Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
Academic year:
1° periodo di lezioni From 10/1/18 To 12/14/18
years Modules TAF Teacher
4° 5° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Family Law D Alessandra Cordiano (Coordinator)
4° 5° Ecclesiastical law D Giuseppe Comotti (Coordinator)
4° 5° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Safety and social security D Sylvain Giovanni Nadalet
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019 From 2/11/19 To 4/15/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019 From 4/24/19 To 5/8/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)

Teaching code

4S01084

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/01 - PRIVATE LAW

Period

2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019

Learning outcomes

AIMS OF TEACHING
- To provide the student with a sufficient framework so as to understand the role of the notary's function in civil law in general and especially in the activity relating to legal transactions.
- Close examination of the notarial law for the parts being more directly functional to the primary good of the certainity of law, this having regard both to the so-called function of adaptation and to the function of certification (or, more generally, of formation of the evidence).
- After exhausting the topic relating to the notary's activity as a "public official", provide, even through illustration of pratical cases, a thorough idea of the notary's activity as a "professional".

Program

PROGRAM

- The Notary Public’s figure
- Notary Public and European Union
- Notary Public and economic efficiency
- Notary Public and Common Law
- Notary Public and Information Technology (the digital deed)
- Notary Public and Constitution

- The Notary Public’s origins
- The regulations in force
- The Notary Public

- Notarial Organization
- Notarial Records

- Notary’s Function
- Close examination art. 27 and 28 of the Notary’s Law
- Notary’s Competence

- The form of Notarial Deeds

- The language of the Notarial Deed

- The so-called disabled

- The authentications
- Copy of certificate excerpts
- Legalizations
- Notations
- Invalidity causes of the deed

- Notarial Requirements
- Notarial Ethics
- Notary Public’s Liability

- Notarial Deeds
- Deeds inter vivos
- Corporate deeds
- Deeds mortis causa
- The digital deed

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
MARCELLO DI FABIO MANUALE DI NOTARIATO GIUFFRE' EDITORE 2014

Examination Methods

EXAMINATION PROCEDURE

The oral exam consists of an interview aimed first at developing the issues and the issues already illustrated during the lesson, and then verify the knowledge of the remaining parts of the program.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE