Studiare
In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.
Piano Didattico
Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso.Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:
Laurea magistrale in International Economics and Business - Immatricolazione dal 2025/2026Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.
1° Anno
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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2° Anno Attivato nell'A.A. 2022/2023
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Two modules among the following
One module between the following
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Two modules among the following
One module between the following
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
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Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)
TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.
How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 (2021/2022)
Codice insegnamento
4S010379
Docente
Coordinatore
Crediti
2
Offerto anche nei corsi:
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Governance e amministrazione d'impresa [LM-77]
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Economia e legislazione d'impresa
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Banca e finanza [LM-16]
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Economics and data analysis [LM-56]
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Marketing e comunicazione d'impresa [LM-77]
- How to enter in a foreign market. Theory and applications - 2021/2022 del corso Laurea magistrale in Management e strategia d’impresa [LM-77]
Lingua di erogazione
Inglese
Settore Scientifico Disciplinare (SSD)
NN - -
Periodo
secondo semestre (lauree magistrali) dal 1 mar 2021 al 1 giu 2021.
Obiettivi formativi
At the end of this class, the student will know more about how to enter a developed (Japan) and an emerging market (India):
▪ Is it really necessary to be on these markets? Why?
▪ How to establish professional contacts for later distribution or manufacturing of goods or services locally.
▪ How to invest?
▪ How to choose a local partner: good or bad idea, or a must?
▪ How to share and to secure your know-how with your partners: local content.
▪ How to secure the financial revenues.
▪ How does China influence these markets?
Proposed special competences:
▪ Have a good sense of difficulties linked to Asian business cultures.
▪ Be aware of new environmental risks.
▪ Approach of geopolitical risk analysis.
▪ Acquire some skills needed as a Manager dealing with Indian and Japanese local administrations.
▪ Improve English and Hinglish proficiency while learning about Indian many cultures and Japanese Markets.
Programma
A short study of local culture and indigenous behavior [“Indigenous and Cultural Psychology: Understanding People in Context (International and Cultural Psychology)” by Uichol Kim, Kuo-Shu Yang and Kwang-Kuo Hwang (Eds.)], helps student to understand some deep differences between western and eastern cultures, in particular Italian culture.
To succeed in an international environment, a global vision and an understanding of the complexity of the international playing field is required. Geopolitics and local cultures shape the milieu in which companies exist and operate and international managers must understand the uncertainty of international relations on Asian markets, especially post Covid 19.
This course aims to provide some requisite skills useful when analyzing the entry into a new foreign market. It considers both a developed and an emerging market. It highlights the opportunities and challenges to do business in India and Japan in post Covid economy framework.
Teaching Methodology will include:
- Lecture of press articles, given bibliography, web sites to visit, in-class group work, case studies, group assignments and interactive class activities, example of Italian companies already actives in these countries.
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Periodo di svolgimento: Lezioni nel secondo semestre
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Destinatari: Studenti del CdLM in IEB; il corso è però aperto anche agli studenti di altri CdLM, fino ad un massimo di 40 partecipanti.
Modalità d'esame
Students will be asked to read relevant material before the beginning of the course. They will have to actively participate in class discussions and work. They will have to work in groups and each group will have to prepare a project in which they have to explain how a firm may enter a specific market, either developed or emerging.
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Si ricorda che i laureandi di dicembre 2021/aprile 2022 non possono partecipare e richiedere l'accreditamento di cfu per la presente attività, in quanto si tratta di un'erogazione 2021/2022, mentre le sessioni di laurea si riferiscono all'a.a. 2020/2021.
Gli studenti regolarmente iscritti all'a.a. 2021/2022 sono tenuti a inserire l'attività a libretto.
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Data proposta per l’appello verbalizzante: 10 gennaio 2022
Impegno orario richiesto: 50 ore