Studying at the University of Verona

A.A. 2020/2021

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
I semestre (Lingue e letterature straniere) Sep 28, 2020 Jan 9, 2021
II semestre (Lingue e letterature straniere) Feb 15, 2021 May 29, 2021
Exam sessions
Session From To
ESAMI LINGUE - sessione invernale Jan 11, 2021 Feb 13, 2021
ESAMI LINGUE - sessione estiva May 31, 2021 Jul 24, 2021
ESAMI LINGUE - sessione autunnale Aug 30, 2021 Sep 25, 2021
Degree sessions
Session From To
LAUREE LINGUE - sessione autunnale (a.a. 2019/20) Nov 2, 2020 Nov 7, 2020
LAUREE LINGUE - sessione straordinaria (a.a. 2019/20) Apr 7, 2021 Apr 13, 2021
LAUREE LINGUE - sessione estiva (a.a. 2020/21) Jul 5, 2021 Jul 10, 2021
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2020 Nov 1, 2020
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2020 Dec 8, 2020
Festa della liberazione Apr 25, 2021 Apr 25, 2021
Festa del lavoro May 1, 2021 May 1, 2021
Festa del Santo Patrono May 21, 2021 May 21, 2021
Festa della Repubblica Jun 2, 2021 Jun 2, 2021

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Foreign Languages and Literatures Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D F G H K M N O P R S T Z

