Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Le attività formative di tipologia D sono a scelta dello studente, quelle di tipologia F sono ulteriori conoscenze utili all’inserimento nel mondo del lavoro (tirocini, competenze trasversali, project works, ecc.). In base al Regolamento Didattico del Corso, alcune attività possono essere scelte e inserite autonomamente a libretto, altre devono essere approvate da apposita commissione per verificarne la coerenza con il piano di studio. Le attività formative di tipologia D o F possono essere ricoperte dalle seguenti attività.

1. Insegnamenti impartiti presso l'Università di Verona

Comprendono gli insegnamenti sotto riportati e/o nel Catalogo degli insegnamenti (che può essere filtrato anche per lingua di erogazione tramite la Ricerca avanzata).

Modalità di inserimento a libretto: se l'insegnamento è compreso tra quelli sottoelencati, lo studente può inserirlo autonomamente durante il periodo in cui il piano di studi è aperto; in caso contrario, lo studente deve fare richiesta alla Segreteria, inviando a carriere.scienze@ateneo.univr.it il modulo nel periodo indicato.

2. Attestato o equipollenza linguistica CLA

Oltre a quelle richieste dal piano di studi, vengono riconosciute:

  • Lingua inglese: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza superiore a quello richiesto dal corso di studio (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).
  • Altre lingue e italiano per stranieri: vengono riconosciuti 3 CFU per ogni livello di competenza a partire da A2 (se non già riconosciuto nel ciclo di studi precedente).

Tali cfu saranno riconosciuti, fino ad un massimo di 6 cfu complessivi, di tipologia F se il piano didattico lo consente, oppure di tipologia D. Ulteriori crediti a scelta per conoscenze linguistiche potranno essere riconosciuti solo se coerenti con il progetto formativo dello studente e se adeguatamente motivati.

Modalità di inserimento a librettorichiedere l’attestato o l'equipollenza al CLA e inviarlo alla Segreteria Studenti - Carriere per l’inserimento dell’esame in carriera, tramite mail: carriere.scienze@ateneo.univr.it

3. Competenze trasversali

Alle studentesse e agli studenti del corso di laurea in Innovazione e sostenibilità della produzione industriale di alimenti sono consigliati i seguenti percorsi formativi promossi dal TALC - Teaching and learning center dell'Ateneo, destinati agli studenti regolarmente iscritti all'anno accademico di erogazione del corso:

Modalità di inserimento a libretto: non è previsto l'inserimento dell'insegnamento nel piano di studi. Solo in seguito all'ottenimento dell'Open Badge verranno automaticamente convalidati i CFU a libretto. La registrazione dei CFU in carriera non è istantanea, ma ci saranno da attendere dei tempi tecnici.  

4. CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

5. Periodo di stage/tirocinio

Oltre ai CFU previsti dal piano di studi (verificare attentamente quanto indicato sul Regolamento Didattico): qui informazioni su come attivare lo stage. 

Verificare nel regolamento quali attività possono essere di tipologia D e quali di tipologia F.

Insegnamenti e altre attività che si possono inserire autonomamente a libretto

Modules not yet included

Teaching code

4S010781

Credits

4

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

FIS/07 - APPLIED PHYSICS

Period

Semester 1 dal Oct 3, 2022 al Jan 27, 2023.

Location

VERONA

Learning objectives

The course will provide the student with a knowledge of the basic concepts of this discipline, in order to give the student the basics of mechanics, thermodynamics, dynamics of fluids and some basic knowledge on electromagnetism.
This in order to give the ability to manage problems of energy calculation and thermodynamic transformations for substances of food interest. The skills that will be conveyed include: knowledge of the main laws of physics (from mechanics to electromagnetism); the ability to explain physical phenomena in a proper scientific language and to qualitatively analyse their behaviour; the ability to analyse quantitatively the forces and/or energy of a physical transformation.

