Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | THE PRESENT AND THE FUTURE OF THE PLANET. ECOLOGY, SUSTAINABILITY, POLICIES | D |
Laura Calafà
(Coordinator)
|
4° 5° | Univero’ 2019 | D |
Tommaso Dalla Massara
(Coordinator)
|
History of Medieval and Modern Law [Matricole pari] (2019/2020)
Teaching code
4S00324
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/19 - HISTORY OF MEDIEVAL AND MODERN LAW
Period
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2020, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2020
Learning outcomes
The course examines the sources of law in Middle and Modern Ages, in the wider area of political and institutional European history. The course aims at offering to the students the instruments (sources, methods, institutes) required to understand the essential historical perspective of law. At the end of the course, students shall be able to understand the evolution of European Legal History from medieval roots to juridical Humanism and the deep influence of legal history on the modern legal experience. Students will also acquire the appropriate terminology.
Program
PART I - MEDIEVAL LEGAL EXPERIENCE: THEMES AND PROBLEMS
Introductory notions: legal experience; fundamental characteristics of medieval law.
High Middle Ages: Roman-barbarian law; personality of law; territorial customs; feudal law.
Late Middle Ages: commune and statutory law; University and legal science; sources of law and legal systems; concept of 'ius commune'. The transition to the Modern Age: the pragmatic legal system.
PART II - CHARACTERS OF MODERN LEGAL EXPERIENCE
Legal Humanism; national rights; modern state; French experience; André Tiraqueau; 'ordo iuris' in the Early Modern Age; Great European Courts; rationalization of law; law and centralized sovereign power.
TEACHING METHODOLOGY
Lectures on the main topics of the subject matter to be integrated with the materials provided to the students by the teacher and available in the e-learning platform.
CONTENTS OF THE COURSE:
- History of Law between 'continuity' and 'discontinuity';
- The concept of legal experience;
- The problem of interpretation;
- The Justinian’s Compilation and his reception in the Western European Countries;
- 'Lex' and 'consuetudo';
- 'Iurisdictio';
- The Church and the Law;
- Medieval universities;
- ‘Dominium directum' and 'dominium utile’;
- The fundamentals of humanistic education;
- Humanism and Encyclopaedism;
- André Tiraqueau between 'mos italicus' and 'mos gallicus'.
TEXTBOOKS
- Attending students
Notes from lessons and the following textbook:
- P. GROSSI, L’ordine giuridico medievale, Roma-Bari, Laterza, 1995 (or reprints).
- G. ROSSI, Incunaboli della modernità. Scienza giuridica e cultura umanistica in André Tiraqueau (1488-1558), Torino, Giappichelli, 2007 (excluding chapter VIII).
- Non-attending students
Both of the following textbooks:
- P. GROSSI, L’ordine giuridico medievale, Roma-Bari, Laterza, 1995 (or reprints).
- G. ROSSI, Incunaboli della modernità. Scienza giuridica e cultura umanistica in André Tiraqueau (1488-1558), Torino, Giappichelli, 2007.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
G. Rossi | Incunaboli della modernità. Scienza giuridica e cultura umanistica in Andrè Tiraqueau (1488-1558). | Giappicchelli | 2007 | ||
P. Grossi | L'ordine giuridico medievale | Laterza | 1995 |
Examination Methods
Oral exam. Marks are expressed in thirtieths.
Attending students must demonstrate that they have achieved sufficient knowledge on the main topics of the course.
Non-attending students must demonstrate sufficient knowledge of the textbooks.
ERASMUS students are requested to contact the teacher at the beginning of the course in order to properly plan their study. The exam is held in Italian.