Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze delle attività motorie e sportive - Enrollment from 2025/2026

I Regolamenti dei corsi di laurea e di laurea magistrale di scienze motorie prevedono che gli studenti possano completare il proprio piano didattico, frequentando oltre agli insegnamenti obbligatori anche delle attività formative a scelta, per approfondire alcuni aspetti tematici o settori di interesse, in coerenza con il proprio percorso formativo.

Le attività formative a scelta di ambito D sono indicate all’interno del piano didattico del corso di studio prescelto, mentre le attività formative di ambito F sono individuate da una apposita commissione di docenti. Queste ultime attività possono essere conferenze, seminari, webinar, altro e vengono acquisite con una valutazione e non con un voto in trentesimi.

PERCORSO ELETTIVO
E' possibile personalizzare il proprio piano didattico, selezionando determinate attività a scelta e attivando così un "percorso elettivo" di preferenza tra quelli proposti dal Collegio didattico di Scienze motorie.

Ai link sotto indicati si possono trovare le tabelle con le attività a scelta e i percorsi elettivi disponibili e le indicazioni per l'inserimento delle attività a scelta nel piano didattico da compilare a cura dello studente:
Tabelle delle attività a scelta di tipo C, D, F
Regole per la compilazione del piano didattico con le attività a scelta

 

COMPETENZE TRASVERSALI

Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
 
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/clabverona
Academic year:
1° semestre motorie From 10/3/22 To 1/20/23
years Modules TAF Teacher
Physical bases of exercise prescription D Jan Tom Boone
Advanced nutrition for sports D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
Sport physiology D Silvia Pogliaghi (Coordinator)
2° semestre motorie From 3/1/23 To 5/27/23
years Modules TAF Teacher
Theory and pedagogy of nordic walking D Barbara Pellegrini (Coordinator)
2° 3° Hygiene applied to physical activities D Francesca Moretti (Coordinator)
2° 3° Statistics applied to movement sciences D Maria Elisabetta Zanolin (Coordinator)

Teaching code

4S001355

Credits

3

Also offered in courses:

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

MED/01 - MEDICAL STATISTICS

Period

2° semestre dal Mar 1, 2023 al May 27, 2023.

Learning objectives

The main objectives of the course are to provide the essential knowledge of the discipline, to make students able to calculate and interpret the most common descriptive and inferential statistics used in the scientific literature.

Prerequisites and basic notions

None

Program

1) Measurement: measurement scales and validity, precision and accuracy.
2) Statistical variables and frequency distributions.
3) Descriptive statistics (measures of position and variability, contingency tables).
4) Introduction to probability theory.
5) From sample to population: principles of statistical inference.
a. Confidence intervals;
b. hypothesis testing (t-test for comparing two means, t-test for paired data, test for comparing proportions).
6) The Chi-Squared distribution and the analysis of frequencies.
7) Correlation and simple linear regression; interpretation of multiple regression analysis.
8) ANOVA: the analysis of variance.
 Fowler J, Jarvis P, Chevannes M (2006) Statistica per le professioni sanitarie. EdiSES: Napoli.
 Triola MM, Triola MF (2009) Statistica per le discipline biosanitarie. Ed. Pearson.
 Mecatti F (2015) Statistica di base, II edizione. Ed. McGrawHill, Milano.
 Verlato G, Zanolin ME (2000) Esercizi di Statistica Medica, Informatica ed Epidemiologia. Editrice Libreria Cortina: Verona.
 Villani S, Borrelli P.(2013) Excel & Statistica Medica. Ed. Medea s.r.l. Pavia

Didactic methods

The lessons will be given in presence and the teaching material will be available in Moodle.

Learning assessment procedures

The exam consists of a written exam followed by an optional oral exam. The written exam contains multiple choice questions and open answer exercises. Oral exam deals mainly with the written exam answers.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The evaluation will be done on the student's ability to interpret tables from the scientific literature and to do the statistical analyses presented during the course.

Criteria for the composition of the final grade

The final votation will be calculated by a weighted mean of the scores obtained in the different parts of the exam.

Exam language

Italiano