Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
Academic year:
1° periodo di lezioni From 10/3/16 To 12/16/16
years Modules TAF Teacher
4° 5° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Family Law D Alessandra Cordiano (Coordinator)
4° 5° Ecclesiastical law D Giuseppe Comotti (Coordinator)
4° 5° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Safety and social security D Sylvain Giovanni Nadalet
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017 From 2/10/17 To 4/10/17
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Company Economics D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Economics and economic problems of the art market D Cristina Spiller (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017 From 4/19/17 To 5/9/17
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Company Economics D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Economics and economic problems of the art market D Cristina Spiller (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)

Teaching code

4S02528

Coordinator

Sergio Moro

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/10 - ADMINISTRATIVE LAW

Period

1° periodo di lezioni dal Oct 3, 2016 al Dec 16, 2016.

Learning outcomes

The course deals with administrative activity understood as the totality of the acts and operations – globally relevant – aimed at pursuing the public interest and the judicial and procedural remedies available in order to protect the citizen against the public administration.
Adopting a perspective focusing on problem solving, the course will aim to provide fundamental notions and the method for understanding and interpreting the normative provisions resulting from administrative activity and identifying evolutionary trends within administrative law.

Program

The constitutional framework for administrative law.
Administrative activity regulated by public law.
Administrative procedure.
Administrative decisions.
The invalidity of administrative decisions.
Transactional activity of the public administration.
Administrative agreements.
Contracts concluded by the public administration.
Liability of the administration and its agents.
General framework of protection against the public administration.
Administrative remedies.
Administrative procedure (fundamental concepts)

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
M. CLARICH Manuale di diritto amministrativo (Edizione 4) il Mulino 2019

Examination Methods

The examination is comprised of a written paper and an oral discussion. There is no need to attain a specific grade in the written paper in order to take the oral discussion; however, it will be taken into account when assessing students. The written paper will be comprised of five open questions, three of which are intended to verify knowledge of fundamental categories of administrative law and two the ability to contextualise the knowledge acquired within a systematic framework. The oral discussion, which will discuss the written paper, is intended to test the ability to reason in relation to legal questions arising within administrative law.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Teaching materials e documents