Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
LMSIO BZ 1° ANNO 1° SEMESTRE | Nov 12, 2018 | Jan 18, 2019 |
LMSIO BZ 1° ANNO 2° SEMESTRE | Apr 15, 2019 | Jun 30, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione invernale Lm Sio Bz | Mar 1, 2019 | Mar 30, 2019 |
Sessione estiva Lm Sio Bz | Jul 1, 2019 | Jul 31, 2019 |
Sessione autunnale Lm Sio Bz | Sep 1, 2019 | Sep 30, 2019 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2018 | Nov 1, 2018 |
FESTIVITA' IMMACOLATA CONCEZIONE | Dec 8, 2018 | Dec 8, 2018 |
VACANZE DI NATALE | Dec 22, 2018 | Jan 6, 2019 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 19, 2019 | Apr 23, 2019 |
FESTA DELLA LIBERAZIONE | Apr 25, 2019 | Apr 25, 2019 |
FESTIVITA' DEL LAVORO | May 1, 2019 | May 1, 2019 |
FESTA DELLA REPUBBLICA | Jun 2, 2019 | Jun 2, 2019 |
Lunedì di Pentecoste | Jun 10, 2019 | Jun 10, 2019 |
VACANZE ESTIVE | Aug 13, 2019 | Aug 18, 2019 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Designing and managing organizational and educational processes (2019/2020)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
L’insegnamento si propone le seguenti finalità: sviluppare capacità di progettazione di eventi formativi nei contesti sanitari e orientati allo sviluppo professionale. Acquisire competenze didattiche e valutative con particolare approfondimento dei processi di apprendimento sul campo e dall’esperienza. teorie dell’apprendimento dall’esperienza. Sviluppare competenze dichiarative e procedurali nel campo della metodologia della ricerca pedagogica con particolare approfondimento della ricerca qualitativa. MODULO METODOLOGIA DELLA RICERCA QUALITATIVA Obiettivi formativi: Al termine del Modulo lo studente sarà in grado di: evidenziare complementarietà e differenze degli approcci di ricerca qualitativa e quantitativa formulare domande di ricerca qualitativa selezionare un disegno di studio qualitativo adeguato al tipo di quesito di ricerca individuato comprendere i principi del campionamento nella ricerca qualitativa selezionare appropriate strategie di raccolta dati comprendere i principi di base di analisi dei dati qualitativi comprendere l’affidabilità e l'utilità dei risultati della ricerca qualitativa nel processo di assistenza infermieristica. MODULO PEDAGOGIA SANITARIA Obiettivi formativi: condurre gruppi di apprendimento riconoscere le dinamiche e i ruoli di mantenimento e non mantenimento del gruppo approfondire la teoria del gruppo come sistema, le dinamiche che rappresentano la vita del gruppo analizzare la gestione dei conflitti, lo sviluppo dell'apprendimento, il gruppo come sistema, il gruppo di lavoro, membership - groupship, le componenti razionali e psicosociali riconoscere la leadership: il leader ed il conduttore del gruppo, caratteristiche, quando è efficace, le difficoltà da gestire nei piccoli gruppi approfondire le metodologie di apprendimento in piccolo gruppo: PBL, case method, role playing, paziente simulato analizzare le medical humanities e l’apprendimento delle abilità relazionali e di cura 9 MODULO PROGETTAZIONE FORMATIVA IN AMBITO SANITARIO Obiettivi formativi: sviluppare competenze avanzate di progettazione formativa sviluppare competenze didattiche per la gestione di lezioni interattive, laboratori simulati e insegnamento clinico a letto del paziente costruire strumenti di valutazione dell’apprendimento teorico e delle competenze cliniche progettare percorsi di valutazione del personale finalizzati allo sviluppo professionale approfondire la gestione di colloqui e feedback formativi
Program
------------------------
MM: PEDAGOGIA SANITARIA
------------------------
------------------------
MM: PROGETTAZIONE FORMATIVA IN AMBITO SANITARIO
------------------------
Educational design in health: from the analysis of educational biosgni to the definition of educational objectives, the choice of teaching and evaluation methods, The construction of the program of a training event. Teaching methods: interactive lesson, case method, simulations for technical skills. Evaluation process of theoretical and clinical learning: aims, tools, types of tests. The process of assessing the skills and performance of healthcare professionals. The management of evaluation interviews.
------------------------
MM: STRUMENTI DI PROGETTAZIONE DEI CAMBIAMENTI ORGANIZZATIVI
------------------------
Project work or Project Management? how to build a project, phases, critical nodes, variables and tools to be used, general intermediate and specific objectives, structure, outcome and process indicators, patient satisfaction, indicators and care aspects Tools: Ishikawa diagram, simple/bridged voting, responsibility matrix, reticular models, Gant diagram, PERT and CPM. Exercise of project work on healthcare issues and oriented primarily to primary care. Change management: - Planning an organisational change - Resistances and theories on workers' behaviour - Coaching and strategies to support and involve change
------------------------
MM: PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE DEI PROCESSI DI SVILUPPO PROFESSIONALE
------------------------
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT IN THE CURRENT HEALTHCARE SCENARIO Human resources management systems: new directions for the human resources organization Generational diversity in the healthcare context and diversity management concept The evaluation process of the staff in healthcare organizations and the goal-settings STAFFING Legislation The process for calculating the nursing staffing Relationships between staffing and patient and staff-related outcomes
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Zannini L. | Fare Formazione nei contesti di prevenzione e cura | Edizioni pensa Multimedia | 2015 | ||
Roger Mucchielli | Apprendere il counseling | Erickson | 2016 | 9788859010173 | |
Claudio Girelli | Costruire il gruppo. La promozione della dimensione socio-affettiva nella scuola. (Edizione 1) | Editrice La Scuola | 1999 | 88-350-9699-5 | |
Sartori R. & Gatti M. | Game-based learning. Il ruolo del gioco nella progettazione di percorsi formativi (Edizione 1) | LED, Milano | 2013 | 978-88-7916-651-5 | |
Mucchielli Roger | Gruppendynamik | Otto Müller Verlag | 1980 | ||
Giorgio Mion | Il gruppo cooperativo paritetico: una nuova opportunità per il settore non profit | Non profit - n. 3 | 2003 | ||
Valeria Fabbri | Il gruppo e l'intervento sociale | Carocci Faber | 2010 | ||
DI NUBILIA Renato, FEDELI Monica | L' esperienza: quando diventa fattore di formazione e di sviluppo. Dall'opera di David A. Kolb alle attuali metodologie experiental learning | Pensa Multimedia Ed | 2010 | ||
Loredana Sasso Antonella Lotti | Problem Based Learning per le professioni sanitarie | Mc Graw Hill | 2007 | 88 386 1657 4 | |
AA.VV. | Project Cycle Management. Manuale per la formazione | 2002 | |||
Rotondi Marco | La gestione delle risorse umane in sanità (Edizione 1) | Franco Angeli | 2019 | Parte prima - 1. Sanità in stallo e Risorse Umane (Pag 19 -27) Parte prima - 2. Teoria delle generazioni e impatti concreti in azienda (Pag 28 -39) Parte terza – 1. Linee d’intervento sulle Risorse Umane per uscire dallo stallo (Pag 113 – 134) | |
Auteri | Management delle risorse umane (Edizione 2) | Guerini | 2004 |
Examination Methods
------------------------
MM: PEDAGOGIA SANITARIA
------------------------
------------------------
MM: PROGETTAZIONE FORMATIVA IN AMBITO SANITARIO
------------------------
Oral examination to verify: depth and breadth of knowledge gained, language properties, ability to connect and integrate knowledge, ability to transfer the skills learned to their professional practice context, analytical and argumentative ability. The oral exam focuses on the entire program.
------------------------
MM: STRUMENTI DI PROGETTAZIONE DEI CAMBIAMENTI ORGANIZZATIVI
------------------------
------------------------
MM: PROGETTAZIONE E VALUTAZIONE DEI PROCESSI DI SVILUPPO PROFESSIONALE
------------------------
ORAL EXAM
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Gestione carriere
Stage
Documents
Title | Info File |
---|---|
00.Guida allo stage | pdf, it, 543 KB, 05/10/22 |
01.Modulo firma presenze | msword, it, 198 KB, 23/06/21 |
02.Progetto formativo SEDE BOLZANO | octet-stream, it, 1297 KB, 05/10/22 |
02.Progetto formativo SEDE VERONA | octet-stream, it, 1297 KB, 05/10/22 |
03.Progetto formativo LOMBARDIA - SEDE BOLZANO | octet-stream, it, 1324 KB, 05/10/22 |
03.Progetto formativo LOMBARDIA - SEDE VERONA | octet-stream, it, 1323 KB, 05/10/22 |
04.Modulo autoapprendimento per tutor | msword, it, 44 KB, 23/06/21 |
05.Modulo valutazione | msword, it, 104 KB, 23/06/21 |
FEB24_discussione report_programmazione | pdf, it, 111 KB, 10/01/24 |
MAG-GIU24_discussione report_programmazione | pdf, it, 112 KB, 09/05/24 |
MAR24_discussione report_programmazione | pdf, it, 110 KB, 14/02/24 |
Offerta Formativa | pdf, it, 168 KB, 18/06/24 |
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
La sede di svolgimento delle lezioni e degli esami è Scuola provinciale superiore di sanità - Claudiana