Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Management delle attività sportive innovative e sostenibili - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
| years | Modules | TAF | Teacher | |
|---|---|---|---|---|
| 1° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
|
| 1° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
|
| years | Modules | TAF | Teacher | |
|---|---|---|---|---|
| 1° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
| 1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
| 1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
| 1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
| 1° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
|
| years | Modules | TAF | Teacher | |
|---|---|---|---|---|
| 1° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
|
|
| 1° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
|
| years | Modules | TAF | Teacher | |
|---|---|---|---|---|
| 1° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
| 1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D | Not yet assigned | |
| 1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
|
|
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
Management control in sport organizations (2023/2024)
Teaching code
4S011625
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Period
Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to lead students to be able to understand and analyze financial statements and to implement management control tools in sports activities and events. The application of management control tools will allow students to be able to express assessments on the progress of sports activities and support with a cost analysis the choices of implementation of innovative and sustainable sports activities.
Prerequisites and basic notions
To take the final exam, knowledge of the program being taught is required and in particular the understanding of the legal-technical language and the ability to identify the budget items of sports organizations as well as the analysis and classification of supporting costs. of business decisions.
Program
1. The Sport system in Italy. 2. Types and activities of Sports Organizations. 3. Reform of Sport and the Third Sector. 4. Accounting of Sports Associations. 5. The cash flow statement and the financial statements: introductory profiles. 6. Financial statements: drafting principles 7. Financial statement documents. 8. Simplified financial statements. 9. The Constitution of professional sports clubs. 10. Sustainability reporting. 11. The budget of the Amateur Sports Associations. 12. From the report to the taxes. 13. Tax regimes: Law 398/91, art. 145 TUIR and Ordinary Regime. 14. The corporate bodies of the ASD APS and their responsibilities. 15. Accounting books, corporate books and registers. 16. Size and classification of costs. 17. Cost analysis to support business decisions. 18. Tax controls on Sports Associations. 19. Transparency obligations in ASDs and ETSs. 20. The rules of good administration.
Bibliography
Didactic methods
The course includes the use of frontal lessons integrated with active teaching, study of reports of sports organizations, exercises, classroom testimonies.
Learning assessment procedures
The learning assessment will take place through a single written test which is made up of two open questions, an exercise and ten multiple choice questions. The test is aimed at ascertaining basic knowledge of financial statements and the foundations of management control of sports organisations. The exam methods are not differentiated between attending and non-attending students.
Evaluation criteria
To pass the exam, students must demonstrate that they have fully achieved the learning objectives. In particular:
- the open questions are aimed at verifying some relevant topics of the course (score 7/31);
- the exercise is aimed at verifying the methodological application of the knowledge acquired (score 4/31);
- the multiple choice questions are aimed at assessing knowledge regarding the part of the program covered by the question (score 20/31). The student passes the test if he achieves a total score of at least 18 out of 31.
Exam language
Italiano
