Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
6
A
L-FIL-LET/10
Un insegnamento a scelta
Terza lingua straniera
3
F
-

2° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Un insegnamento a scelta

3° Year  activated in the A.Y. 2014/2015

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta
6
C
L-FIL-LET/15
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/09
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
6
A
L-FIL-LET/10
Un insegnamento a scelta
Terza lingua straniera
3
F
-
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Un insegnamento a scelta
activated in the A.Y. 2014/2015
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta
6
C
L-FIL-LET/15
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/09
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00922

Coordinator

Simona Brunetti

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/05 - PERFORMING ARTS

Period

I semestre dal Oct 1, 2014 al Jan 10, 2015.

Learning outcomes

An introduction to the theory and practice of playwriting through an analytical examination of specific essays and dramas.

Program

The reflections that Luigi Pirandello published in his essay “Illustratori, attori e traduttori” represent an important point of arrival of a cultural debate meant to denounce the precarious conditions of the Italian theatrical system in the early twentieth century. This essay wanted to emphasize the primacy of the dramaturgical conception of the play. Quite a decade later, these materials become part of his best-known work: “Sei personaggi in cerca d'autore”.

References:
1. Appunti dalle lezioni;
2. Analisi critica dei seguenti scritti pirandelliani: "Illustratori, attori e traduttori" (1908); "Il giuoco delle parti" (1918); "Enrico IV" (1921);
3. Analisi critica del dramma "Sei personaggi in cerca d’autore" (1921) nell’edizione definitiva del 1925; dei paratesti ad esso collegati e delle novelle propedeutiche: "L’eresia catara" (1905); "Personaggi" (1906); "La tragedia di un personaggio" (1911); "Colloqui coi personaggi" (1915); frammento dal romanzo "Sei personaggi"; "Carriola" (1917); "Trappola" (1912); "Prefazione" (1925); (fotocopie)
4. Studio di un dramma di supporto a scelta tra i seguenti (anche in lingua originale): Shakespeare, "Amleto" (1603); Shakespeare, "Re Lear" (1606); Calderón de la Barca, "Il gran teatro del mondo" (1635); Byron, "Caino" (1821); Strindberg, "Coram populo" (1877);
5. U. Artioli, "Pirandello allegorico. I fantasmi dell’immaginario cristiano", Roma-Bari, Laterza, 2001, pp. 1-128 (fotocopie); U. Artioli, "Enrico IV, ovvero la tragedia del settimo personaggio", in «Angelo di fuoco», n. 3, 2003, pp. 51-64.
6. Sezioni dei seguenti libri: L. Allegri, "La drammaturgia da Diderot a Beckett", Beri-Roma, Laterza, 2006; C. D’Angeli, "Forme della drammaturgia. Definizioni ed esempi", Torino, Utet Università, 2007.

Letture e testi critici verranno ulteriormente precisati durante il corso.

Metodi didattici:
Lezioni frontali affiancate all’analisi di fonti di varia natura (documenti d’archivio, iconografia, riprese di spettacoli teatrali, film, frammenti video, audio ecc.).

Examination Methods

Oral exam.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE