepts. It focuses on dynamics and fundamental elements which allow the caring’s organization integrating different multidisciplinary caring process, choosing the intervention’s priorities and guaranteeing caring continuity. It analyze the professional responsibility, rights, obligations and work relation’s rules.

Program

Module: ORGANIZZAZIONE DEI PROCESSI ASSISTENZIALI
-------
Syllabus
- Infomation's transmission aim to guaratee continuity through various assignments
- Care document healthcare papers
- Caring priorities
- Lead and control OSSs (support staff)
- Shift work
- Giving good and safe care
- Care giving's madalities


Module: SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ORGANIZZATIVI
-------
The curse topics are: introduction to organisational theory; the representation of organisational functionalities; the organisational culture and one more about organisational risk. Documents and slides are provided referring to the local and the national health systems.


Module: ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA SANITARIO E LEGISLAZIONE SANITARIA
-------
 The determinants of Health-:
­ - The concept and the meaning of health; the “determinants” of health; the constitutional right to the health.
­ - The role and the contribution of the Health Systems for attaining health.

 The Health Systems and the Italian National Health Service (NHS)-:
­ - The different models of the world’s Health Systems, particularly the “National Health Service” [NHS].
­ - The Italian legislation and the development of the Health System in Italy: from a health insurance scheme to the National Health Service model. The central Government’s responsabilities and the regional and provincial Authorities’ duties in the health matters.
­ - The principles, objectives and duties of the National Health Service according to the Law No 833/1978 that established it.
­ - The need for health and the request for health services.
­ - Community diagnosis (ascertain the health of the population and the health services provided).
­ - Criteria and methods for priority setting.

 The establishment of the health trusts in the NHS (Legislative Decrees No. 502/92, No. 517/93, No. 29/99): organizational setup and management of the Local Health Trusts (LHT)-:
­ - Organizational models of the LHTs.
­ - Methods for the organization of work and for integration: structural and functional departments; multidisciplinary/ multiprofessional teams; guidelines and procedures; organization of the activities into processes.
­ - Appropriateness, effectiveness and efficiency of the health services provided.
­ - Essential Health Services.
­ - Health information System: use of data and indicators for ascertaining the hospital performance and the population health.
­ - Health planning: national, regional and at health trust’s level.
­ - Monitoring and evaluation of the performance attained.
­ - Compulsory (institutional) accreditation of the health services according to the legislation in force.
­ - Integration between health and social security (welfare) activities.
­ - Hospital and Primary Health Care integration.
­ - The Medical records and the Discharge hospital form (SDO): legislative and operational issues.
­ - DRG (Diagnoses Related Groups): system for financing hospitals; coding system of the diagnosis and the procedures according to the ICD9-CM.



Module: DIRITTO DEL LAVORO
-------
types of profession in nursing Caring
• Font of regulation in business relationship:
• - legislation
• - Collective labour agreement
• Working relation’s discipline
• Worker’s rights and obligations
• Nurse’s responsibilities
• Anti-corruption Law: contents and values

Examination Methods

Module: ORGANIZZAZIONE DEI PROCESSI ASSISTENZIALI
-------
Writing test


Module: SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ORGANIZZATIVI
-------
The exam required the correct answer to three specific question about the training devoted through the course.
The book suggested for the exam is: Catino, M. Capire le Organizzazioni, Il Mulino 2012.


Module: ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA SANITARIO E LEGISLAZIONE SANITARIA
-------
Written examination with multiple choice questions together with open questions.
Oral exam at the students’ request or after failure of written exams.


Module: DIRITTO DEL LAVORO
-------
Writing test/Oral exam if few students entered to the exam

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Giovanna Vicarelli Cura e Salute Carocci 2013 978-88-430-7011-4
Attila Bruni, Silvia Gherardi Studiare le pratiche lavorative Il Mulino 2007 978-8-815-11627-7

Type D and Type F activities

Modules not yet included

Career prospects


Module/Programme news

News for students

There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.

orario lezioni

Carissime Studentesse,

Carissimi Studenti,

di seguito un promemoria relativo alle modalità di erogazione della didattica per il corso di studio A.A. 2021-2022 in Infermieristica (triennale) e Scienze Infermieristiche ed Ostetriche (LM).

