Studying at the University of Verona

A.A. 2019/2020

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
Sem 1A Sep 23, 2019 Oct 31, 2019
Sem 1B Nov 11, 2019 Jan 11, 2020
Sem 2A Feb 17, 2020 Mar 28, 2020
Sem 2B Apr 6, 2020 May 30, 2020
Exam sessions
Session From To
Sessione d'esame invernale Jan 13, 2020 Feb 15, 2020
Sessione d'esame estiva (gli esami sono sospesi durante la sessione di laurea) Jun 3, 2020 Jul 25, 2020
Sessione d'esame autunnale Aug 24, 2020 Sep 19, 2020
Degree sessions
Session From To
Sessione di laurea estiva Jul 6, 2020 Jul 11, 2020
Sessione di laurea autunnale 19-20 Nov 2, 2020 Nov 7, 2020
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2019 Nov 1, 2019
Sospensione delle lezioni Nov 2, 2019 Nov 2, 2019
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2019 Dec 8, 2019
Vacanze di Natale Dec 23, 2019 Jan 6, 2020
Vacanze di Pasqua Apr 10, 2020 Apr 14, 2020
Festa della Liberazione Apr 25, 2020 Apr 25, 2020
Festa del Lavoro May 1, 2020 May 1, 2020
Sospensione delle lezioni May 2, 2020 May 2, 2020
Festa del Santo Patrono May 21, 2020 May 21, 2020
Sospensione delle lezioni May 22, 2020 May 23, 2020
Festa della Repubblica Jun 2, 2020 Jun 2, 2020
Vacanze estive Aug 10, 2020 Aug 15, 2020

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Culture and Civilisation Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D E F G K L M P R S T U V Z

Arcangeli Alessandro

alessandro.arcangeli@univr.it +39 045802 8351

Barbierato Federico

federico.barbierato@univr.it 045 802 8351

Bassetti Massimiliano

massimiliano.bassetti@univr.it 045802 8376

Basso Patrizia

patrizia.basso@univr.it +39 045802 8638

Beghini Giulia

giulia.beghini_01@univr.it/ giuliabeg@libero.it /

Bigliazzi Silvia

silvia.bigliazzi@univr.it +39 045802 8477

Bognolo Anna

anna.bognolo@univr.it +39 045802 8327

Borghetti Vincenzo

vincenzo.borghetti@univr.it +39 045 802 8584

Brunetti Simona

simona.brunetti@univr.it +39 045802 8575

Buonopane Alfredo

alfredo.buonopane@univr.it +39 0458028120

Calabrese Evita

evita.calabrese@univr.it

Camurri Renato

renato.camurri@univr.it +39 045 802 8635

Ciancio Luca

luca.ciancio@univr.it +39 045802 8122

Concina Chiara Maria

chiara.concina@univr.it +39 045 802 8325

Cotticelli Paola

paola.cotticelli@univr.it +39 045802 8587

Dalla Valle Marco

marco.dallavalle@univr.it

Dal Pozzolo Enrico

enrico.dalpozzolo@univr.it +39 045802 8569

Danelon Fabio

fabio.danelon@univr.it 045/8028378

Demo Edoardo

edoardo.demo@univr.it 045 802 8782 (VR) 0444.393930 (VI)

