Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Research organisation

Crediti: 3

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente

Qualitative research methods

Crediti: 6

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera

Advanced quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa

Classics in accounting

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio

Classics in finance

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Laura Chiaramonte, Josanco Floreani

Classics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Ivan Russo, Barbara Gaudenzi

Trending topics in finance

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Laura Chiaramonte

Trending topics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi

Trending topics in performance management

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Silvia Vernizzi, Silvia Cantele

Trending topics in accounting

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Stefano Landi

Trending topics in consumer market research for developing innovation

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani

Classics in management, organization and marketing

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto

Classics in performance management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin

Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Pagani

Quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Simone Giannerini, Francesca Visintin

Research project management

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati

Trending topics in management, organisation and marketing

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco

Referente

Ivan Russo

Crediti

2

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The objective of the course is to provide a main knowledge about classics and fundamentals in Logistics & Supply Chain Management (LSCM). The main research topics and evolving research streams will be described and analyzed, in conjunction with an analysis of the key grounding theories and methodologies in the leading journals related to the topic of SCM.

Programma

Class 1 (2h)
Fundamentals of Logistics & Supply Chain Management SCM)
Key research topics in LSCM
Main research streams and grounding theories in the academic LSCM literature
Paths of contributions for LSCM researchers.
Class 2 (4h)
Excellence paths of global Supply Chains. Case studies reading.
Discussion about the key topics emerging from 3 exemplary papers.
Class 3 (2h)
Presentation and in-depth discussion about a research case.
Class 4 (6h)
Making a contribution in LSCM – writing research articles.
Class 5 (2h)
Presentation and in-depth discussion about a research case.

Modalità didattiche

This course is designed to achieve the following objectives:
• to develop a richer understanding of the topic of LSCM;
• to discuss and analyses the overlaps between SCM and other research streams;
• to in-depth understand research methods in SCM;
• to bridge a gap between theoretical contributions and values for practitioners in the SCM field;
• to activate interaction and critical discussion by using readings and papers.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Grade Components:
1. Class Preparation, Participation, (30%)
2. Contribution, Discussion and presentation (30%)
3. Assignment, long abstract research (40%)
Grade components Expectations:
1. Students are expected to attend every class and be well-prepared. They should be able to individually lead the discussion on all assigned readings.
2. Students will develop a new empirical long abstract research paper (no papers already in process) with max 5 pages. Although students are not expected to collect or analyze data for this long abstract, all other aspects of the manuscript development process are required.
Deadline: September 10th.

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

Grading Scale:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient
In-Class Procedures:
Open-discussion, presentations and critique.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
martedì 01 luglio 2025
11:00 - 18:00
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Barbara Gaudenzi Classics in supply chain management
mercoledì 02 luglio 2025
09:00 - 11:00
Durata: 02:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Barbara Gaudenzi Supply Chain Management
mercoledì 02 luglio 2025
11:00 - 18:00
Durata: 06:00
Polo Santa Marta - SM 2.1 - DEA [2.57 - 2] Ivan Russo Positioning a paper in logistics and supply chain management field
giovedì 03 luglio 2025
09:00 - 11:00
Durata: 02:00
Polo Santa Marta - SM 2.1 - DEA [2.57 - 2] Ivan Russo common reasons of rejection in LSCM and Middle range theorizing