The programme
This section provides a comprehensive overview of the degree programme, including details on its structure, regulations, and additional resources. It also introduces the University’s Quality Assurance system and outlines the Student Orientation services available to prospective students, aimed at guiding them in selecting the most suitable course.
The newly updated Student Orientation Office website is designed to provide a more comprehensive and user-friendly service. The primary users are secondary school students exploring the University for the first time, along wiht0 high schools’ University Orientation Services which organise activities to assist graduating students in their post-diploma decisions. The orientation process helps prospective students plan and select the best options that align with their expectations, preferences, and aspirations.
More details: www.univr.it/orientamento (italian page)
Email servizio.orientamento@ateneo.univr.it
Telephone number 0458028000 (tasto 1)
Timetable
Sportello telefonico 0458028000 (tasto 1) : dal lunedì al venerdì, dalle ore 9:00 alle 13:00.
Find out moreIn particolare, la formazione sarà mirata ad offrire al laureato conoscenze ed abilità utili all’esercizio di attività professionali nel campo del lavoro e consulenza del lavoro, dell’impresa e del no-profit, nel campo delle amministrazioni pubbliche, in generale e in particolare del comparto sicurezza; il laureato potrà svolgere le prove d’accesso per operatore giudiziario e per i servizi di supporto del settore forense. Il laureato in Servizi giuridici per imprese, amministrazioni e no-profit accede alla LM in Scienze giuridiche.
La preparazione di base offerta è prevalentemente giuridica, su cui si innestano conoscenze economiche e sociologiche, nonché competenze informatiche e linguistiche di base. Il percorso si completa al III anno, nel quale lo studente ha la possibilità di concentrare la propria formazione sull'approfondimento delle discipline maggiormente funzionali alla determinata figura professionale prescelta e/o all’iscrizione alla LM in Scienze giuridiche.
Precisamente, nella prima fase del percorso formativo allo studente sono offerti insegnamenti di base. Già dal primo anno, lo studente può scegliere un percorso di studi professionalizzante, di matrice gestionale, oppure un percorso orientato alla LM prediligendo insegnamenti di carattere generale per una adeguata preparazione di base. Il II anno di corso è dedicato agli insegnamenti caratterizzanti e può praticare alcune scelte specifiche in linea con gli sbocchi professionali perseguiti. Allo studente vengono offerte più opzioni, ciascuna delle quali è idonea a qualificarne la carriera in relazione ad una specifica figura professionale di riferimento.
Al terzo anno di corso, lo studente può scegliere espressamente un percorso dedicato di specializzazione.
Il corso sarà erogato in modalità mista (in presenza, a distanza) con il supporto dei servizi informatici dell’Ateneo, ampiamente utilizzati durante la fase dell’emergenza COVID. Particolare attenzione sarà prestata agli studenti lavoratori e per coloro che segnalano particolari esigenze personali al referente del CdS. Specifiche disposizioni saranno inserite nel Regolamento del CdS.
Il percorso formativo prevede un periodo di tirocinio professionale presso enti, organizzazioni o imprese, pubbliche o private.
Dal punto di vista dell’innovazione didattica, il CdS prevede l’inserimento di un laboratorio integrato in ciascun insegnamento e di laboratori dedicati. Il corso sarà erogato in modalità mista (in presenza, a distanza).
Il Laboratorio integrato assolve a due funzioni:
a) per gli insegnamenti di base, l’attività didattica laboratoriale è dedicata al miglioramento della regolarità del percorso di studi;
b) per gli insegnamenti di percorso, favorisce la professionalizzazione del percorso di studi.
I Laboratori dedicati consentono allo studente di recuperare le competenze di cui è eventualmente carente (linguistiche, informatiche, statistiche) e consentono altresì lo sviluppo di competenze ulteriori rispetto a quelle già valorizzate all’interno degli insegnamenti inseriti nel Piano didattico. I corsi dedicati all’acquisizione di soft skills sono riconosciuti nell’ambito delle altre attività formative da svolgersi sotto forma laboratoriale.
PROFILI PROFESSIONALI
- OPERATORI NELLA GESTIONE DEL LAVORO, DELLA CONSULENZA, IMPRESA E NO-PROFIT
- OPERATORI NELLA GESTIONE DELLA SICUREZZA E DELL'AMMINISTRAZIONE PUBBLICA
- OPERATORI NEL SETTORE GIUDIZIARIO E FORENSE
OPERATORI NELLA GESTIONE DEL LAVORO, DELLA CONSULENZA, IMPRESA E NO-PROFIT
Funzione in un contesto di lavoro
Il laureato potrà svolgere attività professionali nel campo del lavoro e consulenza del lavoro, dell’impresa e del no-profit, con attenzione particolare alla dimensione internazionale, comparata e del diritto dell’Unione europea da conoscere e applicare nei singoli contesti di lavoro prescelti.
Competenze associate alla funzione
Il laureato è in grado di interpretare correttamente la normativa vigente (consultando le fonti, la giurisprudenza e la prassi) e di applicarla nel modo più funzionale agli ambiti lavorativi e professionali specializzati in cui opera; sarà in grado, inoltre, di risolvere problemi giuridici complessi e garantire servizi giuridici qualitativamente elevati, anche attraverso la elaborazione di documenti e atti giuridici, pareri e consulenze, nonché la gestione di banche dati giuridiche (con il supporto del laboratorio integrato nei singoli insegnamenti e dei Laboratori dedicati annualmente attivati).
