Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
- Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea in Servizi Giuridici per impese, amministrazioni e no-profit;
- Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza ;
- Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
- Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
- Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
- Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
- Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Al link Compilazione del piano didattico - Giurisprudenza le informazioni e la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | CONFLICT. RECOGNIZE, PREVENT, MANAGE | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
1° 2° | Conflict. Recognize, prevent, manage | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
1° 2° | Conflict. Recognize, prevent, manage | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
1° 2° | Building a green and sustainable Europe | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
1° 2° | Landscape and law in the Veneto region. A course of lectures | D |
Matteo Nicolini
(Coordinator)
|
1° 2° | Legal clinic | F |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (1 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (2 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (3 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - laboratorio diritto e cinema "Ius fiction" (1 cfu) | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - 'Ius fiction' law and film lab | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Legal clinic | F |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (1 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (2 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (3 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - laboratorio diritto e cinema "Ius fiction" (1 cfu) | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - 'Ius fiction' law and film lab | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Legal clinic | F |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (1 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (2 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Diritto in atto (3 cfu) | F |
Elisa Lorenzetto
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - laboratorio diritto e cinema "Ius fiction" (1 cfu) | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
1° 2° | Lab.: Ius-fi - 'Ius fiction' law and film lab | F |
Cecilia Pedrazza Gorlero
(Coordinator)
|
Principles of economics (2022/2023)
Teaching code
4S00328
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/01 - ECONOMICS
Period
2nd lecture period (2B) dal Apr 3, 2023 al May 23, 2023.
Learning objectives
The course is intended to provide the student with the knowledge of the basic mechanisms of market functioning (micro perspective) and of the economic system of a country as a whole (macro perspective)
At the end of the course, the student will be able to elaborate on issues concerning: as for the micro level, the functioning of competition and public policies aimed at restoring market efficiency and improving the well-being of individuals; as for the macro level, fiscal and monetary policies. The student will be able to identify practical solutions, develop proper reasoning and argumentation, using both an appropriate and specific vocabulary, and a method based on continuous learning and knowledge updating.
Prerequisites and basic notions
No prior classes are required
Program
Economics investigates the optimal allocation of scarce resources. The classes in “Economia politica” will provide tools for understanding how this allocation takes place, following both a “micro” approach, focused on the functioning of individual markets, and a “macro” approach, where interest shifts to the determinants of economic aggregates such as inflation, GDP, unemployment.
A. Introduction
1. Economics and economic policy
2. Credibility revolution in economics
B. Micro
3. Demand, supply and markets
4. The labor market
5. Markets, efficiency, well-being
6. Economic policy, inequality and redistribution
7. Market failures
8. Public goods
9. Externalities
10. Information asymmetries in economics
C. Macro
11. National accounting
12. Prices and inflation
13. Unemployment
14. Money supply and demand
15. The IS-LM model.
16. Monetary and fiscal policy
17. Interdependence and benefits from trade
The course material (slides, exercises, additional readings) is available on the Moodle platform.
Bibliography
Didactic methods
In-presence lectures. The course includes 12 hours of “Virtual laboratory of political economy”. During these hours the students will have the opportunity to practice, with the support of the teacher, on the topics developed in the classroom.
Learning assessment procedures
The exam is only in written form with multiple-choice questions (theory and / or exercises). Some questions require providing arguments, to develop using the tools analyzed in the classroom, to support the answer. The exam text is the same for all students, regardless of their attendance in the classroom.
Evaluation criteria
The exam aims to ascertain knowledge of the topics in the course program and the ability to apply the concepts to the various problems proposed. The exam covers all topics in the syllabus that have been addressed in class.
Criteria for the composition of the final grade
The exam is made of 22 multiple-choice questions, graded 1.5 points each if the correct answer is provided and -0.5 points if the wrong answer is provided (expected grade per question is zero). Correct answers with missing or wrong argumentation (where requested) achieve a zero score. The exam grade is the sum of the score in each of the 22 questions and is expressed on a scale of 30. The exam is passed with a score >=17.5. The maximum grade (30 e lode) is obtained with an exam score >=30.5.
Exam language
Italiano