Albanese Angela

angela.albanese@univr.it

Aloe Stefano

stefano.aloe@univr.it +39 045802 8409

Artoni Daniele

daniele.artoni@univr.it +39 045802 8465

Benedettini Riccardo

riccardo.benedettini@univr.it +39 045 802 8413

Bertagna Federica

federica.bertagna@univr.it 0458028637

Bezrucka Yvonne

yvonne.bezrucka@univr.it +39 045802 8580

Binacchi Benedetta

benedetta.binacchi@univr.it

Borghetti Vincenzo

vincenzo.borghetti@univr.it +39 045 802 8584

Boschiero Manuel

manuel.boschiero@univr.it +39 045802 8405

Brunetti Simona

simona.brunetti@univr.it +39 045802 8575

Bullado Emanuela

emanuela.bullado@univr.it 045 8028049

Cagliero Roberto

roberto.cagliero@univr.it +39 045802 8694

Cantarini Sibilla

sibilla.cantarini@univr.it +39 045802 8199

Cappelletti Cristina

cristina.cappelletti@univr.it

Cappellotto Anna

anna.cappellotto@univr.it +39 045802 8314

Celentin Paola

paola.celentin@univr.it

Colombo Laura Maria

laura.colombo@univr.it + 39 045802 8322

Corrizzato Sara

sara.corrizzato@univr.it

Dalle Pezze Francesca

francesca.dallepezze@univr.it + 39 045802 8598

Dal Maso Serena

serena.dalmaso@univr.it +39 045 802 8119

Fiorato Sidia

sidia.fiorato@univr.it +39 045802 8317

Fiorentino Alice

alice.fiorentino@univr.it

Fossaluzza Giorgio

giorgio.fossaluzza@univr.it +39 045 802 8795

Franceschi Valeria

valeria.franceschi@univr.it +39 045802 8729

Frassi Paolo

paolo.frassi@univr.it +39 045802 8408

Gambin Felice

felice.gambin@univr.it +39 045802 8323

Genetti Stefano

stefano.genetti@univr.it +39 045802 8412

Giust Anna

anna.giust@univr.it +39 045 802 8465

Gorris Rosanna

rosanna.gorris@univr.it +39 045802 8324

Hartle Sharon

sharon.hartle@univr.it +39 045802 8259

Hourani Martin Dunia

dunia.houranimartin@univr.it

Kofler Peter Erwin

peter.kofler@univr.it +39 045802 8313

Macor Laura Anna

lauraanna.macor@univr.it 045 802 8686

Miotti Renzo

renzo.miotti@univr.it +39 045802 8571

Neri Stefano

stefano.neri@univr.it +39 045802 8692

Ophaelders Markus Georg

markus.ophalders@univr.it 045-8028732

Padovan Andrea

andrea.padovan@univr.it +39 045 802 8753

Paolini Sara

sara.paolini@univr.it

Pelloni Gabriella

gabriella.pelloni@univr.it +39 045802 8328

Pes Annalisa

annalisa.pes@univr.it +39 045802 8318

Pisaniello Valerio

valerio.pisaniello@univr.it +39 045802 8481

Rabanus Stefan

stefan.rabanus@univr.it +39 045802 8490

Salvi Luca

luca.salvi@univr.it +39 045802 8468

Sartor Elisa

elisa.sartor@univr.it +39 045802 8598

Sassi Carla

carla.sassi@univr.it +39 045802 8701

Scandola Alberto

alberto.scandola@univr.it 045.8028586

Schiffermuller Isolde

ischifferm@univr.it +39 045802 8478

Tallarico Giovanni Luca

giovanni.tallarico@univr.it +39 045 802 8663

Zanfei Anna

anna.zanfei@univr.it +39 045802 8347

Zinato Susanna

susanna.zinato@univr.it +39 045802 8318

Zinato Andrea

andrea.zinato@univr.it +39 045802 8339

Zivojinovic Jelena

jelena.zivojinovic@univr.it

Zollo Silvia Domenica

silvia.zollo@univr.it +39 045802 8105

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:
TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign language
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
2nd foreign language
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
1st foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
2nd foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
1 module to be chosen between the following
3rd foreign language B1 level
3
F
-
TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign language
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
2nd foreign language
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
1st foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
2nd foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
9
B
(L-LIN/01)
9
C
(L-FIL-LET/14)
1 module to be chosen between the following
TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign literature
2nd foreign literature
1 module among the following (philology related to 1st or 2nd foreign language)
6
C
(M-FIL/04)
6
C
(L-ART/07)
1 module between the following
Final exam
6
E
-

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign language
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
2nd foreign language
9
A
(L-LIN/04)
9
A
(L-LIN/14)
9
A
(L-LIN/21)
9
A
(L-LIN/07)
1st foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
2nd foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
1 module to be chosen between the following
3rd foreign language B1 level
3
F
-

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign language
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
2nd foreign language
9
B
(L-LIN/12)
9
B
(L-LIN/04)
9
B
(L-LIN/14)
9
B
(L-LIN/21)
9
B
(L-LIN/07)
1st foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
2nd foreign literature
9
B
(L-LIN/03)
9
B
(L-LIN/13)
9
B
(L-LIN/01)
9
C
(L-FIL-LET/14)
1 module to be chosen between the following

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1st foreign literature
2nd foreign literature
1 module among the following (philology related to 1st or 2nd foreign language)
6
C
(M-FIL/04)
6
C
(L-ART/07)
1 module between the following
Final exam
6
E
-
Teachings Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00852

Credits

6

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART

Language of instruction

Italian

Period

I semestre (Lingue e letterature straniere) dal Sep 28, 2020 al Jan 9, 2021.

Learning outcomes

Main class’ purpouse is to introduce students to the most common analysis methodologies of italian and european work of art. To be more specific: stilistic, historical, technical and iconography aspects. In this way students are going to learn an accurate way of speaking that will allows them to analyse works of art of any spatial and historic context, individually and in fully autonomy. A particular attention is dedicated to how the work of art was realized, in relationship with the context in which it was produced, and how it is now show to the public. This way of proceeding is essential to guarantee a better comprehension of subjects in which students are graduating.

Program

Bibliography
Vivere l’arte. Vol 2. Dal Rinascimento al Rococò, edited by C. Fumarco and L. Beltrame, Verona, Bruno Mondadori, 2012.
Additional chapters to the manual on Neoclassicism (vol. 3) and other handouts are available at the copy shop ‘Replay’. Introductory topics and terminology: lecture notes.

