Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze delle attività motorie e sportive - Enrollment from 2025/2026

I Regolamenti dei corsi di laurea e di laurea magistrale di scienze motorie prevedono che gli studenti possano completare il proprio piano didattico, frequentando oltre agli insegnamenti obbligatori anche delle attività formative a scelta, per approfondire alcuni aspetti tematici o settori di interesse, in coerenza con il proprio percorso formativo.

Le attività formative a scelta di ambito D sono indicate all’interno del piano didattico del corso di studio prescelto, mentre le attività formative di ambito F sono individuate da una apposita commissione di docenti. Queste ultime attività possono essere conferenze, seminari, webinar, altro e vengono acquisite con una valutazione e non con un voto in trentesimi.

PERCORSO ELETTIVO
E' possibile personalizzare il proprio piano didattico, selezionando determinate attività a scelta e attivando così un "percorso elettivo" di preferenza tra quelli proposti dal Collegio didattico di Scienze motorie.

Ai link sotto indicati si possono trovare le tabelle con le attività a scelta e i percorsi elettivi disponibili e le indicazioni per l'inserimento delle attività a scelta nel piano didattico da compilare a cura dello studente:
Tabelle delle attività a scelta
Regole per la compilazione del piano didattico con le attività a scelta




COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali

 
Academic year:
1° semestre Scienze motorie From 10/1/21 To 1/21/22
years Modules TAF Teacher
Physical bases of exercise prescription D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
Sport physiology D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
2° 3° Advanced nutrition for sports D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
2° semestre Scienze motorie From 3/1/22 To 5/27/22
years Modules TAF Teacher
Theory and pedagogy of nordic walking D Barbara Pellegrini (Coordinator)
2° 3° Hygiene applied to physical activities D Stefano Tardivo (Coordinator)
2° 3° Statistics applied to movement sciences D Maria Elisabetta Zanolin (Coordinator)

Teaching code

4S001354

Coordinator

Stefano Tardivo

Credits

3

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/42 - HYGIENE AND PUBLIC HEALTH

Period

2° semestre dal Mar 1, 2022 al May 27, 2022.

Learning outcomes

Health promotion: the role played by motor activity.

Infectious diseases (related to sport activities) and chronic degenerative diseases with a specific focus on the skills of a degree in Exercise Science from the perspective of prevention

Organizational model of the National Health Service

Program

1. Prevention: basics and methods
2. The determinants of health and social inequalities in health care
3. The quality of life and the concept of risk
4. The prevention of risks of infection: epidemiological aspects
5. The prevention of risks of infection: the methodologies of prevention
6. Hygiene of sport and sports facilities
7. The role of motor activities in the prevention of chronic degenerative diseases
8. Prevention of Cardiovascular disease and tumors
9. Policies on addiction prevention (alcohol, smoking, drugs)
10. Health Organizational Models and motor activities
11. Organization of the National Health Service

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

The final test is a written exam with multiple choice questions.
The aim of the test is to verify the knowledge of all the topics discussed.
The final evaluation is expressed in thirtieths.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE