The programme
Learning outcomes
Il corso intende promuovere una formazione professionale in ambito educativo e didattico finalizzata a: conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding):
• conoscere i principi fondamentali di una filosofia della cura per l’educazione a scuola;
• conoscere i concetti di riferimento per la progettazione di percorsi di educazione etica e affettiva;
• conoscere le principali teorie di riferimento negli ambiti dell’educazione etica e affettiva, anche con riferimento alla letteratura internazionale;
• comprendere i presupposti teorici alla base delle progettualità negli ambiti dell’educazione etica e affettiva; capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding):
• saper progettare interventi di educazione affettiva;
• saper progettare interventi di educazione etica;
• saper progettare attività educative utilizzando metodologie didattiche attive;
• saper valutare interventi educativi nell’ambito dell’educazione affettiva e dell’educazione etica; autonomia di giudizio (making judgements):
• acquisire capacità di riflessione autonoma e critica in relazione ai bisogni educativi dei singoli contesti;
• essere in grado di problematizzare una progettualità educativa finalizzata all’acquisizione di competenze etiche e affettive;
• essere in grado di autovalutare le proprie competenze educativo-didattiche; abilità comunicative (communication skills):
• conoscere e saper utilizzare diversi codici comunicativi in modo appropriato nel progettare percorsi educativi finalizzati allo sviluppo di competenze etiche e affettive;
• possedere competenze nel gestire la relazione e i processi comunicativi con gli stakeholder dei progetti di educazione affettiva ed etica promossi (alunni e fruitori, famiglie, altri educatori e docenti, figure dirigenziali e di coordinamento, e agenzie del territorio);
• possedere competenze di documentazione degli interventi e di diffusione delle buone pratiche; capacità di apprendere (learning skills):
• possedere un metodo di studio, approfondimento e integrazione delle tematiche correlate all’oggetto del corso;
• acquisire competenze nel reperire e nel discriminare fonti autorevoli di apprendimento;
• assumere la postura del professionista ricercatore riflessivo.
• conoscere i principi fondamentali di una filosofia della cura per l’educazione a scuola;
• conoscere i concetti di riferimento per la progettazione di percorsi di educazione etica e affettiva;
• conoscere le principali teorie di riferimento negli ambiti dell’educazione etica e affettiva, anche con riferimento alla letteratura internazionale;
• comprendere i presupposti teorici alla base delle progettualità negli ambiti dell’educazione etica e affettiva; capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding):
• saper progettare interventi di educazione affettiva;
• saper progettare interventi di educazione etica;
• saper progettare attività educative utilizzando metodologie didattiche attive;
• saper valutare interventi educativi nell’ambito dell’educazione affettiva e dell’educazione etica; autonomia di giudizio (making judgements):
• acquisire capacità di riflessione autonoma e critica in relazione ai bisogni educativi dei singoli contesti;
• essere in grado di problematizzare una progettualità educativa finalizzata all’acquisizione di competenze etiche e affettive;
• essere in grado di autovalutare le proprie competenze educativo-didattiche; abilità comunicative (communication skills):
• conoscere e saper utilizzare diversi codici comunicativi in modo appropriato nel progettare percorsi educativi finalizzati allo sviluppo di competenze etiche e affettive;
• possedere competenze nel gestire la relazione e i processi comunicativi con gli stakeholder dei progetti di educazione affettiva ed etica promossi (alunni e fruitori, famiglie, altri educatori e docenti, figure dirigenziali e di coordinamento, e agenzie del territorio);
• possedere competenze di documentazione degli interventi e di diffusione delle buone pratiche; capacità di apprendere (learning skills):
• possedere un metodo di studio, approfondimento e integrazione delle tematiche correlate all’oggetto del corso;
• acquisire competenze nel reperire e nel discriminare fonti autorevoli di apprendimento;
• assumere la postura del professionista ricercatore riflessivo.
Professional profiles and employment and professional opportunities
L'accesso al percorso è rivolto a quanti interessati al mondo educativo per favorire una formazione professionale negli ambiti dell’educazione affettiva ed etica. Il corso è quindi aperto a docenti di scuola dell’infanzia, primaria e secondaria di primo e secondo grado, nonché a educatori e a quanti, per motivi professionali e personali, fossero interessati al percorso formativo proposto.
