Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Medieval History, History of Christianity and Churches
Early Modern History I - LM (Historical Anthropology)
Contemporary History I - LM
To be chosen between
History of Science and Technology - LM
To be chosen between
History of Political Institutions II
History of Political Thought
To be chosen between
To be chosen between
Contemporary Italian Literature II
History of Contemporary Art II - LM
History of Medieval Art I
History of Modern Art II
Italian Philology II (Medieval and Humanistic Philology)
Medieval Latin Literature II
Digital tools for historical research
Further linguistic competence (Historiografical concepts in English, French, German and Spanish-speaking context)
2° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Medieval History, History of Christianity and Churches
Early Modern History I - LM (Historical Anthropology)
Contemporary History I - LM
To be chosen between
History of Science and Technology - LM
To be chosen between
History of Political Institutions II
History of Political Thought
To be chosen between
To be chosen between
Contemporary Italian Literature II
History of Contemporary Art II - LM
History of Medieval Art I
History of Modern Art II
Italian Philology II (Medieval and Humanistic Philology)
Medieval Latin Literature II
Digital tools for historical research
Further linguistic competence (Historiografical concepts in English, French, German and Spanish-speaking context)
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of Philosophical and Religious concepts (2017/2018)
Teaching code
4S003225
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY
Period
II semestre - sede Trento dal Feb 12, 2018 al May 31, 2018.
Learning outcomes
Lo scopo del corso è di fornire conoscenze specifiche di concetti e dottrine del pensiero filosofico, teologico, religioso e mistico in relazione a temi, dibattiti e tradizioni della cultura occidentale, sulla base della lettura diretta, approfondita e critica, dei testi di letteratura primaria.
Al termine del corso lo studente avrà una conoscenza approfondita dei temi proposti, saprà discuterli esaustivamente e rielabolarli criticamente in autonome relazioni.
Program
Contenuti/programma del corso:
"I platonismi nel pensiero occidentale"
Dopo una presentazione dei problemi storiografici e concettuali connessi al tema del platonismo, il corso prenderà in esame alcuni momenti forti della tradizione platonica occidentale, dal Tardo-antico all'Età Moderna.
Verranno appronfonditi i concetti, le dottrine, i dibattiti, ripercorrendo la continuità della tradizione platonica nell'oscillazione tra elementi razionali e mistici, tra interessi epistemologici e etico-politici.
Metodi Didattici utilizzati e attività di apprendimento richieste allo studente:
I metodi didattici consistono in lezioni frontali, conferenze di esperti esterni e seminari.
Agli studenti è richiesto lo studio dei testi in bibliografia, la presentazione di una relazione scritta concordata con il docente e la partecipazione attiva ai momenti seminariali.
Testi di riferimento/Bibliografia:
un libro a scelta tra:
- M. Bonazzi, Il platonismo, Torino, Einaudi, 2015.
- W. Beierwaltes, Platonismo nel cristianesimo, Milano, Vita e Pensiero, 2000.
- E. Ivánka, von, Platonismo cristiano: recezione e trasformazione del platonismo nella patristica, Milano, Vita e Pensiero, 1992.
- R. Klibansky, The Continuity of the Platonic Tradition during the Middle Ages, London, Warburg Institute, 1939.
- G. C. Garfagnini (a cura di), Marsilio Ficino e il ritorno di Platone: studi e documenti, Firenze, Olschki, 1986, 2 voll.
- A. Zadro, Platone nel Novecento, Laterza, Roma-Bari, 1987.
Dispense distribuite a lezione.
Gli studenti che non frequentano abitualmente il corso sono pregati di contattare il docente per concordare il programma d’esame.
Examination Methods
I metodi di accertamento consisteranno nella valutazione della relazione orale che lo studente esporrà durante il corso (massimo 10/30) e in un esame orale (massimo 20/30).
I criteri di valutazione consisteranno nella verifica del livello delle conoscenze e delle competenze acquisite.