Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno ISeconda lingua straniera anno IPrima letteratura straniera anno ISeconda letteratura straniera anno I2° Year activated in the A.Y. 2015/2016
| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno IISeconda lingua straniera anno IIPrima letteratura straniera anno IISeconda letteratura straniera anno IIUn insegnamento a scelta3° Year activated in the A.Y. 2016/2017
| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno IIISeconda lingua straniera anno IIIUna filologia inerente alla prima o seconda lingua| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno ISeconda lingua straniera anno IPrima letteratura straniera anno ISeconda letteratura straniera anno I| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno IISeconda lingua straniera anno IIPrima letteratura straniera anno IISeconda letteratura straniera anno IIUn insegnamento a scelta| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Prima lingua straniera anno IIISeconda lingua straniera anno IIIUna filologia inerente alla prima o seconda lingua| Modules | Credits | TAF | SSD |
|---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of Illustration (2015/2016)
Teaching code
4S00903
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART
Period
I semestre dal Oct 1, 2015 al Jan 9, 2016.
Learning outcomes
The courses aims to outline the elements to understand the relationship between the written text and the figurative device, or the ornamentation of the book in order to evaluate the aestethic characteristics and the functions of illustration. In this way, it covers a historic program of illustration and the decoration of books from late antiquity to the modern age in order to arrive at the contemporary day.
The course pinpoints the branches of illustrative publishing over the course of centuries with reference to the seasons of the history of art, in order to outline the artistic fulfillments (drawing, miniature, block print, engraving, etching, lithography) directed at the lexical identifying factor in different European languages. The graphic techniques consist of specific styles and evaluate the quality of published works. Particolar attention is given to the aesthetic characteristics, from written works to typography, until its industrialisation.
Program
PARTE 1
Lineamenti di storia dell’illustrazione dalla tarda antichità all’età moderna e contemporanea
PARTE 2
Storia ed estetica del carattere fino alla sua industrializzazione.
PARTE 3
Le tecniche dell’illustrazione libraria: miniatura, xilografia, bulino, acquaforte, litografia.
Esemplificazioni di lettura stilistica dell’illustrazione del libro dal Quattrocento alle tendenze contemporanee.
Connessione tra le correnti e avanguardie artistiche del Novecento e l’illustrazione del libro.
Bibliografia:
I materiali per la preparazione dell’esame sono messi a disposizione degli studenti e aggiornati alla fine del corso in forma di “dispensa”, la quale contiene il compendio redazionato degli appunti dei corsi degli anni accademici pregressi.
Lo studente è invitato a individuare un argomento a scelta fra quelli trattati negli appunti del corso e a preparare individualmente un approfondimento (non un mero riassunto). Potrà essergli utile come guida la nota bibliografica per capitoli della “dispensa”. Potrà inoltre avvalersi di materiali messi a disposizione presso la copisteria “Replay”, di altri testi presenti presso la Biblioteca “Frinzi” o offerti dai siti internet. In sede di esame scritto che consiste in dieci domande, lo studente avrà modo di relazionare sull’argomento a scelta con una elaborazione che dovrà essere personale e che non avrà limiti di spazio.
Examination Methods
written test