Il 29 giugno 2021 il Senato Accademico ed il Consiglio di Amministrazione hanno approvato le Linee guida per l’erogazione della didattica dei corsi di studio A.A. 2021-2022, che prevedono il graduale ritorno all’erogazione della didattica in presenza (previa verifica GREEN PASS) affiancato da organizzazione logistica, modalità̀, metodologie e tecnologie didattiche già̀ adottate dallo scorso anno.

In considerazione della peculiarità del corso professionalizzante, che prevede la presenza obbligatoria sia per le lezioni frontali che numerosi laboratori pratici in presenza, si ricorda che non sarà possibile ottenere la frequenza richiesta solamente con la frequenza streaming o tramite lezioni registrate. La gestione delle presenze in aula/streaming verrà quindi garantita dai coordinatori, in un piano di presenze che dovrà essere seguito dallo studente.

Nei giorni in cui i coordinatori proporranno allo studente la frequenza in streaming si sottolinea l’importanza di avere il video acceso ed una postura ed un abbigliamento consono alla lezione universitaria. In mancanza di questi elementi, la frequenza non verrà conteggiata.  La registrazione della lezione non potrà considerarsi come sostitutiva ma come elemento di supporto didattico. Non varrà quindi come frequenza.

Sperando che, anche grazie all’importantissima campagna vaccinale in corso, si possa tornare quanto prima ad una situazione pre-COVID-19, vi auguro buon lavoro!

In fede

Prof. Paolo F Fabene

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf orario lezioni 2 anno 540 KB, 24/11/21 

Linee guida per riconoscimento cfu

Lo studente che intende chiedere il riconoscimento di moduli o insegnamenti pregressi dovrà presentare domanda, entro il 30 novembre dell’anno accademico in corso, seguendo le indicazioni indicate al link seguente: https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/gestione-carriere-studenti-medicina-e-chirurgia/riconoscimento-crediti-acquisiti-da-una-carriera-pregressa-medicina

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf linee guida per riconoscimento cfu 295 KB, 09/11/21 

Guida ai programmi degli insegnamenti

Guida ai programmi degli insegnamenti

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti 1598 KB, 08/11/21 
Doc_Univr_pdf Guida ai programmi degli insegnamenti - inglese 1310 KB, 02/09/21 

Graduation

Attachments

Title Info File
Doc_Univr_pdf date 1^ sessione 2020/2021 243 KB, 24/09/21 
Doc_Univr_pdf scadenziario 1^ sessione 2020/2021 179 KB, 24/09/21 

Area riservata studenti


Orario lezioni

Carissime Studentesse,

Carissimi Studenti,

di seguito un promemoria relativo alle modalità di erogazione della didattica per il corso di studio A.A. 2021-2022 in Infermieristica (triennale) e Scienze Infermieristiche ed Ostetriche (LM).

Il 29 giugno 2021 il Senato Accademico ed il Consiglio di Amministrazione hanno approvato le Linee guida per l’erogazione della didattica dei corsi di studio A.A. 2021-2022, che prevedono il graduale ritorno all’erogazione della didattica in presenza (previa verifica GREEN PASS) affiancato da organizzazione logistica, modalità̀, metodologie e tecnologie didattiche già̀ adottate dallo scorso anno.

In considerazione della peculiarità del corso professionalizzante, che prevede la presenza obbligatoria sia per le lezioni frontali che numerosi laboratori pratici in presenza, si ricorda che non sarà possibile ottenere la frequenza richiesta solamente con la frequenza streaming o tramite lezioni registrate. La gestione delle presenze in aula/streaming verrà quindi garantita dai coordinatori, in un piano di presenze che dovrà essere seguito dallo studente.

Nei giorni in cui i coordinatori proporranno allo studente la frequenza in streaming si sottolinea l’importanza di avere il video acceso ed una postura ed un abbigliamento consono alla lezione universitaria. In mancanza di questi elementi, la frequenza non verrà conteggiata.  La registrazione della lezione non potrà considerarsi come sostitutiva ma come elemento di supporto didattico. Non varrà quindi come frequenza.

Sperando che, anche grazie all’importantissima campagna vaccinale in corso, si possa tornare quanto prima ad una situazione pre-COVID-19, vi auguro buon lavoro!

In fede

Prof. Paolo F Fabene

Attachments


Gestione carriere


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.