Prerequisites and basic notions

The knowledge and mathematical skills typical of the training provided by the upper secondary school are required.
In particular:
- knowing how to classify a quantity as a scalar or vector quantity
- vector calculus: operations between vectors (sum, vector and scalar products), Cartesian representation and decomposition of vectors
- basic notions of trigonometry
- algebraic calculus (operations between monomials and polynomials, powers of polynomials, etc.)
- methods of solving equations (and systems of equations) of first and second degree
- elements of differential calculus (derivative and integral operator)
- ability to represent data, relations and functions with formulas, tables, histograms, and / or graphs.
During the course, brief references will be made to the mathematical topics listed above and handouts on trigonometry and vector calculus will be made available, but each student will have to provide, if necessary, through personal study.

Program

The course of Elements of Physics will include topics of mechanics, fluid dynamics, thermodynamics and electromagnetism.
The detailed program is described below:
- Introduction to physics: the laws of nature, units of measurement and the International System, vectors and scalars and operations between them.
- Definition of position, speed, acceleration. Uniform motion and uniformly accelerated motion in one and two dimensions.
- Force. Newton's laws of motion. Mass and weight. Movement of the bullet. Pendulum movement. Elastic force.
- Work, energy, power. Kinetic energy and the theorem of living forces. Conservative forces and potential energy. Conservation of energy. Friction and energy balance.
- Momentum and shocks. Elastic and inelastic collisions, conservation laws.
- Fluid mechanics. Pressure. Principles of Pascal and Archimedes. Dynamics and Bernoulli's theorem.
- Temperature. Heat. Ideal gas law. Phase changes. First and second law of thermodynamics.
- Electric charge. Coulomb's law. Insulators and conductors, electric field and potential, Gauss law and applications. Capacitors, series and parallel of capacitors, energy of capacitors.
- Electricity. Ohm's law. Resistance, series and parallel of resistors. Electric energy. Simple electrical circuits. Kirchhoff's laws.
- Magnetism. Static magnetic field. Lorentz's law. Magnetic field generated by currents. Ampere's theorem. Electromagnetic induction. Magnetic flux. Faraday and Lenz laws.
- Waves. D'Alambert equation and wave propagation. Amplitude, intensity and interference. Speed, wavelength, period, frequency. Electromagnetic spectrum. Laws of reflection and refraction, dispersion.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

The course of Elements of Physics includes lectures in the classroom (4 credits of 8 hours). To support the student in understanding and learning the laws and principles dealt with, phenomenology will be systematically used during the lessons, also through the use of video tutorials and the carrying out of demonstrative exercises, fundamental for the applicative understanding of the laws and theoretical notions. This approach will also allow students to be better prepared to face and pass the final exam.
Lessons will be held in the classroom using both the traditional blackboard and slides and / or texts, short films, graphics, drawings and other useful material to facilitate the understanding of the topics covered. In addition, optional exercises will be offered to students to do on their own. The solution of these will be provided later and, in some cases, presented by the teacher in the classroom.
Students are expected to actively participate in the lessons through questions, discussion stimuli, requests for clarifications, as well as suggestions for solving the exercises.
Lessons will be delivered exclusively in presence. In case of limitations due to COVID, upon presentation of the relative request, supports such as video recordings or additional teaching / bibliographic material will be provided.

Learning assessment procedures

The exam will consist of a written test aimed at ascertaining the level of knowledge acquired by the student in relation to the program carried out. It will be structured in a series of multiple choice questions and some open questions. The exam topics will be both theoretical on the laws and principles of physics, and applicative, ie based on solving exercises.
For the most deserving students who aim to take honors it will be possible, optionally, to take also an oral exam.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The written exam is intended to ascertain the level of knowledge acquired by the student in relation to the topics illustrated during classroom lessons, both for the theoretical part on the laws and principles of Physics and for the application part, based on the ability to face and solve specific exercises.
To pass the exam, students must therefore demonstrate that:
- they have understood the basic principles of mechanics, thermodynamics and electromagnetism;
- they are able to explain the mechanisms and mathematical proofs that make up the overall structure of classical physics; - they know how to apply the acquired knowledge to solve application problems presented in the form of exercises, questions and projects.

Criteria for the composition of the final grade

The final grade will correspond to the grade obtained in the written exam. The oral exam, foreseen only for the most deserving students and in any case optional, will be used exclusively to evaluate the attribution of honors.

Exam language

ITALIANO