Studying at the University of Verona

A.A. 2009/2010

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
I semestre Oct 1, 2009 Jan 16, 2010
II semestre Feb 22, 2010 May 31, 2010
Exam sessions
Session From To
sessione esami invernale Jan 18, 2010 Feb 20, 2010
sessione esami estiva Jun 1, 2010 Jul 10, 2010
sessione esami autunnale Sep 1, 2010 Sep 29, 2010
Degree sessions
Session From To
Sessione lauree autunnale Nov 26, 2009 Nov 28, 2009
Sessione lauree invernale Apr 7, 2010 Apr 10, 2010
Sessione lauree estiva Jul 12, 2010 Jul 16, 2010
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2009 Nov 1, 2009
Festa dell'Immacolata Concezione Dec 8, 2009 Dec 8, 2009
Vacanze di Natale Dec 23, 2009 Jan 6, 2010
Vacanze di Pasqua Mar 29, 2010 Apr 6, 2010
Festa della Liberazione Apr 25, 2010 Apr 25, 2010
Festa del Lavoro May 1, 2010 May 1, 2010
Festa del Santo Patrono di Verona S. Zeno May 21, 2010 May 21, 2010
Festa della Repubblica Jun 2, 2010 Jun 2, 2010

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Foreign Languages and Literatures Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D E G L M P S T Z

Alber Birgit

birgit.alber@univr.it +39 045 802 8490

Bertazzoli Raffaella

raffaella.bertazzoli@univr.it +39 045802 8331
camilla bettoni,  October 1, 2009

Bettoni Camilla

camilla.bettoni@univr.it +39 045 802 8199

Bigliazzi Silvia

silvia.bigliazzi@univr.it +39 045802 8477

Bognolo Anna

anna.bognolo@univr.it +39 045802 8327

Brunetti Simona

simona.brunetti@univr.it +39 045802 8575
foto,  December 10, 2008

Busch Bernard Walter

Cerrito Stefania

stefania.cerrito@univr.it

Dalle Pezze Francesca

francesca.dallepezze@univr.it + 39 045802 8598

Dal Maso Serena

serena.dalmaso@univr.it +39 045 802 8119

De Lotto Cinzia

cinzia.delotto@univr.it

Ebani Nadia

nadia.ebani@univr.it +39 045802 8329

Gorris Rosanna

rosanna.gorris@univr.it +39 045802 8324
foto,  July 29, 2014

Locher Elmar

elmar.locher@univr.it +39 045802 8311

Longhi Silvia

silvia.longhi@univr.it +39 045802 8329

Martinelli Caterina

caterina.martinelli@univr.it + 39 045 802 8661

Massariello Giovanna

giovanna.massariello@univr.it +39 045 802 8328

Miotti Renzo

renzo.miotti@univr.it +39 045802 8571

Monti Silvia

silvia.monti@univr.it

Pasqualicchio Nicola

nicola.pasqualicchio@univr.it 0458028585

Piva Franco

franco.piva@univr.it +39 045802 8322

Pravadelli Graziano

graziano.pravadelli@univr.it +39 045 802 7081

Sassi Carla

carla.sassi@univr.it +39 045802 8701

Tomaselli Alessandra

alessandra.tomaselli@univr.it +39 045802 8315

Zanfei Anna

anna.zanfei@univr.it +39 045802 8347

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:
TeachingsCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno I
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
Seconda letteratura straniera anno I
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
Prima lingua straniera anno I
9
A
(L-LIN/12)
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno I
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
TeachingsCreditsTAFSSD
6
A
(M-GGR/01)
Seconda letteratura straniera anno II
Prima letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno II
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
TeachingsCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Prima lingua straniera anno III
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno III
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
(L-ART/07)
Terza lingua straniera
3
F
-
Tirocini e/o altre attivita' formative
3
F
-

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno I
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
Seconda letteratura straniera anno I
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
Prima lingua straniera anno I
9
A
(L-LIN/12)
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno I
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
6
A
(M-GGR/01)
Seconda letteratura straniera anno II
Prima letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno II
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Prima lingua straniera anno III
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Seconda lingua straniera anno III
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
C
(L-ART/07)
Terza lingua straniera
3
F
-
Tirocini e/o altre attivita' formative
3
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00844

Credits

9

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/10 - ENGLISH LITERATURE

Language of instruction

Italian

Period

II semestre dal Feb 22, 2010 al May 31, 2010.

Learning outcomes

The module aims at offering an overview of nineteenth- and twentieth-century English literature, with particular reference to some of its major works, as well as at presenting the students with the basics of textual and literary genre analysis.

Program

‘Fictions of the self’: constructing modern subjectivity and facing its crisis.

The course concentrates on the construction of modern subjectivity in the nineteenth and twentieth centuries through a critical reading and discussion of some of the major works experimenting new narrative, lyrical and dramatic forms. In a plurality of perspectives and voices, they open the way to an awareness of the crisis of identity and the self, leading to their gradual implosion and final silencing in Beckett’s monologues. The works under scrutiny will be situated within the literary period covering the Victorian age and the twentieth century. The module will be set up into lectures (24h = 4CFU) and a seminar (24h = 4CFU) intended to further the discussion of the syllabus and to apply to textual analysis the critical tools presented during the classes. Non-attending students are required to follow the primary text and reference lists recommended to attending students and to complement it with the supplementary reference list.