Sbocchi occupazionali
Il laureato sviluppa un profilo professionale di operatore giuridico spendibile nel campo del lavoro, della sicurezza e previdenza sociale, delle organizzazioni sindacali e dei consulenti del lavoro (con particolare riferimento alla gestione dei problemi del personale e dell'organizzazione del lavoro), nelle imprese, nelle imprese sociali e nel settore del no-profit. In particolare, il laureato sarà in grado di acquisire posizioni di responsabilità all'interno dell'organizzazione in cui opera e fornire alla stessa servizi legali specializzati. Il laureato in Servizi giuridici per l’innovazione accede alla laurea magistrale in Scienze giuridiche o ad altre lauree magistrali, conformemente ai rispettivi ordinamenti.
OPERATORI NELLA GESTIONE DELLA SICUREZZA E DELL'AMMINISTRAZIONE PUBBLICA
Funzione in un contesto di lavoro
Il laureato potrà svolgere attività professionali nel campo nel campo delle amministrazioni pubbliche, in generale e in particolare del comparto sicurezza, con attenzione particolare alla dimensione internazionale, comparata e del diritto dell’Unione europea da conoscere e applicare nei singoli contesti di lavoro prescelti.
Competenze associate alla funzione
Il laureato è in grado di interpretare correttamente la normativa vigente (consultando le fonti, la giurisprudenza e la prassi) e di applicarla nel modo più funzionale agli ambiti lavorativi e professionali specializzati in cui opera; sarà in grado, inoltre, di risolvere problemi giuridici complessi e garantire servizi giuridici qualitativamente elevati, anche attraverso la elaborazione di documenti e atti giuridici, pareri e consulenze, nonché la gestione di banche dati giuridiche (con il supporto del laboratorio integrato nei singoli insegnamenti e dei Laboratori dedicati annualmente attivati).
Sbocchi occupazionali
Il laureato sviluppa un profilo professionale di operatore giuridico spendibile nel campo dell’amministrazione pubblica – centrale e locale – con particolare riferimento alla gestione dei problemi organizzativi. In particolare, il laureato sarà in grado di acquisire posizioni di responsabilità all'interno dell'organizzazione in cui opera e fornire alla stessa servizi legali specializzati. Il laureato in Servizi giuridici per l’innovazione accede alla laurea magistrale in Scienze giuridiche o ad altre lauree magistrali, conformemente ai rispettivi ordinamenti.
OPERATORI NEL SETTORE GIUDIZIARIO E FORENSE
Funzione in un contesto di lavoro
Il laureato potrà svolgere attività professionali nel campo nel campo delle amministrazioni pubbliche, in generale e in particolare del comparto giudiziario e al settore forense, con attenzione particolare alla dimensione internazionale, comparata e del diritto dell’Unione europea da conoscere e applicare nei singoli contesti di lavoro prescelti.
Competenze associate alla funzione
Il laureato è in grado di interpretare correttamente la normativa vigente (consultando le fonti, la giurisprudenza e la prassi) e di applicarla nel modo più funzionale agli ambiti lavorativi e professionali specializzati in cui opera; sarà in grado, inoltre, di risolvere problemi giuridici complessi e garantire servizi giuridici qualitativamente elevati nel contesto giudiziario e forense, anche attraverso la elaborazione di documenti e atti giuridici, pareri e consulenze, nonché la gestione di banche dati giuridiche (con il supporto del laboratorio integrato nei singoli insegnamenti e dei Laboratori dedicati annualmente attivati).
Sbocchi occupazionali
Il laureato sviluppa un profilo professionale di operatore giuridico spendibile nel campo dell’amministrazione pubblica con particolare riferimento alla gestione dei problemi organizzativi del settore giudiziario e forense. In particolare, il laureato sarà in grado di acquisire posizioni di responsabilità all'interno dell'organizzazione in cui opera e fornire alla stessa servizi legali specializzati.
Il laureato in Servizi giuridici per l’innovazione accede alla laurea magistrale in Scienze giuridiche o ad altre lauree magistrali, conformemente ai rispettivi ordinamenti.
Other bodies
Student representatives Find out more
Quality Assurance
The quality of a degree programme is the extent to which it achieves its educational objectives and meets the quality requirements of the educational activities offered, which are determined in line with the needs and expectations of students and representatives of the world of work.
- periodic consultations with representatives of the world of work to assess the adequacy of the cultural and professional profiles offered in their courses;
- design of educational contents and planning of resources;
- organisation of educational activities and teaching services;
- monitoring the effectiveness of teaching and planning measures to improve teaching and services;
- provision of complete and up-to-date information on its website, relating to the programme (professional roles, expected learning outcomes, learning activities).
In a Quality Assurance system, students play a fundamental role: each student can play their part by participating in the Quality Assurance groups of their degree programme and in the Faculty-Student Joint Committees or, more simply, by taking part in the Student Survey on teaching, or questionnaires. It’s in this context that specific workshops for student representatives (‘Laboratori di rappresentanza attiva’) are periodically made available to students by the University and the University’s Quality Assurance Board. To find out more, please see the relevant section.
Il sistema di valutazione universitario e il ruolo dello studente
by Prof. Graziano Pravadelli: a lecture recorded on the occasion of the January 2021 workshop for student representatives.
QA bodies
QA in degree programmes
QA activities
Degree Programme description and regulations
Not yet available
The Degree programme teaching regulations, published on june/july set out the organisational aspects of the degree programme, in line with the University’s teaching regulations. It includes general information about the programme, links to the relevant module web pages and specifies the administrative aspects.
Other Rules
The Italian University system
First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme
First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.
Second-cycle degrees: Master’s degree
Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.
Third-cycle degrees
PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.
Professional Master’s programme
1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.
Other useful things
Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.