Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Periodo generico | Oct 1, 2023 | May 31, 2024 |
Primo semestre (lauree magistrali) | Oct 2, 2023 | Dec 22, 2023 |
Secondo semestre (lauree magistrali) | Feb 26, 2024 | May 24, 2024 |
Session | From | To |
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Sessione invernale (lauree magistrali) | Jan 8, 2024 | Feb 23, 2024 |
Sessione estiva (lauree magistrali) | May 27, 2024 | Jul 12, 2024 |
Sessione autunnale (lauree magistrali) | Aug 26, 2024 | Sep 20, 2024 |
Session | From | To |
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Sessione autunnale a.a. 2022/2023 | Dec 5, 2023 | Dec 7, 2023 |
Sessione invernale a.a. 2022/2023 | Apr 3, 2024 | Apr 5, 2024 |
Sessione estiva a.a. 2023/2024 | Sep 4, 2024 | Sep 6, 2024 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year activated in the A.Y. 2024/2025
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | Thematic cycle of conferences on Women's "leadership": data, reflections and experiences | D |
Martina Menon
(Coordinator)
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1° | Educational laboratory on credit securitization | D |
Michele De Mari
(Coordinator)
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1° 2° | Il festival del Futuro - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° | Laboratory on research methods for business | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° | Plan your future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
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1° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | Introduction to Java programming | D |
Alessandro Gnoatto
(Coordinator)
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1° | Sustainable business model frameworks as an analysis tool: applications in the agrifood sector | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
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1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher | |
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1° | The why, the what and the how of structural equation modelling | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Digital experiments in economics - 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | The accountant as a business consultant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
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1° 2° | Key markets / business approach & business negotiations - 2023/2024 | D |
Angelo Zago
(Coordinator)
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1° 2° | Professional communication for economics – 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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1° 2° | Topics in economics and ethics of artificial intelligence- 2023/2024 | D |
Claudio Zoli
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Soft skills coaching days (Vicenza) - 2023/2024 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
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Management control in sport organizations (2023/2024)
Teaching code
4S011625
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Period
Primo semestre (lauree magistrali) dal Oct 2, 2023 al Dec 22, 2023.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to lead students to be able to understand and analyze financial statements and to implement management control tools in sports activities and events. The application of management control tools will allow students to be able to express assessments on the progress of sports activities and support with a cost analysis the choices of implementation of innovative and sustainable sports activities.
Prerequisites and basic notions
To take the final exam, knowledge of the program being taught is required and in particular the understanding of the legal-technical language and the ability to identify the budget items of sports organizations as well as the analysis and classification of supporting costs. of business decisions.
Program
1. The Sport system in Italy. 2. Types and activities of Sports Organizations. 3. Reform of Sport and the Third Sector. 4. Accounting of Sports Associations. 5. The cash flow statement and the financial statements: introductory profiles. 6. Financial statements: drafting principles 7. Financial statement documents. 8. Simplified financial statements. 9. The Constitution of professional sports clubs. 10. Sustainability reporting. 11. The budget of the Amateur Sports Associations. 12. From the report to the taxes. 13. Tax regimes: Law 398/91, art. 145 TUIR and Ordinary Regime. 14. The corporate bodies of the ASD APS and their responsibilities. 15. Accounting books, corporate books and registers. 16. Size and classification of costs. 17. Cost analysis to support business decisions. 18. Tax controls on Sports Associations. 19. Transparency obligations in ASDs and ETSs. 20. The rules of good administration.
Bibliography
Didactic methods
The course includes the use of frontal lessons integrated with active teaching, study of reports of sports organizations, exercises, classroom testimonies.
Learning assessment procedures
The learning assessment will take place through a single written test which is made up of two open questions, an exercise and ten multiple choice questions. The test is aimed at ascertaining basic knowledge of financial statements and the foundations of management control of sports organisations. The exam methods are not differentiated between attending and non-attending students.
Evaluation criteria
To pass the exam, students must demonstrate that they have fully achieved the learning objectives. In particular:
- the open questions are aimed at verifying some relevant topics of the course (score 7/31);
- the exercise is aimed at verifying the methodological application of the knowledge acquired (score 4/31);
- the multiple choice questions are aimed at assessing knowledge regarding the part of the program covered by the question (score 20/31). The student passes the test if he achieves a total score of at least 18 out of 31.
Exam language
Italiano
Sustainable Development Goals - SDGs
This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainabilityCareer prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.
Career abbreviation
Those who already hold a university degree, have taken examinations as single courses or have interrupted a previous career due to resignation or forfeiture can have their career shortened and be admitted to the second year if they reach a minimum number of recognised CFUs.
Admission to a year after the first is possible through a competitive procedure; for further information, it is necessary to carefully consult the specific selection notice which can be found, similarly to that for admission to the first year, in the section Enrolment > How to enrol.
Linguistic training CLA
Student login and resources
Prova finale
Le attività formative relative alla preparazione della prova finale per il conseguimento del titolo e la relativa verifica consistono nella preparazione e discussione di un elaborato scritto (tesi di laurea) relativo all’approfondimento di un tema scientifico affrontato nel corso di studi, ovvero relativo all’analisi di alcuni casi di studio medianti approcci teorici e pratici. L’elaborato può inoltre derivare da un progetto sperimentale, eventualmente sviluppato all’interno di un percorso di tirocinio, ovvero frutto di un lavoro autonomo ed originale di ricerca. La commissione preposta alla valutazione della prova finale è chiamata ad esprimere una valutazione che tenga conto dell'intero percorso di studi, valutando attentamente il grado di coerenza tra obiettivi formativi, tecnici e professionali, nonché la capacità di elaborazione autonoma, il senso critico e le doti di comunicazione, in relazione agli obiettivi del Corso di Studi.
Modalità di svolgimento
Ogni Tesi di Laurea può essere svolta presso l'Università degli Studi di Verona o in collaborazione con altro ente o organizzazione. Ogni Tesi prevede un relatore eventualmente affiancato da uno o più correlatori e un controrelatore. Il controrelatore è nominato dal Collegio Didattico almeno 20 giorni prima della discussione della Tesi, verificata l'ammissibilità dello studente a sostenere l'esame di Laurea Magistrale. Per quanto riguarda gli aspetti giuridici (e.g., proprietà intellettuale dei risultati) legati alla Tesi e ai risultati ivi contenuti si rimanda alla legislazione vigente in materia ed ai Regolamenti di Ateneo.
Valutazione delle Tesi
I criteri su cui sono chiamati ad esprimersi relatore ed eventuali correlatori e controrelatore sono i seguenti:
1. livello di approfondimento del lavoro svolto, in relazione allo stato dell'arte dei settori disciplinari di pertinenza del CdS;
2. avanzamento conoscitivo o tecnico apportato dalla Tesi;
3. impegno critico espresso dal laureando;
4. contributo innovativo e/o di sviluppo espresso dal laureando/a;
5. autonomia di lavoro espressa dal laureando/a;
6. significatività delle metodologie e tecniche impiegate;
7. accuratezza dello svolgimento e della scrittura.
Voto di Laurea
Il voto di Laurea (espresso in 110mi) è un valore intero compreso tra 66/110 e 110/110 e viene formato dalla somma, arrotondata al numero intero più vicino (e.g., 93.50 diventa 94, 86.49 diventa 86), dei seguenti addendi:
1. media pesata sui crediti e rapportata a 110 dei voti conseguiti negli esami di profitto;
2. valutazione del colloquio di Laurea e della Tesi secondo le seguenti modalità: a) attribuzione di un coefficiente compreso tra 0 e 1 (frazionario con una cifra decimale) per ciascuno dei punti 1-7 elencati sopra; b) attribuzione di un coefficiente compreso tra 0 e 1 (frazionario con una cifra decimale) per la qualità della presentazione; c) somma dei coefficienti attribuiti ai punti a e b.
La presenza di eventuali lodi ottenute negli esami sostenuti, la partecipazione a stage ufficialmente riconosciuti dal Collegio Didattico, il superamento di esami in soprannumero ed il raggiungimento della Laurea in tempi contenuti rispetto alla durata legale del corso degli studi possono essere utilizzati dalla Commissione di Laurea per attribuire un ulteriore incremento di un punto.
Qualora la somma ottenuta raggiunga 110/110, la Commissione può decidere l'attribuzione della lode. La lode viene proposta e discussa dalla Commissione, senza l'adozione di particolari meccanismi di calcolo automatico. In base alle norme vigenti, la lode viene attribuita solo se il parere è unanime.
Commissione della prova finale di laurea
La commissione per la prova finale deve includere 5 docenti, di cui almeno 4 docenti di ruolo dell'Ateneo, con incarico di insegnamento presso il CdS.
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti