Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso. Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:
Laurea in Filosofia - Immatricolazione dal 2025/2026.The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Lingua straniera competenza linguistica liv. b1 (informatizzato)
Un insegnamento a scelta
2° Year activated in the A.Y. 2014/2015
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Un insegnamento a scelta
Uno o due insegnamenti a scelta per un totale di 12 cfu
Un insegnamento a scelta per un totale di 6 cfu
Un insegnamento a scelta
3° Year activated in the A.Y. 2015/2016
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Da due a quattro insegnamenti a scelta per un totale di 24 cfu
Uno o due insegnamenti a scelta per un totale di 12 cfu
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Lingua straniera competenza linguistica liv. b1 (informatizzato)
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Un insegnamento a scelta
Uno o due insegnamenti a scelta per un totale di 12 cfu
Un insegnamento a scelta per un totale di 6 cfu
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Da due a quattro insegnamenti a scelta per un totale di 24 cfu
Uno o due insegnamenti a scelta per un totale di 12 cfu
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of Philosophy A (i) (2013/2014)
Teaching code
4S02151
Credits
12
Coordinator
Language
Italian
Also offered in courses:
- History of philosophy (i) of the course Bachelor’s degree in Humanities
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
Module: II MODULO PARTE (II)
-------
THE RE-BIRTH OF TRAGEDY
In 1872, the young professor of classical philology, Friedrich Nietzsche, published “The Birth of Tragedy from the Spirit of Music”, an essay destined to change the history of Philosophy. It inaugurates a new style of “genealogical” inquiry, the stated purpose of which is to conjure “the forces that seem to be able to guarantee a rebirth of tragedy - and how many more hopes of happiness for the German spirit.” To genealogically question the origin of Attic tragedy is therefore not a scholarly investigation, but rather sets the future of which Germany can already make concrete experience in the music of Richard Wagner.
“The Birth of Tragedy” is the stem of a flower that connects the tragic roots of Schopenhauer’s philosophy with the corolla of Wagnerian music. Our question then is: why, even today, does a tragic community have to be born “aus dem Geiste aus der Musik”? What is the contribution that philosophy can make in this revival?
BIBLIOGRAPHY OF REFERENCE:
- F. NIETZSCHE, La nascita della tragedia, Adelphi, Milano (varie ristampe).
- A. SCHOPENHAUER, L'arte della musica, Clinamen, Firenze 2003.
- R. WAGNER, L'arte e la rivoluzione (followed by: Sul principio del comunismo), Fahrenheit 451, Roma 2003.
- G. GARELLI, Filosofie del tragico, Bruno Mondadori, Milano 2001.
Module: I MODULO PARTE (I)
-------
Program
Module: II MODULO PARTE (II)
-------
Oral exam.
Module: I MODULO PARTE (I)
-------
Examination Methods
Module: II MODULO PARTE (II)
-------
Module: I MODULO PARTE (I)
-------