De Paolis Paolo

paolo.depaolis@univr.it +39 045 802 8371

Dobreva Diana Sergeeva

dianasergeeva.dobreva@univr.it +39 045802 8392

El Matouni Fatima

fatima.elmatouni@univr.it

Ferrari Maria Luisa

marialuisa.ferrari@univr.it 045 802 8532

Ferrarini Edoardo

edoardo.ferrarini@univr.it +39 045802 8112

Formiga Federica

federica.formiga@univr.it 045802 8123

Franco Tiziana

tiziana.franco@univr.it +39 045802 8380

Genetti Stefano

stefano.genetti@univr.it +39 045802 8412

Giusfredi Federico

federico.giusfredi@univr.it +39 045802 8481

Guaraldo Olivia

olivia.guaraldo@univr.it +39 045802 8066

Lupi Francesco

francesco.lupi@univr.it

Masotti Lucia

lucia.masotti@univr.it 0458028272

Mastrocinque Attilio

attilio.mastrocinque@univr.it +39 045802 8386

Melloni Chiara

chiara.melloni@univr.it +39 045802 8119

Migliavacca Mara Gioia

maragioia.migliavacca@univr.it +39 045802 8392

Minozzi Stefano

stefano.minozzi@univr.it +39 045 8028553

Molteni Monica

monica.molteni@univr.it 045 8028021

Pagliaroli Stefano

stefano.pagliaroli@univr.it +39 045 8028056

Paini Anna Maria

anna.paini@univr.it +39 045802 8129

Pasqualicchio Nicola

nicola.pasqualicchio@univr.it 0458028585

Pedrucci Giulia

giulia.pedrucci@univr.it

Pellegrini Paolo

paolo.pellegrini@univr.it +39 045 802 8559

Piovan Dino

dino.piovan@univr.it

Pisaniello Valerio

valerio.pisaniello@univr.it +39 045802 8481

Ponchia Simonetta

simonetta.ponchia@univr.it +39 045802 8365

Prandi Luisa

luisa.prandi@univr.it +39 045 802 8718

Raccanelli Renata

renata.raccanelli@univr.it 0458028366

Rima Matteo

matteo.rima@univr.it 0458028440

Romagnani Gian Paolo

gianpaolo.romagnani@univr.it +39 045802 8377

Rossi Mariaclara

mariaclara.rossi@univr.it 045 802 8380

Salgaro Silvino

silvino.salgaro@univr.it +39 045802 8272

Scandola Alberto

alberto.scandola@univr.it 045.8028586

Scattolin Paolo

paolo.scattolin@univr.it +39 045 802 8645

Stanzani Sandro

sandro.stanzani@univr.it +39 0458028649

Stavru Alessandro

alessandro.stavru@univr.it 045 8028143

Tani Stefano

stefano.tani@univr.it +39 045802 8110

Terraroli Valerio

valerio.terraroli@univr.it 0458028441

Trovato Sonia

sonia.trovato@univr.it

Ugolini Gherardo

gherardo.ugolini@univr.it +39 0458028665

Vannini Carlo

carlo.vannini@accademiabelleartiverona.it

Varanini Gian Maria

gianmaria.varanini@univr.it +39 045802 8178

Viola Corrado

corrado.viola@univr.it +39 045802 8194

Zangrandi Alessandra

alessandra.zangrandi@univr.it 0458028115

Zinato Andrea

andrea.zinato@univr.it +39 045802 8339

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:
TeachingsCreditsTAFSSD
12
A
(L-FIL-LET/10)
1 module to be chosen among the following
Foreign language B1 level
3
E
-
TeachingsCreditsTAFSSD
2 modules to be chosen among the following
1 module to be chosen among the following
6
B
(L-FIL-LET/05)
6
B
(L-FIL-LET/04)
2 modules to be chosen among the following
12
B
(L-ANT/02)
12
B
(L-ANT/03)
TeachingsCreditsTAFSSD
12
B
(L-FIL-LET/10)
1 module to be chosen among the following
1 module to be chosen among the following
6
C
(L-ANT/03)
Final exam
6
E
-

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
12
A
(L-FIL-LET/10)
1 module to be chosen among the following
Foreign language B1 level
3
E
-

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
2 modules to be chosen among the following
1 module to be chosen among the following
6
B
(L-FIL-LET/05)
6
B
(L-FIL-LET/04)
2 modules to be chosen among the following
12
B
(L-ANT/02)
12
B
(L-ANT/03)

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
12
B
(L-FIL-LET/10)
1 module to be chosen among the following
1 module to be chosen among the following
6
C
(L-ANT/03)
Final exam
6
E
-
Teachings Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Between the years: 1°- 2°- 3°
Further activities
3
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S02172

Coordinatore

Corrado Viola

Credits

12

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE

Language of instruction

Italian

Period

Sem 2A, Sem 2B

Learning outcomes

The course aims to give students a full knowledge of the diachronic dimension of Italian literature, from the thirteenth to the sixteenth century, to enable them to master the essential tools (linguistic, syntactic, stylistic, rhetorical, metrical ...) for reading and for the interpretation of texts, structures and forms.

Program

Prerequisites: Notions of philology, stylistic, metric, rhetoric, history of criticism; Knowledge of manuals (level 'high school') of the texts and the fundamental lines of development of the Italian literary tradition from the Origins to the whole 16th Century. These prerequisites will be recalled during the lessons and will be the subject of a dedicated teaching support seminar.

Course Content:

Introductory part: Presentation of the main moments and authors of the Italian literary tradition from the Origins to the 16th Century, with analysis of exemplary texts.

