Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Family Law | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
4° 5° | Ecclesiastical law | D |
Giuseppe Comotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
Criminal law of Information and Communication Technologies (2018/2019)
Teaching code
4S00356
Academic staff
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/17 - CRIMINAL LAW
Period
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019
Learning outcomes
The course will provide the conceptual, methodological and cultural basis to analyze and study the “ICTs Criminal Law”, cybercrimes and computer-related crimes and the “technological investigations”, developing the capacity in using correct and specific language and discourse. Students will gain, following this method and in subiecta materia, legal and technical expertise both on substantive criminal law and procedure criminal law levels.
The course will study the new illegal phenomena related to the use of the new technologies and Internet, also through social networks (for example: online defamation, frauds - connected to online banking, phishing, identity theft - privacy violation, copyright infringement, child pornography, child grooming, cyberterrorism, cyber laundering).
The course will analyze, taking into consideration real cases, the applicable criminal law, in particular for illegal activities down to the new concept of “cybercrime”, which is a transnational and global crime.
For this reason it’s necessary to analyze the most important international and European legal sources (Cybercrime Convention and Lanzarote Convention of the Council of Europe, European directives on: attack against information systems, child pornography, intellectual property, e-commerce and privacy)
Special attention will be given to the Internet Service Providers criminal liability, subject of recent European Court of Justice and Italian Corte di Cassazione judgements (cases Google, Netlog etc.).
In this area particular attention will be paid to the need to regulate the collection of data and the digital evidence, which are becoming increasingly important for the detection and prosecution of every criminal offence, not only “cybercrime”
As result of the course the students should be able to set correctly the relationship between general and special parts of criminal law in order also to solve cases in the mentioned sector recognizing the constitutive elements and circumstances of the criminal offences, the related criteria for the attribution of the penal responsibility, the eventual concurrence of more offences, the legal protected interests.
Program
The course is divided into 3 parts:
1. The analysis of the criminal code and its amendments, also in order to implement international conventions and the European law, in particular: computer related frauds, damages, computer forgery, illegal access, illegal interception.
2. Criminal offences provided by special law (privacy protection and intellectual property protection)
3. Illegal use of Internet, in particular online defamation, child pornography, child grooming, crimes committed through social networks, Internet Service Providers and bloggers criminal liability
Teaching methods are different with regard to students who will attend the course, due to repeated legislative interventions and different interpretation in jurisprudence, also at supra-national level. For students who will attend the course the methods will consist in frontal lectures about the basis and fundamental categories of “ICTs Criminal Law” and specific workshops on the recent, important and different interpretation in jurisprudence.
Specific works and articles and recent judgements will be published through on line e-learning.
During the academic year students may contact professors and use their students timetable (date of receipt). See the website of the Department
With regards to students who will not attend the course, the methods consist in the support of professors for an up to date study, available also through online information. After online registrations students may access to e-learning materials.
Students who attend the course can develop also short papers, in agreement with professors, replacing parts of the program.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
A. CADOPPI, S. CANESTRARI, A. MANNA, M. PAPA | Cybercrime - Trattato Omnia | UTET | 2019 | ISBN 9788859818700 | L'Opera tratta, in modo completo ed esaustivo, le principali questioni del diritto penale e processuale penale legati alle tecnologie informatiche. Ha una destinazione scientifica e professionale ed è suddivisa in 4 parti: - Parte I DIRITTO PENALE SOSTANZIALE. Questioni e prospettive di fondo: una visione d'insieme sulla responsabilità penale dell’Internet Provider e degli enti per i reati informatici ex D.lgs. 231, sulle fonti internazionali ed europee e sulla validità nello spazio della legge penale. - Parte II DIRITTO PENALE SOSTANZIALE. Tematiche di carattere specifico: ad esempio, Cyberterrorismo, istigazione a delinquere via Web, tutela dei minori e pedopornografia telematica, Cyberstalking, Cyberbullismo, tutela della libertà e della riservatezza della persona, falsità informatiche, furto di identità digitale, diffamazione via web, frodi informatiche e truffe on line, Cybericiclaggio, riservatezza e diritto alla Privacy, diritto d’autore, indebita utilizzazione di carte di credito. - Parte III DIRITTO PENALE SOSTANZIALE. Le nuove frontiere: Robotica, biorobotica, potenziamento cognitivo, profili penali dell'Internet of Things. - Parte IV DIRITTO PROCESSUALE PENALE: documento informatico, prove atipiche, Convenzione di Budapest, ispezioni, perquisizioni e sequestri di dati e sistemi, misure atte a garantire la ripetibilità dell'atto di indagine “informatica”, indagini di digital forensics, competenza della procura distrettuale, data retention, collaborazione internazionale tra autorità investigative e giudiziarie, intercettazioni a mezzo del c.d. captatore informatico, il caso “Apple-F.B.I.”, indagini informatiche in relazione al cloud computing, indagini informatiche per i reati commessi a mezzo del deep web |
Examination Methods
Students who attend the course can develop also short papers, in agreement with professors, replacing parts of the program.
The oral exam has the following goals:
Level and depth of study and understanding
Language properties
Capacity to connect systematically the understanding
Analitycal and arguing ability
Evaluation runs on a scale from 0 to 30 (successful completion of the examination starts from 18)
The candidate which demonstrates an excellent preparation and exposition could achieve the recognition of the laude
Teaching materials e documents
-
programma e testi consigliati (ingl) (octet-stream, it, 16 KB, 8/21/18)
-
programma e testi consigliati (ita) (octet-stream, it, 19 KB, 8/21/18)