Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
1° 2° | Experience 3 Days as a Manager | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Vicenza) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
|
1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Active participation in the scientific-sports event Run For Science | D |
Cantor Tarperi
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Soft skills coaching days | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Private law for sport organizations (2024/2025)
Teaching code
4S011628
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/01 - PRIVATE LAW
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The course aims to provide students with the basic knowledge and the tools to understand and manage the main institutions of private law that are applied in the sporting environment, both in the individual and collective dimensions, from the recreational and amateur context, to the professional one. In particular, the different sectors of the sports legal system and the relationships that, in various capacities, individuals establish with entities that are part of the system will be examined; legal transactions of professional athletes and contracts governing the economic relationship linked to sports; the civil liability of those who engage in sports activities and that of those involved in the organization that allows said activities to be carried out. Teaching intends to emphasize a casuistic approach. The goal is to make students fully aware of the variety and complexity of private law issues concerning sports activities, which are both crucial for the development and expression of the human personality and relevant from an economic perspective.
Prerequisites and basic notions
No particular prerequisites are required
Program
1- From private law to sports law
a. systematic framework
b. subjects
c. sources etc.
2- The organization of the sporting activity
a. CONI
b. sports clubs and associations, etc.
3- The contract in the sports sector
a. contracts
b. subjects
c. rights of the parties
d. remedies etc.
4- Civil liability in the sports sector
a. general aspects
b. the responsibility of the athlete, instructors, etc.
c. the liability of the organizer of sports events, the manager of sports facilities, etc.
5- Sports Justice (general outline)
RECOMMENDED TEXTS:
- Private Law of Sports, edited by Ettore Battelli, Giappichelli, 2021.
Constant consultation of an updated Civil Code and the regulatory texts that will be referred to during the lessons is also recommended .
Bibliography
Didactic methods
The course will consist of both lectures by the teacher, with the constant involvement of the students, and dialogic lessons aimed at the guided and reasoned solution of current cases and legal problems inherent to the topics covered by the course. Furthermore, some advanced training initiatives will be offered to the students (also in the form of seminars and conferences), in which numerous different professionals, academic and otherwise, will be involved.
Learning assessment procedures
The exam consists of a written test (30 multiple choice questions) lasting 40 minutes and a short oral test. For attending students, a slightly differentiated program may be provided which takes into account the activities (including seminars and supplementary ones) carried out during the course. For ERASMUS students, the assessment methods must be agreed with the teachers at the beginning of the lessons.
Evaluation criteria
The final grade, expressed out of thirty, represents the synthesis of the application of the following criteria: - depth and breadth of knowledge gained; - language skills; - analytical and argumentative skills; - capacity for critical reflection.
Criteria for the composition of the final grade
The outcome of the exam is given by the overall evaluation of the written test and the short oral test taken by the student.
Exam language
italiano