Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
One course to be chosen among the following
One course to be chosen among the following
6
C
M-GGR/01
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/08

2° Year   activated in the A.Y. 2017/2018

ModulesCreditsTAFSSD
ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
One course to be chosen among the following
One course to be chosen among the following
6
C
M-GGR/01
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/08
activated in the A.Y. 2017/2018
ModulesCreditsTAFSSD

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S003225

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY

Period

II sem Trento dal Feb 13, 2017 al May 31, 2017.

Learning outcomes

Lo scopo del corso è di avviare gli studenti, mediante la ricostruzione della storia di alcuni concetti, alla conoscenza della tradizione filosofica.

Program

Contenuti/programma del corso: "Forme di razionalità nel pensiero filosofico occidentale"

Il corso è strutturato in due sezioni: la prima parte si articolerà in lezioni frontali, la seconda avrà un impianto seminariale. In "Eclisse della ragione. Critica della ragione strumentale" Max Horkheimer rivolge una critica sistematica alla ragione strumentale, alla quale oppone il modello alternativo della razionalità dialettica. Sulla base del testo dello studioso tedesco, che si leggerà e commenterà, si intende analizzare nel dettaglio i vari paradigmi secondo i quali la ragione strumentale, a parere dello studioso tedesco, si sarebbe declinata, nonché il modello alternativo della ragione dialettica.

Metodi Didattici utilizzati e attività di apprendimento richieste allo studente: Lezioni frontali e seminariali

Testi:
Max Horkheimer, Eclisse della ragione. Critica della ragione strumentale, Einaudi, Torino, 2000.

Dispense distribuite a lezione.
Altre Informazioni

Gli studenti che non frequentano abitualmente il corso sono pregati di contattare la docente per concordare il programma d’esame.

Examination Methods

Esame orale

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE