Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze delle attività motorie e sportive - Enrollment from 2025/2026

I Regolamenti dei corsi di laurea e di laurea magistrale di scienze motorie prevedono che gli studenti possano completare il proprio piano didattico, frequentando oltre agli insegnamenti obbligatori anche delle attività formative a scelta, per approfondire alcuni aspetti tematici o settori di interesse, in coerenza con il proprio percorso formativo.

Le attività formative a scelta di ambito D sono indicate all’interno del piano didattico del corso di studio prescelto, mentre le attività formative di ambito F sono individuate da una apposita commissione di docenti. Queste ultime attività possono essere conferenze, seminari, webinar, altro e vengono acquisite con una valutazione e non con un voto in trentesimi.

PERCORSO ELETTIVO
E' possibile personalizzare il proprio piano didattico, selezionando determinate attività a scelta e attivando così un "percorso elettivo" di preferenza tra quelli proposti dal Collegio didattico di Scienze motorie.

Ai link sotto indicati si possono trovare le tabelle con le attività a scelta e i percorsi elettivi disponibili e le indicazioni per l'inserimento delle attività a scelta nel piano didattico da compilare a cura dello studente:
Tabelle delle attività a scelta di tipo C, D, F
Regole per la compilazione del piano didattico con le attività a scelta

 

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
 
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
Academic year:
1° semestre motorie From 10/3/22 To 1/20/23
years Modules TAF Teacher
Physical bases of exercise prescription D Jan Tom Boone
Advanced nutrition for sports D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
Sport physiology D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
2° semestre motorie From 3/1/23 To 5/27/23
years Modules TAF Teacher
Theory and pedagogy of nordic walking D Barbara Pellegrini (Coordinator)
2° 3° Hygiene applied to physical activities D Francesca Moretti (Coordinator)
2° 3° Statistics applied to movement sciences D Maria Elisabetta Zanolin (Coordinator)

Teaching code

4S001354

Credits

3

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/42 - HYGIENE AND PUBLIC HEALTH

Period

2° semestre dal Mar 1, 2023 al May 27, 2023.

Learning objectives

Acquire knowledge on health promotion with a specific focus on the role played by motor activities. Deepen the concept of risk in relation to the development of infectious diseases (connected to sporting activity) and chronic degenerative diseases with a specific focus on prevention and the skills related to Sports Science. Acquire knowledge on the organizational model of the National Health Service and on the interaction with sports science professionals in this area

Prerequisites and basic notions

Essential preparatory knowledge:
Biology notions specifically referred to the morphological and functional differences between viruses, bacteria and eukaryotes, including protists

Program

1. Introduction to Hygiene: definitions and public health tools 2. Prevention and health promotion: foundations and methods
3. Health determinants and social inequalities in health care: definitions and reference models
4. Risk prevention infectious diseases: epidemiological aspects
5. The prevention of infectious risks: the methodologies of prevention and vaccinations
6. Hygiene of sports and sports facilities
7. Multifactorial concept of risk. Insight into the role of motor activities in the prevention of chronic-degenerative diseases 8. Cardiovascular and tumor prevention
9. Organization of the National Health Service

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Didactic methods

Frontal lessons

Learning assessment procedures

Written test with multiple choice questions.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The aim of the test is to verify the knowledge of all the topics included in the program.

Criteria for the composition of the final grade

The final evaluation is expressed in 30/30.

Exam language

Italiano