Advanced part: Culture, Literature, Reality and Narrative in Boccaccio's Decameron.

• Introductory part:
1. G. Tellini, Letteratura italiana. Un metodo di studio, Firenze, Le Monnier Università, 2011, pp. 3-162 (the first section: Dalle Origini al Rinascimento)
2. Anthology of texts of the major authors of our literary tradition from the Origins to the Renaissance. The anthology will be entered into the e-learning platform.The texts to be analyzed will be indicated by the teacher during the course. The students who are not attending will have to present the written and detailed list of the selected songs, in pain of exclusion from the exam. These pieces will be chosen by each of the following works according to the deliveries shown below:
-DANTE ALIGHIERI, Divina Commedia: Five Cantos among those in anthology
-FRANCESCO PETRARCA, chansonnier: Five pieces, of which at least one song
-GIOVANNI BOCCACCIO, Decameron: five novels
-NICOLÒ MACHIAVELLI: Two chapters of the Principe and a scene of the Mandragola
-LUDOVICO ARIOSTO, Orlando Furioso: One of the songs in the anthology
-TORQUATO TASSO, Gerusalemme liberata: one of the Cantos in anthology


Advanced Part:
Culture, Literature, Reality and Narrative in Boccaccio's Decameron.

BIBLIOGRAPHY
Reference Book
- F. BAUSI, Leggere il Decameron, Bologna, il Mulino, 2017

Anthology
- Giovanni Boccaccio, a cura di Sebastiana Nobili, intr. di G.M. Anselmi, Milano, Unicopli, 2014

Texts
- G. BOCCACCIO, Decameron (exspecially the ed. BUR edited by A. Quondam, M. Fiorilla and G. Alfano, Milano 2013; otherwise: ed. V. Branca, Torino, Einaudi, 1980, and Torino, Tascabili Einaudi, 19934, 2 voll.; ed. C. Segre, Milano, Mursia, 1973; ed. M. Marti, notes by E. Ceva Valla, Milano, Rizzoli BUR, 1974)

The student is required to study both the following Boccaccio's works:
- G. BOCCACCIO, Corbaccio
ed. by P.G. Ricci, intr. di N. Sapegno, Torino, Einaudi, 1977; ed. M. Marti, Galatina, Congedo, 1982; ed. G. Binni, Milano, Motta, 1989; ed. G. Natali, Milano, Mursia, 1992; ed. G. Padoan (in G. Boccaccio, Tutte le opere, ed. V. Branca, Milano, Mondadori, 1994, vol. V, t. 1)

- G. BOCCACCIO, Trattatello in laude di Dante
= Vita di Dante, ed. by P. Baldan, Bergamo, Moretti e Vitali, 1991


The student is also required to study one of the following critical monographies:
- G. BÀRBERI SQUAROTTI, Il potere della parola. Studi sul «Decameron», Napoli, Federico & Ardia, 1983
- V. BRANCA, Boccaccio medievale e nuovi studi sul «Decameron», Firenze, Sansoni, 19866
- F. BRUNI, Boccaccio. L’invenzione della letteratura mezzana, Bologna, Il Mulino, 1990
- R. BRUNO PAGNAMENTA, Il ‘Decameron’. L’ambiguità come strategia narrativa, Ravenna, Longo, 1999
- G. CHIECCHI, Giovanni Boccaccio e il romanzo familiare, Venezia, Marsilio, 1994
- G. CHIECCHI, Nell’arte narrativa di Giovanni Boccaccio, Firenze, Olschki, 2017
- F. FIDO, Il regime delle simmetrie imperfette. Studi sul ‘Decameron’, Milano, Angeli, 1988
- A. GAGLIARDI, Giovanni Boccaccio. Poeta. Filosofo. Averroista, Soveria Mannelli, Rubbettino, 1999
- E.L. GIUSTI, Dall’amore cortese alla comprensione. Il viaggio ideologico di Giovanni Boccaccio dalla «Caccia di Diana» al «Decameron», Milano, LED, 1999
- G. GÜNTERT, Tre premesse e una dichiarazione d’amore. Vademecum per il lettore del ‘Decameron’, Modena, Mucchi, 1997
- V. RUSSO, «Con le Muse in Parnaso». Tre studi sul Boccaccio, Napoli, Bibliopolis, 1983
- V. RUSSO, Preliminari allo studio di G. Boccaccio, Napoli, Liguori, 1993
- A. SIMON, Le novelle e la storia. Toscana e Oriente fra Tre e Quattrocento, Roma, Salerno editrice, 1999
- L. SURDICH, La cornice di amore. Studi sul Boccaccio, Pisa, ETS, 1987
- F. TATEO, Boccaccio, Roma-Bari, Laterza, 1998

