Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea interateneo in Ingegneria dei sistemi medicali per la persona - Enrollment from 2025/2026

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

A partire dagli immatricolati A.A. 2022/2023 sarà possibile inserire autonomamente a libretto gli esami residuali offerti sia nel 2° sia nel 3° anno.

Per i seguenti insegnamenti non è necessaria la richiesta alla Commissione Pratiche Studenti: Basi di dati e web (Laurea in Bioinformatica); Biologia generale (Laurea in Bioinformatica); Biologia molecolare (Laurea in Bioinformatica); Probabilita' e statistica (Laurea in Informatica); Programmazione e sicurezza delle reti (Laurea in Informatica).

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, per gli immatricolati A.A. 2021/2022 e A.A. 2022/2023 vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 3 cfu complessivi, di tipologia D. Solo nel caso in cui la data di acquisizione della certificazione sia precedente al 27/10/2023 (data della delibera del Collegio didattico di Ingegneria dell'Informazione) potranno essere riconosciuti un massimo di 6 CFU, come precedentemente previsto. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Per gli immatricolati A.A. 2023/2024 i crediti per certificazioni linguistiche ulteriori a quelle previste dal piano didattico vengono riconosciuti come crediti sovrannumerari taf D.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Scopri i percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui il VADEMECUM DELLE ATTIVITÀ DI TIROCINIO (indirizzo email della Commissione tirocini: tirocini-ismp@ateneo.univr.it ); qui la relativa pagina informativa (con link a moodle), qui informazioni su come attivarlo. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Academic year:

Teaching code

4S009873

Credits

12

Coordinator

Luca Selmi

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

ING-INF/01 - ELECTRONIC ENGINEERING

Courses Single

Authorized

The teaching is organized as follows:

Fondamenti di elettronica

Credits

6

Period

Semester 1

Applicazioni analogiche e digitali

Credits

6

Period

Semester 2

Learning objectives

Starting from introduction to electrical network analysis, the course aims to provide students with the fundamental notions of analog and digital electronics useful for understanding how sensors and medical devices work. At the end of the course, the student will be able to understand the operation of traditional analog and digital circuit diagrams, to know and measure the main static and dynamic performance parameters and to be able to use the basic elements of main specification languages and automatic design and simulation tools. The students will also have to demonstrate that they have the necessary skills to continue their studies independently in the field of analog and digital electronics.

Prerequisites and basic notions

In order to be successful, at the start of the course the student shall be very confident with the following concepts:
- Mathematics: basic notions; derivatives and integrals; differential equations.
- Physics: basics of mechanics and electricity.

Program

The course is composed by two 6 CFU modules
- module 1: Electric circuits
- module 2: Electronics
ELECTRIC CIRCUITS
Electric quantities: voltage, current, resistance. Electric bipole. Ohm law. Electric power. Kirchhoff laws.
DC circuits analysis. Node potential method. Mesh current method. Effect superposition principle. Thevenin equivalent circuit. Norton equivalent circuit. Load matching. Voltage-current relationship of capacitors and inductors. Electrostatic and magnetic energies. Transient analysis of first order circuits. Transient analysis of second order circuits. AC circuits analysis. Active, reactive and apparent power. Passive filters. Three-phase systems. Three-phase power and Aron’s insertion
ELECTRONICS
Analog and digital signals. Basics of Boolean algebra. General architecture of an electronic system. Diodes and transistors. Transistor as an amplifier and as a switch (Switch). Switch of type n and p. CMOS inverter. Performance metrics (levels, logic threshold, noise immunity margins, rise and fall times, propagation, energy and power consumption). Static CMOS logic gates. Synthesis of arbitrary logic functions in static CMOS technology. Dynamic logic gates, pass transistors, multiplexers. Classification of memories, memory stack. ROM, SRAM, DRAM, Non-volatile memories. Interconnections. Determination of parameters and delays of interconnections. Outline of A / D, D / A converters. Notes on FPGA programmable components and ASICs.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Students are strongly advised to attend lectures, which include explaining the theory and carrying out exercises on the analysis of simple electrical circuits and electronic circuits. For the study, students are invited to use the course materials provided by the lecturers and to solve the exercises they propose. Simulation activities of electrical and electronic circuits are also organized by means of LTSPICE.

Learning assessment procedures

The assessment of preparation is carried out through two written tests, one for the ELECTRICAL CIRCUITS section of the course, the other for the ELECTRONICS section. The duration of each test is 2 hours.
ELECTRICAL CIRCUITS
Students are proposed a written test consisting of two open questions on the content of the course (with the aim of verifying the level of theoretical knowledge) and an exercise about the analysis of an electrical circuit (with the aim of verifying the problem solving skills). The duration of the written test is 2 hours. A maximum score of 10 is assigned to each question, while a maximum score of 11 is assigned to the solution of the electrical circuit. If the written test is evaluated at least 15/30, with a score of at least 4 on the exercise, the assessment can be employed for the final evaluation. If the test is graded at least 18/30 then the test for this section of the course is passed.
ELECTRONICS
The (written) test for this section of the course is made up of 5 questions, of which 2 are open questions or multiple-choice questions, and 3 in the form of an exercise on the analysis or synthesis of a digital circuit / system. The maximum score attributed to each question is indicated in the text. If the test for this section of the course is graded at least 15/30, then the score can be considered for the final score. If the test is graded at least 18/30 then the test for this section of the course is passed.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

To pass the exam, the score assigned to each test must be at least 15/30, with a score of at least 4/30 in the exercise on electrical circuits. In addition, the score obtained in each test is valid only until the start of the lectures of the related part of the course in the following academic year.

Criteria for the composition of the final grade

The final mark is obtained as the arithmetic average of the scores assigned to the two modules, rounded to the nearest integer. The exam is passed if this average is at least equal to 18/30.

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability