Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Psychological and psychotherapeutical foundations for rehabilitation (2019/2020)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
L’insegnamento è finalizzato a fornire conoscenze sulle fasi del processo diagnostico e applicare tali conoscenze alla consultazione pratica dei manuali ed alla comprensione della scelta dei test in base alle diverse finalità del processo valutativo. Agli studenti verranno forniti sturmenti per conoscere le tecniche cognitive-comportamentali e sviluppare la capacità per la loro applicazione nella riabilitazione psichiatrica, riconoscere le dinamiche familiari e offrire supporto attraverso interventi individuali e di gruppo.
MODULO PSICODIAGNOSTICA Obiettivi formativi: L’obiettivo del corso è presentare le caratteristiche dei test utilizzati come strumento di valutazione in ambito psicologico, in particolare promuovendo uno spirito critico nella pratica clinica e nell'interpretazione dei risultati come base di partenza e di modulazione degli interventi. Alla fine del corso, gli studenti dovranno essere in grado di: conoscere le fasi del processo diagnostico; conoscere le peculiarità e le differenze della valutazione nelle diverse età dell'arco di vita; conoscere la differenza tra valutazione per persone con sviluppo tipico e atipico; conoscere e comprendere la struttura, le caratteristiche psicometriche e le funzioni indagate dai principali test di intelligenza, neuropsicologici e psicoaffettivi. Gli studenti dovranno inoltre essere in grado di applicare tali conoscenze alla consultazione pratica dei manuali ed alla comprensione della scelta dei test in base alle diverse finalità del processo valutativo.
MODULO PSICOTERAPIA COGNITIVO E COMPORTAMENTALE Obiettivi formativi: 7 Apprendere alcune nozioni teoriche di base rispetto alle principali teoria e tecniche cognitive comportamentali. Apprendere alcune possibili applicazioni pratiche delle tecniche cognitivo comportamentali nel campo della riabilitazione psichiatrica.
MODULO PSICOTERAPIA DI GRUPPO E DELLA FAMIGLIA Obiettivi formativi: Lo studente deve saper riconoscere le dinamiche delle famiglie psicotiche e deve saper individuare le strategie più idonee per entrare in contatto con tutti i membri della famiglia; deve saper riconoscere le dinamiche dei gruppi e deve saper orientare e indirizzare il lavoro dei gruppi; deve saper riconoscere le dinamiche del gruppo-equipe nell’ottica di operare nella direzione del "gruppo di lavoro"".
Program
------------------------
MM: PSICODIAGNOSTICA
------------------------
This course is focused on the main tools used in psychological assessment. Lectures will be organized as following: • theoretical introduction of the assessment process and description of its steps, • measure in psychology and assessments tools, • theoretical introduction of tests' psychometrical characteristics (validity, reliability, types of items, calibration, scoring), • background of the attachment theory and the intersubjectivity and explanation of some tools about their • How to assess typical and atypical cognitive development, • Neuropsychological functions: what and how eva Neuropsychological functions: what and how these are can be assessed, • Coping and adjustment to different contexts of life and in relationships, • Assessment of psycho-affective profile: qualitative and quantitative tools. During the course will be presented examples of clinical reports showing the tests’ administration, scoring and interpretation of the results.
------------------------
MM: PSICOTERAPIA DI GRUPPO E DELLA FAMIGLIA
------------------------
------------------------
MM: PSICOTERAPIA COGNITIVO E COMPORTAMENTALE
------------------------
Introduction and presentation of presentation of the lessons program. Introduction to various psychotherapeutic approaches, the efficacy of psychotherapies. Theory and techniques of cognitive-behavioral therapy. The origin and development of cognitive psychology. Basic principles. Main cognitive and behavioral techniques. The help of cognitive behavioral techniques in coping with emotions. Cognitive behavioral therapy in anxiety disorders. The ABC model. Exercises. Cognitive behavioral therapy in depression disorders. The prevention of recurrence in patients with depression. Introduction to mindfulness with practical exercise. Cognitive behavioral therapy of insomnia. Cognitive behavioral cognitive therapy of bipolar disorder. An example of psychoeducation group for patient with bipolar disorder. Cognitive behavioral therapy for personality disorders. Major theoretical and technical approaches. The metacognitve and interpersonal cycles. Skills training for personality borderline disturbance. Exercises on the main skills used in DBT (Dialectical-Behavior Therapy). Cognitive behavioral therapy in psychotic disorders. The model stress-vulnerability in psychosis. Cognitive models of psychosis. Main intervention techniques for individuals and groups. Social skills training for psychotic disorders. Cognitive behavioral therapy in eating disorders: specific techniques and rehabilitation applications.
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Bonichini Sabrina & Moscardino Ughetta | La valutazione psicologica del bambino | Carocci editore | 2010 | Questo libro oppure "Bonichini Sabrina (2017) La valutazione psicologica dello sviluppo. Carrocci editore" sono tra loro simili. Lo studente può utilizzare quello che preferisce | |
a cura di Sabrina Bonichini | La valutazione psicologica dello sviluppo | Carocci editore | 2017 | ||
Wilfred R. Bion | Esperienze nei gruppi | Armando Editore | |||
Claudio Neri | Gruppo | Raffaello Cortina Editore | |||
Antonello Correale -Veronica Nicoletti | Gruppo in psichiatria | Edizione Borla | 2004 | ||
Antonello Correale | Il campo istituzionale | Edizione Borla | |||
David J. Miklowitz | Il disturbo bipolare. L’approccio del trattamento centrato sulla famiglia | Fioriti Editore | 2013 | ||
Falloon et al. | Intervento psicoeducativo integrato in psichiatria - Guida al lavoro con le famiglie | Erickson | 978-88-7946-082-8 | ||
Gabbard G.O. | Psichiatria Psicodinamica | Ed. Cortina, Milano | 1995 | ||
Paolo Bertrando, Dario Toffanetti | Storia della terapia familiare | Raffaello Cortina Editore |
Examination Methods
------------------------
MM: PSICODIAGNOSTICA
------------------------
Oral examination
------------------------
MM: PSICOTERAPIA DI GRUPPO E DELLA FAMIGLIA
------------------------
------------------------
MM: PSICOTERAPIA COGNITIVO E COMPORTAMENTALE
------------------------
Verbal examination