LANGUAGE: the module will be held in Italian; primary texts will be read in English.

BIBLIOGRAPHY:

1) Primary Texts

• Robert Browning, Porphyria’s Lover, My Last Duchess da Dramatic Lyrics (1842) (edizione consigliata: Robert Browning, Poems/Poesie, a cura di Angelo Righetti, Milano, Mursia, 1990);
• Joseph Conrad, Heart of Darkness, Milano, Mursia, (1978)1985;
• T.S. Eliot, Prufrock and Other Observations (1917), in R. Sanesi (a cura di), Poesie, Milano, Bompiani, 1983; Hamlet (1919), Tradition and the Individual Talent (1921) in Selected Prose of T.S. Eliot, ed. by F. Kermode, London, Faber, 1975, pp. 37-49;
• Virginia Woolf, Mrs Dalloway (1925; any English edition);
• Samuel Beckett, Krapp’s Last Tape (1958), in Id., Krapp's Last Tape and Embers, London, Faber, 1965, pp. 7-20.

2) References

• C. Segre, “Generi”, in ID., Avviamento all’analisi del testo letterario, Torino, Einaudi, 1985, pp. 234-263;
• G. Cianci (a cura di), Modernismo/Modernismi, Milano, Principato, 1991: F. Marenco, “‘And I saw my mistake’: Joseph Conrad e la narrativa di un secolo critico”, pp. 83-98; F. Gozzi, “La rottura dei codici: il linguaggio protagonista”, pp. 290-313;
• A. Serpieri, “La prospettiva fenomenologica nella raccolta di Prufrock”, in Id., Le strutture profonde, Bologna, Il Mulino, 1973, pp. 89-119;
• Maria DiBattista, Virginia Woolf’s Major Novels: The Fables of Anon, Harvard, Yale University Press, 1980, pp. 22-63;
• P. Lawley, “Stages of Identity: from Krapp’s Last Tape to Play”, in The Cambridge Companion to Samuel Beckett, ed. by J. Pilling, Cambridge, Cambridge University Press, 1994, pp. 88-105;

3) Handbooks

Literary History:

As regards the literary and cultural context spanning from the 1830s to the present, students are free to choose between the following handbooks:

• A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, Oxford, Oxford University Press, 2004
• P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, vol. II.


To facilitate textual reading, students may refer to any of the following optional handbooks of narratology, rhetoric, stylistics and poetics:

Narratology:
• A. Marchese, L’officina del racconto, Milano, Mondadori, 1983

Rhetoric, stylistics and poetics:
• Bice Mortara Garavelli, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 1999
• Olivier Reboul, Introduzione alla retorica, Bologna, Il Mulino, 1996
• Maria Pia Ellero, Introduzione alla retorica, Firenze, Sansoni Editore, 1997
• A. Marchese, Dizionario di retorica e stilistica, Milano, Mondadori, 2002
• A. Marchese, Il laboratorio della poesia, Milano, Mondadori, 1997


Supplementary references for non-attending students

• Righetti, Angelo, Dittico eliotiano, Verona, Negrar, Edizioni universitarie, Il Segno, 1984;
• J.H. Stape (ed.), Cambridge Companion to Joseph Conrad, Cambridge, Cambridge University Press, 1996: Cedric Watts, “Heart of Darkness”, pp. 45-62; Jacob Loth, “Conradian Narrative”, pp. 160-178; Andrea White, “Conrad and Imperialism”, pp. 179-202; Kenneth Graham, “Conrad and Modernism”, pp. 203-222; Gene M. Moore, “Conrad’s Influence”, pp. 223-41;
• Alice Van Buren Kelly, The Novels of Virginia Woolf. Fact and Vision, Chicago and London, University of Chicago Press, 1973 pp. 88-113;
• Patrick O’ Donovan, “Beckett’s Monologues: The Context and Conditions of Representation”, The Modern Language Review, Vol. 81, No. 2 (Apr. 1986), pp. 318-326;


Please be advised

Further details on required readings and general information on bibliographical material will be provided during classes.

Examination Methods

The exam will consist in an oral discussion of the module’s topics in Italian and in English. Students attending the seminar may also take in progress written tests.
Non-attending students will take an oral exam only.

Tipologia di Attività formativa D e F

Course not yet included

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Student Guide

Allegati

Title Info File
pdf Vademecum normativo area Lingue e letterature straniere 1009 KB, 07/07/21 

Stage e tirocini

Le attività di stage sono finalizzate a far acquisire allo studente una conoscenza diretta in settori di particolare interesse per l’inserimento nel mondo del lavoro e per l’acquisizione di abilità professionali specifiche.
Le attività di stage sono svolte sotto la diretta responsabilità di un singolo docente presso studi professionali, enti della pubblica amministrazione, aziende accreditate dall’Ateneo veronese.
I crediti maturati in seguito ad attività di stage saranno attribuiti secondo quanto disposto nel dettaglio dal “Regolamento d’Ateneo per il riconoscimento dei crediti maturati negli stage universitari” vigente.
Tutte le informazioni in merito agli stage sono reperibili al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/stage-e-tirocini.

 

Linguistic training CLA


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.