Course poster
Governing bodies
Teaching contacts details
dott.ssa Federica Valbusa
tel. +39 045 8028035
e-mail: federica.valbusa@univr.it
Course director
Teaching regulations and guidelines
Other Rules
The Italian University system
First-cycle degrees: Bachelor’s degree programme
First-cycle degrees are aimed at enabling students to achieve a command of general scientific methods and content, and to acquire specific professional knowledge.Admission requirements: secondary school diploma after completing 13 years of study in total and passing the relevant State examination, or equivalent foreign qualification; admission may be subject to further assessment.
Duration: three years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 180 CFU; doing an internship and preparing a dissertation/thesis may also be required. Upon completion of a Bachelor’s degree, graduates may continue their studies by enrolling in a Master’s degree or other second-cycle degree programmes and courses.
Academic title: upon completion of a Bachelor’s degree (Laurea), graduates are awarded the title of “Dottore”.
Second-cycle degrees: Master’s degree
Second-cycle degrees aim to provide students with an advanced training and knowledge to take on highly-skilled roles.Admission requirements: applicants must hold a Bachelor’s degree, or a foreign equivalent qualification; curricular admission requirements for each course may vary depending on each University.
Duration: two years.
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 120 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”. Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees
Some courses (Medicine and Surgery, Veterinary Medicine, Dentistry and Dental Prosthetics, Pharmacy and Industrial Pharmacy, Architecture and Building Engineering-Architecture, Law, Primary Education) are offered as Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees (Corsi di Laurea Magistrale a Ciclo Unico).
Admission requirements: applicants must hold a secondary school diploma or equivalent foreign qualification; admission is subject to passing an admission test.
Duration: five years (six years and 360 CFU for Medicine and Surgery, and Dentistry and Dental Prosthetics).
Graduation: in order to obtain the degree, it is necessary to gain at least 300 CFU, as well as preparing and presenting a dissertation/thesis. Upon completion of a Single-cycle degree, graduates may continue their studies by applying for a PhD programme (Dottorato di Ricerca) or other third-cycle courses.
Academic title: upon completion of a Master’s degree (Laurea Magistrale), graduates are awarded the title of “Dottore magistrale”.
Third-cycle degrees
PhD programmes: these courses enable students to gain reliable methodologies for advanced scientific research through innovative methodologies and new technologies, and generally include internships abroad and lab activities at research laboratories. Graduates wishing to apply for a PhD programme must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition; PhD programmes have a minimum duration of three years. In order to complete the programme, students must produce a research thesis/dissertation and present it at a final examination.Academic title: upon completion of a PhD programme, students are awarded the title of “Dottore di ricerca”, or “PhD”.
Postgraduate specialisation courses: these are third-cycle courses aimed at enabling students to develop advanced knowledge and highly-specialised skills, such as in the medical, clinical and surgical fields. To be admitted to these courses, applicants must have a Master’s degree (or a foreign equivalent qualification) and pass an open competition. Postgraduate specialisation courses may last from two (120 CFU) to 6 years (360 CFU) depending on the type. Academic title: upon completion of this programme, graduates are awarded a “Diploma di Specializzazione”.
Professional Master’s programme
1st-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Bachelor’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di primo livello”.2nd-level Professional Master’s programmes: these courses enable students to further enhance their scientific knowledge and professional skills. In order to apply, applicants must have a Master’s degree, or foreign equivalent qualification. The minimum duration is one year (60 CFU). Please note that completing this course will not provide you with direct access to a PhD programme (Dottorato di Ricerca), or other third-cycle courses, as these courses are run and managed by each University at the local level. Upon completion of this programme, students are awarded a “Master universitario di secondo livello”.
Other useful things
Crediti Formativi Universitari (CFU/ECTS credits): Italian university courses are based on the CFU system. 1 CFU is equal to 25 hours of study. The average annual academic workload for a full-time student is generally assumed to be 60 CFU. CFU and ECTS credits serve the same purpose and generally have the same value.Degree class: Bachelor's and Master's degree programmes that have the same learning objectives and activities are grouped into “degree classes". The educational content of each programme is set autonomously by each university; however, universities are required to include certain educational activities (and the corresponding number of CFU credits) set at the national level. These requirements are established in relation to each degree class. Degrees in the same class have the same legal value.
Double/Joint degrees: the Italian universities may establish degree programmes in partnership with other Italian or foreign universities. Upon completion of these courses, graduates are awarded a joint or double/multiple degree, one from each Partner University.