Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale interateneo in Scienze dello sport e della prestazione fisica - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°
Between the years: 1°- 2°
Other activities
3
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S007438

Credits

12

Coordinator

Federico Schena

Language

Italian

Also offered in courses:

The teaching is organized as follows:

Learning outcomes

MM: Metodi e didattiche delle attività motorie: Fornire allo studente le basi e gli aspetti applicativi delle recenti teorie dell'apprendimento motorio. I principi e i concetti relativi all'acquisizione e al consolidamento delle capacità motorie verranno trattati esaminando ap­ plicazioni pratiche relative alle attività sportive e motorie. Obiettivi del corso: • Capire i processi e le teorie che stanno alla base dell'apprendimento motorio; • Sviluppare un pensiero critico per riflettere sui pregi e i difetti delle teorie e le ricerche nell'ambito dell'apprendimento motorio; • Valutare l'apprendimento e le capacità moto­ rie acquisite con appropriati strumenti di misura in ambito sportivo e prestazione fisica. • Acquisire competenze sulla programmazione ed ottimizzazione dell'apprendimento motorio nello sport e nelle prestazioni d'eccellenza . Conoscere le basi funzionali ed I relative meccanismi che governano la risposta in corso di attività fisica al fine di eseguire un corretto monitoraggio degli stimoli allenanti in funzione delle finalità e degli obiettivi di pre­ stazione attesi. Saper gestire I principali sistemi di monitoraggio e saperli utilizzare nel contesto di una appro­ priata diagnostica. MM: Metodi e didattiche della preparazione fisica: Conoscere le principali tecniche utilizzate per analizzare e migliorare la performance e i suoi determinanti at­ traverso strumenti di laboratorio e da campo. Conoscere, saper pianificare ed applicare modelli di allenamento nelle diverse situazioni anche relazione a singole o più discipline. Saper preparare ed interpretare referti de­ scrittivi le caratteristiche prestati degli atleti. MM: Modelli di allenamento sportivo In via di definizione:

Bibliography

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Dal Monte e Faina VALUTAZIONE DELL’ATLETA UTET  
WEINECK J. L’allenamento ottimale. Calzetti – Mariucci 2001
Schnabel G., Harre D., Borde A. Scienza dell'Allenamento Arcadia 1999
Dijk, Megen, Vroemen The secret of Cycling Meyer 2017
Dijk, Megen the secret of running Meyer 2017 9781782551096
Duncan, Lyons Trends in human performance research nova 2009

Examination Methods

final examination includes a written test on the knowledges and application of principles on training progrmas and an oral discussion on the written answers

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE