Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Family Law | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
4° 5° | Ecclesiastical law | D |
Giuseppe Comotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Company Economics | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics and economic problems of the art market | D |
Cristina Spiller
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Company Economics | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics and economic problems of the art market | D |
Cristina Spiller
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
History of Modern and Contemporary Law (2016/2017)
Teaching code
4S01082
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/19 - HISTORY OF MEDIEVAL AND MODERN LAW
Period
1° periodo di lezioni dal Oct 3, 2016 al Dec 16, 2016.
Learning outcomes
The course analyses the evolution of criminal law and procedure in Italy and in Europe between Middle and Modern Ages, starting from the development of criminal science between XV and XVI century. The course will examine the application of modern criminal law foundations to trial procedure and then will analyse the formation of inquisitorial proceedings, that will prevail over the accusatory one, without causing its complete disappearance. It will be thus possible to follow the difficult emergence of the basic principles of contemporary legal conscience in time, such as the protection of personal freedom, the limits of sovereignty, the difficulty in discovering the truth in trial, the complex penalty function. The historical development of state punitive power will be followed, improving the value of the elements of comparison among the different European experiences.
Program
PART I - THE CRIMINAL TRIAL BETWEEN IUS COMMUNE AND MODERN AGE
The first part of the course aims to analyse the salient characteristics of the criminal trial as appeared in the late Middle Ages and in the Modern Age, by focusing on the widespread success of inquisitorial system and its distinctive elements (Judge's powers, legal position of the accused, evidence), trying to identify some highlights of the change (XVI century, Age of Enlightenment and the French Revolution, etc.).
PART II - CRIMINAL LAW CODIFICATION
The second part of the course will be devoted to the study of the Italian and European criminal law codification in the Eighteenth and Nineteenth centuries, also analysed in its connection with contemporary (from Enlightenment to Liberalism) ideologies, to verify the evolution of institutions already mentioned in the post-revolutionary age and in codification age.
RECOMMENDED READINGS:
Students attending the lessons
Lecture notes, in addition to materials provided by the teacher and moreover the following book:
- Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea, a cura di A. SCIUMÈ, Torino, Giappichelli, 2012, pp. 1-109 e 151-215.
Students not attending the lessons
Both the following texts:
- A. CAVANNA, Storia del diritto moderno in Europa. Le fonti e il pensiero giuridico, II vol., Milano, Giuffrè, 2005, pp. 33-222 e 292-358.
- Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea, a cura di A. SCIUMÈ, Torino, Giappichelli, 2012, pp. 1-109 e 151-215.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
A. Sciumé (a cura di) | Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea | Giappichelli | 2012 | pp. 1-109 e 151-215. | |
A. Cavanna | Storia del diritto moderno in Europa. Le fonti e il pensiero giuridico | Giuffrè | 2005 | II vol., pp. 33-222 e 292-358. |
Examination Methods
Oral examination.
Teaching materials e documents
-
PROGRAMMA - English (msword, it, 26 KB, 7/28/16)
-
PROGRAMMA E TESTI CONSIGLIATI (msword, it, 25 KB, 7/28/16)