Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Family Law | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
4° 5° | Ecclesiastical law | D |
Giuseppe Comotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
Constitutional Law [Matricole dispari] (2018/2019)
Teaching code
4S00323
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/08 - CONSTITUTIONAL LAW
Period
1° periodo di lezioni dal Oct 1, 2018 al Dec 14, 2018.
Learning outcomes
The course aims, firstly, to give students the basic tools of constitutional legal methodology and the knowledge needed to analyse and interpret the Italian Constitution. Secondly, to develop critical thinking on events related to constitutional law by reading and discussing articles in the daily press. It finally aims to convey fundamental notions on a citizen’s rights and duties by studying the form of Italian government and public decision-making.
Program
SYLLABUS
The course will provide an overview of:
1. Law:
- the distinction between subjective and objective law
- the distinction between law and regulation
- legal system concepts
2. Sources of law:
- basic notions (sources of production and knowledge)
- typology
- criteria for resolving differences among sources
3. The State:
- historical formation
- constitutive elements (nation, country, and sovereignty)
- State structures and classifications
4. The Italian Constitution:
- origins
- characteristics
- main principles
- duties and rights
- constitutional institutions:
a) Parliament
b) Government
c) President of the Republic
d) Constitutional Court
- Regional and local authorities.
METHODOLOGY
Classroom meetings usually consist of theoretical lectures.
In the final part of the course especially, lessons on constitutionally relevant contemporary topics will be developed through commentary articles published in daily media.
During the course, students will have the opportunity to actively examine and discuss a sentencing from the Constitutional Court.
RECOMMENDED TEXTBOOK
P. Caretti e U. De Siervo, Diritto costituzionale e pubblico, Giappichelli, Torino, III new edition, 2018. Chapters not included: V (l’Italia e l’Unione Europea), X (L’organizzazione degli apparati amministrativi statali – only section II: gli apparati statali), XI (princìpi in tema di attività amministrativa), XII (Regioni ed enti locali – only paragraphs 4 to 7), XIV (il potere giudiziario) e XVI (il sistema delle fonti normative – only 7 to 13).
Examination Methods
The final exam is to assess the learning outcomes indicated above.
There will be two sections: a written exam with three open questions, and an oral exam. The written exam results will contribute to the final mark but will not prevent access to the oral exam (art. 12, comma 3, Academic Regulation, College of Law). The final mark will be an average between the written and oral sections.
Students attending the course can take the exam in December, after the end of the course. The exam will consist of open questions about topics covered during the course. The oral section of the exam will take place during the exam session.
ERASMUS students should discuss exam options with the professor.
Teaching materials e documents
-
programma e testi consigliati (ingl) (msword, it, 35 KB, 8/20/18)
-
programma e testi consigliati (ita) (msword, it, 34 KB, 8/20/18)