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
TATEO, F. Boccaccio Laterza 1998
BRUNI, Francesco Boccaccio. L'invenzione della letteratura mezzana il Mulino 1990
BRANCA, Vittore Boccacio medievale e nuovi studi sul Decameron Sansoni 1986
RUSSO, V. Con le Muse in Parnaso. Tre studi sul Boccaccio Bibliopolis 1983
BOCCACCIO, Giovanni Corbaccio Einaudi 1977
GIUSTI, E.L. Dall'amore cortese alla comprensione. Il viaggio ideologico di Giovanni Boccaccio dalla Caccia di Diana al Decameron LED 1999
Giovanni Boccaccio Decameron BUR 2013
NOBILI, Sebastiana (a cura di) Giovanni Boccaccio Unicopli 2014
CHIECCHI, Giuseppe Giovanni Boccaccio e il romanzo familiare Marsilio 1994
GAGLIARDI, A. Giovanni Boccaccio. Poeta. Filosofo. Averroista Rubbettino 1999
BRUNO PAGNAMENTA, R. Il Decameron. L'ambiguità come strategia narrativa Longo 1999
BARBERI SQUAROTTI, G. Il potere della parola. Studi sul Decameron Federico & Ardia 1983
FIDO, Franco Il regime delle simmetrie imperfette. Studi sul Decameron Angeli 1988
NOBILI, Sebastiana La consolazione della letteratura. Un itinerario fra Dante e Boccaccio Longo 2017
SURDICH, L. La cornice di amore. Studi sul Boccaccio ETS 1987
Francesco Bausi Leggere il Decameron il Mulino 2017
SIMON, A. Le novelle e la storia. Toscana e Oriente fra Tre e Quattrocento Salerno 1999
CHIECCHI, Giuseppe Nell'arte narrativa di Giovanni Boccaccio Olschki 2017
RUSSO, V. Preliminari allo studio di G. Boccaccio Liguori 1993
GUNTERT, G. Tre premesse e una dichiarazione d'amore. Vademecum per il lettore del Decameron Mucchi 1997
BOCCACCIO, Giovanni Vita di Dante Moretti e Vitali 1991

Examination Methods

The oral examination evaluates a student’s overall preparation and the direct knowledge and analysis of texts.