Program
Students are strongly recommended to consult the Italian version of the program, where several key concepts are outlined in more depth. The following list contains the Italian titles of the manual chapters that are assigned to be studied.
FIRST PART
1. L’alba del Rinascimento a Firenze. Contesto storico (manuale, 2012, vol. 2, pp. 14-19).
Filippo Brunelleschi: profilo, principi architettonici (prospettiva e modulo), committenze (pp. 20-31). Donatello: primo periodo fiorentino, soggiorno padovano, ultimo periodo (pp. 32-35; 38-39). Masaccio: linguaggio pittorico, opere e confronti (pp. 42-47).
2. La prima metà del Quattrocento in Toscana.
Beato Angelico, Filippo Lippi, Domenico Veneziano, Andrea del Castagno, Paolo Uccello, Benozzo Gozzoli. Manuale, 2012, pp. 52-61.
La scultura toscana del primo Rinascimento (Lorenzo Ghiberti, Iacopo della Quercia). Manuale, pp. 68-73.
L’edificio ideale di Leon Battista Alberti; i trattati (*da integrare con appunti delle lezioni e voce wikipedia). Manuale pp. 74-77 e pp. 80-81.
3. La pittura fiamminga e l’Italia.
Jan van Eyck, Rogier van der Weyden e gli altri pittori fiamminghi citati.
Manuale, 2012, pp. 64-67.
4. Piero della Francesca, profilo e opere. Manuale p. 86, pp. 92-99.
5. La Firenze medicea e l’Italia centro-meridionale.
Firenze: Verrocchio, Pollaiolo, Botticelli (manuale pp. 108-114 e pp. 126-127).
Umbria e Roma: Perugino, Signorelli (manuale pp. 115-117 e pp. 120-121).
L’Italia meridionale: Antonello da Messina (manuale pp. 122-125).
6. Il Rinascimento nell’area veneta.
Fra Tardogotico e Rinascimento (Rinascimento “umbratile”): Jacopo Bellini
Conseguenze della presenza di Donatello a Padova. Andrea Mantegna, Giovanni Bellini, (manuale pp. 131-135; pp. 138-141; pp. 144-148; Gentile Bellini e Carpaccio pp. 149-150).

SECOND PART
7. Il Cinquecento. Contesto storico e concetti principali: Maniera moderna e Manierismo (manuale pp. 175-181).
Bramante a Milano e Roma (pp. 184-191). Leonardo da Vinci (pp. 194-199; pp. 202-204; pp. 206-207). Michelangelo (pp. 210-223; pp. 226-230). Raffaello (pp. 233-245; 248-249).
Giorgione, Tiziano (pp. 252-261; pp. 264-270).
Lorenzo Lotto (pp. 276-279).
Correggio (pp. 280-283).
8. Il Manierismo.
Manierismus: concetto storiografico, sua formulazione tra Otto e Novecento (*da integrare con appunti delle lezioni e voce wikipedia, con particolare evidenza alla diaspora degli artisti conseguente al sacco di Roma del 1527).
Prima fase a Firenze: Andrea del Sarto, Rosso Fiorentino, Pontormo (manuale, 2012, pp. 289-294).
Lo stile clementino: Giulio Romano a Roma e a Mantova, Parmigianino. Manuale, 2012, pp. 295-299.
Seconda fase a Firenze: Bronzino, Cellini, Giambologna (pp. 302-303).
Il Cinquecento in Europa, Dürer tra Germania e Italia (pp. 314-319).
Veneto: Tintoretto e Veronese (pp. 327-335); Bassano (pp. 336-337); Sansovino e Palladio (pp. 338-345).
Note: Students are advised to organize their study process by postponing the introductory chapter on the Baroque (as mentioned in point 12) and instead beginning with the study of post-Tridentine art and Carracci (as indicated in point 10). To this latter part, they should add pp. 352-354 (as indicated in point 10 as well).

9. Arte post-tridentina. Contesto e artisti (manuale, 2012, pp. 352-354). L’Accademia dei Carracci a Bologna e Annibale Carracci a Roma (pp. 377-381). Il classicismo a Roma dopo i Carracci (pp. 386-388).
(*Supplement this part with the chapter about Poussin and Lorrain “Sviluppi del classicismo”, found in the handouts and taken from Arte nel tempo, vol. 2, ed. by P. De Vecchi, E. Cerchiari, Bompiani).
10. Caravaggio. Profilo e opere (manuale pp. 391-395; pp. 400-403). L’eredità della pittura di Caravaggio (pp. 404-405).
11. Il Barocco. Contesto (manuale pp. 372-376).
Bernini e Borromini (pp. 410-429). La pittura barocca, l’opera di Pietro da Cortona (pp. 438-443). Guarini e Longhena (pp. 430-434).
12. La pittura europea nel Seicento. Contesto e protagonisti in Francia, Spagna, Fiandre, Province Unite (manuale pp. 453-457), Velázquez (pp. 460-461).
Rubens, profilo e opere (p. 453, p. 456).
Inigo Jones e il neopalladianesimo (*da integrare con appunti delle lezioni e voce wikipedia).
13. Il Rococò. Caratteristiche e centri (manuale pp. 472-481).
Il vedutismo (pp. 487-489). Tiepolo, profilo, Würzburg (pp. 490-493) e il decennio spagnolo.
14. Il Neoclassicismo. Contesto storico-culturale (manuale, 2012, vol. 3, pp. 13-16; pp. 18-19, dispensa in copisteria). Winckelmann (p. 20). David, profilo (pp. 21-25). Canova, profilo (pp. 26-31). Inquietudini preromantiche: Füssli e Goya (pp. 63-67).

