Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | Paradigm Shifts Beyond COVID-19: Individual v. Society and Private v. Public? | D | Not yet assigned |
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | The fashion lab (1 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | The fashion lab (2 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | The fashion lab (3 ECTS) | D |
Caterina Fratea
(Coordinator)
|
4° 5° | Paradigm Shifts Beyond COVID-19: Individual v. Society and Private v. Public? | D | Not yet assigned |
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Valentina Baroncini
(Coordinator)
|
4° 5° | Roman Law and Civil Law Tradition - Training | D |
Marta Beghini
|
4° 5° | Roman Law and Civil Law Tradition - Training and Moot Court Competition | D |
Carlo Pelloso
(Coordinator)
|
4° 5° | Law of the digital economy | D |
Matteo Ortino
(Coordinator)
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Carlo Lottieri
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | Roman Law and Civil Law Tradition - Training | D |
Marta Beghini
|
4° 5° | Roman Law and Civil Law Tradition - Training and Moot Court Competition | D |
Carlo Pelloso
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
History of Modern and Contemporary Law (2021/2022)
Teaching code
4S01082
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/19 - HISTORY OF MEDIEVAL AND MODERN LAW
Period
1° periodo lezioni (1B) dal Nov 5, 2021 al Dec 16, 2021.
Learning outcomes
The course examines the sources of law in Modern and Contemporary Ages, in the widest area of political and institutional european history. The course follows the gradual formation of the contempo-rary law experience, starting from the Enlightenment until the advent of the nineteenth-century codes and the formation of the European legal culture in the early twentieth century. The course aims at providing the necessary instruments to understand the essential historical law perspective, through the comparison between ancient techniques and disciplines, and contemporary values and principles. At the end of the course, students should be able to understand the evolution of European Legal History and value the deep influence of legal history on the contemporary legal experience.
Program
SYLLABUS
PART I – Modern legal experience: themes and problems
Introductory notions: modern legal experience; jurisdiction and judicial systems in the Ancien Régime; legal absolutism; law of the sovereign and arbitrium iudicis; the criminal law between ius commune and the modern era; the legal Enlightenment and the penal problem; the criminal reform of Cesare Beccaria; French Revolution.
PART II – The age of legal codification
Introductory notions: consolidations and codifications; codification in Europe; the Napoleonic codification; codification and interpretation; the codification controversy; the theme/problem of law decoding.
TEACHING METHODOLOGY
Lectures on the main topics of the subject matter to be integrated with the materials provided to the students by the teacher and available in the e-learning platform.
CONTENTS OF THE COURSE:
- Justice and Law in the Modern Age;
- Absolutism;
- Law and interpretation;
- Legal Enlightenment;
- The criminal law reform of Cesare Beccaria;
- The eighteenth-century consolidations;
- French Revolution;
- The age of codifications;
- The Code civil of 1804;
- Codification and interpretation;
- The codification controversy: Thibaut vs Savigny;
- The theme / problem of decoding;
- Legal modernism and pos-modernity.
TEXTBOOKS
- Attending students
Notes from lessons, materials provided to the students by the teacher and available in the e-learning platform and the following textbook:
- A. PADOA SCHIOPPA, Storia del diritto in Europa. Dal medioevo all'età contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2016 (II ed.), pp. 393-650.
- Non-attending students
Both of the following textbooks:
- A. PADOA SCHIOPPA, Storia del diritto in Europa. Dal medioevo all'età contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2016 (II ed.), pp. 393-650.
- G. ROSSI - F. ZANUSO (a cura di), Attualità e storicità del "Dei delitti e delle pene" a 250 anni dalla pubblicazione, Napoli, ESI, 2015 (limitatamente ai saggi di G. Rossi, P. Alvazzi del Frate e C. Pedrazza Gorlero).
Bibliography
Examination Methods
Oral and remote exam. Marks are expressed in thirtieths.
Attending students must demonstrate that they have achieved sufficient knowledge on the main topics of the course.
Non-attending students must demonstrate sufficient knowledge of the textbooks.
ERASMUS students are requested to contact the teacher at the beginning of the course in order to properly plan their study. The exam is held in Italian.