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year
Prima parte del primo semestre From 9/23/19 To 10/31/19
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° The origins of Christianity F Augusto Barbi (Coordinatore)
Semestrino 1A From 9/23/19 To 10/31/19
years Teachings TAF Teacher
Fondamenti per introduzione allo studio del linguaggio F Federico Righi (Coordinatore)
1° 2° 3° Lectures "Musiche/Culture/Civiltà" F Vincenzo Borghetti (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinatore)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinatore)
1° 2° 3° Opera Workshop F Nicola Pasqualicchio (Coordinatore)
1° 2° 3° Presente e futuro del pianeta. economia, sostenibilità e politiche F Gian Maria Varanini (Coordinatore)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinatore)
1° 2° 3° History of Greek and Roman theatre (i) D Gherardo Ugolini (Coordinatore)
Seconda parte del primo semestre From 11/11/19 To 1/11/20
years Teachings TAF Teacher
Roman History (p) D Attilio Mastrocinque
1° 2° 3° The origins of Christianity F Augusto Barbi (Coordinatore)
Semestrino 1B From 11/11/19 To 1/11/20
years Teachings TAF Teacher
Fondamenti per introduzione allo studio del linguaggio F Federico Righi (Coordinatore)
1° 2° 3° Lectures "Musiche/Culture/Civiltà" F Vincenzo Borghetti (Coordinatore)
1° 2° 3° Il realismo politico e l’impossibile F Olivia Guaraldo (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinatore)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinatore)
1° 2° 3° Opera Workshop F Nicola Pasqualicchio (Coordinatore)
1° 2° 3° Read and interpret the physical phenomena on the IGM cartography F Silvino Salgaro (Coordinatore)
1° 2° 3° Presente e futuro del pianeta. economia, sostenibilità e politiche F Gian Maria Varanini (Coordinatore)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinatore)
1° 2° 3° The History of Contemporary Art (p) D Valerio Terraroli
1° 2° 3° History of Greek and Roman theatre (i) D Gherardo Ugolini (Coordinatore)
1° 2° 3° Un patrimonio urbano da ri-conoscere e ri-valutare: ville e palazzi storici di verona e circondario F Gian Maria Varanini (Coordinatore)
Semestrino 2A From 2/17/20 To 3/28/20
years Teachings TAF Teacher
2° 3° Archaeology and History of Greek and Roman Art (i) D Patrizia Basso
1° 2° 3° Marchants of Culture. Editorial distribution and promotion F Federica Formiga (Coordinatore)
1° 2° 3° Training course for final skills evaluation test F Paolo De Paolis (Coordinatore)
1° 2° 3° Giornate fai di primavera (1 cfu) F Monica Molteni (Coordinatore)
1° 2° 3° Il realismo politico e l’impossibile F Olivia Guaraldo (Coordinatore)
1° 2° 3° Educational workshop on bibliotherapy F Marco Dalla Valle (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of photo F Carlo Vannini (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinatore)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinatore)
1° 2° 3° Workshop on akkadian language F Simonetta Ponchia (Coordinatore)
1° 2° 3° Language and culture of Ancient Anatolia and the Hittites F Federico Giusfredi (Coordinatore)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinatore)
1° 2° 3° Contemporary History (p) D Renato Camurri
1° 2° 3° History of Medieval Art (i) D Tiziana Franco
Semestrino 2B From 4/6/20 To 5/30/20
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Archaeology and History of Greek and Roman Art (p) D Diana Sergeeva Dobreva
1° 2° 3° Training course for final skills evaluation test F Paolo De Paolis (Coordinatore)
1° 2° 3° Fai un giro in villa (1 cfu) F Monica Molteni (Coordinatore)
1° 2° 3° Il realismo politico e l’impossibile F Olivia Guaraldo (Coordinatore)
1° 2° 3° Educational workshop on bibliotherapy F Marco Dalla Valle (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinatore)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinatore)
1° 2° 3° Language and culture of Ancient Anatolia and the Hittites F Federico Giusfredi (Coordinatore)
1° 2° 3° Seminari di storia contemporanea F Renato Camurri (Coordinatore)
1° 2° 3° Contemporary History (p) D Renato Camurri
1° 2° 3° History of Medieval Art (p) D Tiziana Franco
1° 2° 3° History of Modern Art (p) D Enrico Dal Pozzolo
1° 2° 3° Greek History (p) D Luisa Prandi
1° 2° 3° Medieval history (p) D Gian Maria Varanini
List of courses with unassigned period
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Esercitazioni di metrica latina Fatima El Matouni (Coordinatore)
1° 2° 3° Summer School internazionale in Studi danteschi Ravenna-Verona F Paolo Pellegrini (Coordinatore)
1° 2° 3° Univero’ 2019 F Tiziana Franco (Coordinatore)

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Graduation

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica ENGLISH LANGUAGE - Grammar and Syntax – Grammatik und Syntax
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica GERMANIC LANGUAGE - Dialectology - Dialektologie
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica HUMANITIES & SOCIAL STUDIES - HUMANITIES & SOCIAL STUDIES
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica Indo-European languages & literatures - Indo-European languages & literatures
tesi di Glottologia, Storia comparata, Linguistica storica LINGUISTICS - LINGUISTICS
Stage Research area
Lavorare in archivio Various topics
L'iter del libro in biblioteca Various topics

Tutorato per studenti

Tutti i docenti del Corso di Studio possono fornire nell'orario di ricevimento una forma di tutorato volta ad orientare e assistere gli studenti lungo tutto il corso degli studi.
Docenti tutor per il CdL in Lettere: proff.ri Luca Ciancio, Paolo Scattolin

Linguistic training CLA


Requisiti classi di abilitazione insegnamento

Requisiti necessari per accedere alle classi di abilitazione per l'insegnamento.
vedi allegato pdf

Inoltre, per informazioni sui 24 CFU nelle discipline antropo-psico-pedagogiche e nelle metodologie e tecnologie didattiche, si veda -> LINK 

Allegati

Title Info File
pdf Classi insegnamento con LM-14 216 KB, 14/07/21 

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.