Topics for Erasmus students
First part
1. Brunelleschi and his architectural principles
2. Donatello: itinerary, the two florentine periods and the sojourn in Padua with main works
3. Masaccio
4. Leon Battista Alberti: treatises and works
5. Mantegna
6. The Flemish school
7. Piero della Francesca
8. Giovanni Bellini
9. Antonello da Messina
10. Firenze and Lorenzo il Magnifico, historical context, Botticelli, Verrocchio, Pollaiolo
Second part
11. Leonardo
12. Michelangelo
13. Raffaello
14. Giorgione and Tiziano
15. Mannerism: concepts and artists
16. After Counter-Reformation, Carracci, Annibale Carracci in Rome and Classicism
17. Caravaggio
18. Bernini and main characteristics of Baroque art
19. The 17th century protagonists in Europe, with reference to geography and history: Poussin, Rubens, Rembrandt, Vermeer, Velasquez
20. Rococo in Europe and Italy with reference to geography and history: general style characteristics and main artists
21. Tiepolo and Canaletto
22. Neoclassicism and Canova

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Copisteria Replay, vicino all’ingresso della Biblioteca Frinzi Dispensa con capitoli aggiuntivi (per esempio quelli riguardanti il Neoclassicismo) o altri argomenti aggiuntivi o alternativi rispetto al manuale 2020
C. Fumarco, L. Beltrame Vivere l'arte 2. Dal Rinascimento al Rococò Mondadori 2012

Examination Methods

In relation to the situation deriving from the Coronavirus emergency, the examination modality shown below is modified for the 2020 summer session, in accordance with the indications of the university, in oral exam with telematic mode [ZOOM].


Final Exam: Written test
The test consists in
- a questionnaire composed of 5 questions on topics relating to the period from the early Renaissance to the 15th century
- a second questionnaire, also made up of 5 questions on topics relating to the period from the 16th century to Neoclassicism
In the same exam (4 hours long), students may choose to be tested on only the first questionnaire or on both questionnaires . If they choose to split the test into two sections, they must follow a set order: a first exam focused on the questionnaire covering the first period (from the early Renaissance to the 15th century) and, only if they pass that exam, a subsequent one focused on the questionnaire covering the timespan from the early 16th century to Neoclassicism.
The exam questions may concern an author’s profile (ex. Donatello and his periods - for instance Donatello in Padua - Bernini, Canova) or the context in which he worked, or more general concepts (ex. Maniera Moderna, Mannerism, Baroque, Neoclassicism, with examples). Some questions might also focus on the profiles of artists of “lesser” standing (ex. Botticelli and Laurentian age, Verrocchio and Pollaiolo in comparison), or single works of art (ex. Ghent Altarpiece, Cappella Brancacci, Caravaggio in San Luigi dei Francesi, Cappella Cornaro). The questions consist of multiple components in order to suggest a possible “progression” among arguments or facilitate thematic links, thereby pushing students to go beyond flat, superficial summaries of the material.

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year

Course not yet included

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Student Guide

Allegati

Title Info File
pdf Vademecum normativo area Lingue e letterature straniere 1009 KB, 07/07/21 

Stage e tirocini

Le attività di stage sono finalizzate a far acquisire allo studente una conoscenza diretta in settori di particolare interesse per l’inserimento nel mondo del lavoro e per l’acquisizione di abilità professionali specifiche.
Le attività di stage sono svolte sotto la diretta responsabilità di un singolo docente presso studi professionali, enti della pubblica amministrazione, aziende accreditate dall’Ateneo veronese.
I crediti maturati in seguito ad attività di stage saranno attribuiti secondo quanto disposto nel dettaglio dal “Regolamento d’Ateneo per il riconoscimento dei crediti maturati negli stage universitari” vigente.
Tutte le informazioni in merito agli stage sono reperibili al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/stage-e-tirocini.

 

Linguistic training CLA


Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.