Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
5° | Law of the digital economy | D |
Matteo Ortino
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
4° 5° | Sociology of law | D |
Carlo Lottieri
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Wake up Italia - 2020/2021 | D |
Sergio Noto
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
Foundations and Models in Sales Law (2020/2021)
Teaching code
4S000617
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/18 - ROMAN AND ANCIENT LAW
Period
1° periodo di lezioni dal Sep 28, 2020 al Dec 14, 2020.
Learning outcomes
The course’s main goal is to highlight the most significant features of the conceptual models in the frame of sales contract through a diachronic analysis, which goes back to the foundations of this contract in Roman Law: the course will specifically focus on the responsibility of the seller, the guaranties connected to the sales contract (for material and juridical defects) and the remedies in favor of the buyer. The course will concentrate on the different dogmatic structures of obligatory sales and in rem sales. The field of sales contract offers the opportunity to point out the two thousand-year-old stratification of structures and theoretical solutions, which today’s approach still look at (for this reason, several court cases will be presented).
Program
Program:
- Sales as a synallagmatic contract.
- The aedilician remedies in case of material defects: actio redhibitoria und actio aestimatoria.
- Nonperformance and responsibility.
- Juridical defect.
- Comparison with the new sales models: the obligation of conformity.
- Specific problems of sales contracts.
During classes, cases of Italian and European courts, in which dogmatic and reconstructive issues clearly emerge will be analyzed.
Beside the traditional lesson, classes aim at stimulating student’s juridical reasoning through active participation, particularly stimulating the analysis and discussion of the cases that will be introduced.
ERASMUS students are kindly requested to contact the Professor at the beginning of the course, in order to agree the exam’s program, which will consist of a written paper about a specific topic.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
R. Schulze, R. Zimmermann, P. Sirena, F.P. Patti | Diritto privato europeo. Testi di riferimento | Giappichelli, Torino | 2017 | ||
Tommaso dalla Massara | Fondamenti e modelli nel diritto della vendita, (Edizione 1) | Jovene | 2020 | ||
A. Luminoso | La compravendita | Giappichelli, Torino | 2015 |
Examination Methods
Objectives of the examinations
The exam’s goal is testing the program knowledge, with regard to the construction of a critical reasoning from the student, as far as specific juridical matters are concerned.
Contents and modalities of examinations
The exam shall be oral for everyone.
Students shall study some essays of their choice from the book: T. dalla Massara, Fondamenti e modelli nel diritto della vendita, Il giurista europeo, percorsi formativi, collana diretta da L. Garofalo, Napoli, 2020, that they will agree upon with the professor.
The final evaluation shall be expressed in thirtieth (30/30). The judgment between 18 and 20 corresponds to a minimum and basic knowledge of the subject; the judgment between 20 and 25 shows a discreet knowledge of the contents; the judgment between 25 and 30 e lode highlights a good knowledge of the structures of the subject and a critical and connecting ability of the student.