Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso. Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:
Laurea in Scienze delle attività motorie e sportive - Immatricolazione dal 2025/2026.I Regolamenti dei corsi di laurea e di laurea magistrale di scienze motorie prevedono che gli studenti possano completare il proprio piano didattico, frequentando oltre agli insegnamenti obbligatori anche delle attività formative a scelta, per approfondire alcuni aspetti tematici o settori di interesse, in coerenza con il proprio percorso formativo.
Le attività formative a scelta di ambito D sono indicate all’interno del piano didattico del corso di studio prescelto, mentre le attività formative di ambito F sono individuate da una apposita commissione di docenti. Queste ultime attività possono essere conferenze, seminari, webinar, altro e vengono acquisite con una valutazione e non con un voto in trentesimi.
PERCORSO ELETTIVO
E' possibile personalizzare il proprio piano didattico, selezionando determinate attività a scelta e attivando così un "percorso elettivo" di preferenza tra quelli proposti dal Collegio didattico di Scienze motorie.
Ai link sotto indicati si possono trovare le tabelle con le attività a scelta e i percorsi elettivi disponibili e le indicazioni per l'inserimento delle attività a scelta nel piano didattico da compilare a cura dello studente:
Tabelle delle attività a scelta di tipo C, D, F
Regole per la compilazione del piano didattico con le attività a scelta
COMPETENZE TRASVERSALI
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
3° | Physical bases of exercise prescription | D |
Jan Tom Boone
|
3° | Advanced nutrition for sports | D |
Silvia Pogliaghi
(Coordinator)
|
3° | Sport physiology | D |
Silvia Pogliaghi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
3° | Theory and pedagogy of nordic walking | D |
Barbara Pellegrini
(Coordinator)
|
|
2° 3° | Hygiene applied to physical activities | D |
Francesca Moretti
(Coordinator)
|
|
2° 3° | Statistics applied to movement sciences | D |
Maria Elisabetta Zanolin
(Coordinator)
|
Techniques and Teaching Methods for Individual and Team Sports [Matricole dispari] (2022/2023)
The teaching is organized as follows:
TECNICHE E DIDATTICA DEGLI SPORT INDIVIDUALI E DI SQUADRA (LEZIONI)
Credits
12
Period
1° semestre, 2° semestre
Location
VERONA
Academic staff
Teaching individual and team sports
Credits
6
Period
1° semestre, 2° semestre
Location
VERONA
Academic staff
Learning objectives
The course aims to give students the knowledge and skills in didactics and technique. This will lead to greater professional competence in individual sport and team sports. The programme includes both theory and practice in a number of field and track events, gymnastic as well as basketball, volleyball and futsal and some "promotional" team sports e.g. fresbee - hockey indoor - rugby seven. Analysis of both qualitative and quantitative will be studied with respect to the currently established movement models. The course aims to offer an overview of issues related to different ages, gender and different ability levels (promotional-amateur-professional). The student's commitment is 150 hours, for a total of 6 CFUs (75 hours for a total 3 CFUs for individual sport and 75 hours for a total 3 CFUs for team sports) . The activities are finalized to the direct observation and training in teaching movement activities in school contests or "Events and / or Sports Promotion" selected from the proposals of the Educational College of Movement Sciences.
Prerequisites and basic notions
Knowledge of the topics discussed at the first and second year of the degree course, with particular respect to the Human Anatomy course and Human Physiology and applied to sport course. Basic knowledge of pre-athletics exercises and knowledge of basic terminology. Prerequisites: Training Metodology.
Bibliography
Criteria for the composition of the final grade
Written/Oral exam on general and specific content of the course. In order to pass the exam, the student's synthesis skills, clarity and knowledge of the correct scientific and technical terminology. The final grade will be expressed in 30/30
Gymnastics: oral/practice exam or written exam consisting of 15 multiple choice questions, predetermined, of which, one exact to be completed within 30 minutes. It will be possible at the end of the course to take a test oral/practice.
Track and field: written exam consisting of 30 multiple choice questions, predetermined, of which, one exact to be completed within 60 minutes.
Team sports: Oral exam: a group or individual presentation of a project work including literature studies and report of the internship activities.