Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").

Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.

Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.

Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.

Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

CONTAMINATION LAB

Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona

----------------------------------------------------------------------

ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.

Primo semestre L From 9/23/24 To 1/10/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° B-education: Sound ideas D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Ethical finance D Giorgio Mion (Coordinator)
1° 2° Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication D Massimo Melchiori (Coordinator)
Primo semestre LM From 9/30/24 To 12/23/24
years Modules TAF Teacher
1° 2° Methods and tools for literature reviews D Cristina Florio (Coordinator)
1° 2° Sustainable business model frameworks D Vincenzo Riso (Coordinator)
1° 2° Experience 3 Days as a Manager D Nicola Cobelli (Coordinator)
Periodo generico From 10/1/24 To 5/31/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Data Analysis Laboratory with R (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Visualization Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Python Laboratory D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Data Science Laboratory with SAP D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Advanced Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Excel Laboratory (Verona) D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Methods and tools for empirical research in management D Nicola Cobelli (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Plan your professional future D Paolo Roffia (Coordinator)
1° 2° Marketing plan D Fabio Cassia (Coordinator)
1° 2° Programming in Matlab D Marco Minozzo (Coordinator)
1° 2° Programming in SAS D Marco Minozzo (Coordinator)
Secondo semestre LM From 2/17/25 To 5/23/25
years Modules TAF Teacher
1° 2° Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques D Lapo Mola (Coordinator)
1° 2° The business consultant accountant D Riccardo Stacchezzini (Coordinator)
1° 2° Relational soft skills for professional presence D Federico Brunetti (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° French B1 D Not yet assigned
1° 2° French B2 D Not yet assigned
1° 2° English C1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B1 D Not yet assigned
1° 2° Russian B2 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B1 D Not yet assigned
1° 2° Spanish B2 D Not yet assigned
1° 2° German B1 D Not yet assigned
1° 2° German B2 D Not yet assigned

Teaching code

4S012438

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/06 - APPLIED ECONOMICS

Period

Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The purpose of the course is to enable students to acquire an understanding of the economic principles governing transportation, developing skills to analyze and evaluate transportation policies and strategies. Additionally, they will grasp the costs and benefits of infrastructure projects, market dynamics in the sector, the role of transportation in supply chains, the importance of public logistics infrastructure, and the international context of transportation activities. The course will provide methodologies and models to guide public and private operators in operational decision-making, both in static and dynamic contexts. The main objective is to foster students' abilities to interact and solve specific economic problems related to transportation modes. The course will cultivate awareness of future challenges and emerging opportunities in the transport sector, with a particular focus on promoting sustainable and innovative solutions for an efficient and environmentally respectful transportation economy. By the end of the course, students should demonstrate the ability to assess a transportation system and the role of logistics infrastructure in industrial development

Prerequisites and basic notions

To take this course, you need to have basic knowledge of micro and macro economics.

Program

The first part will be integrated and enriched with analyses and in-depth discussions on the key factors influencing organizational models, technological choices, and institutional governance structures of operators and entities involved in freight transport management. A specific focus will be dedicated to the core elements of transport policies at the EU, national, regional, and local levels (strategies, tools, and budgets) to understand the direct and indirect effects of public sector intervention in a market that is crucial for overall economic development. Particular attention will be given to the latest European initiatives related to the Smart & Sustainable Strategy and the Greening Transport package.
The second part of the course will explore the technical and economic aspects of individual transport modes (road, rail, maritime, and air) and intermodal hubs (ports and inland terminals).
The third part will focus on the role of infrastructure in supporting freight transport, identifying decision-support tools used in the planning phase (cost-benefit analysis and multi-criteria analysis) and examining the geoeconomic and geopolitical implications of infrastructure-related choices in the freight transport sector.
The course will be enriched with high-profile corporate testimonials to provide a comprehensive analytical framework.

Didactic methods

The course is based on active participation in the classroom and on a case study. The course is enriched by 4 company testimonials of particular importance to complete the analysis framework, by Interporto Quadrante Europa (main Italian interport), MedLog (company for the development of intermodality of the MSC group), STEF (market leader in temperature-controlled transport) and Piano23 (consulting company for the development of sustainability in freight transport).

Learning assessment procedures

At the end of the course, a final written test is planned to evaluate the level of learning of the topics covered.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The test consists of a written test with open and closed questions. The results of the group work will allow to increase the final grade up to a maximum of 2 points.

Criteria for the composition of the final grade

In thirtieths

Exam language

Italiano

Sustainable Development Goals - SDGs

This initiative contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030. More information on sustainability