Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
6
A
L-FIL-LET/10
Ulteriori conoscenze linguistiche - terza lingua (livello b1)
3
F
-

2° Year   activated in the A.Y. 2015/2016

ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Un insegnamento a scelta (artistico)

3° Year   activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta (artistico)
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Un insegnamento a scelta
6
A
L-FIL-LET/10
Ulteriori conoscenze linguistiche - terza lingua (livello b1)
3
F
-
activated in the A.Y. 2015/2016
ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Un insegnamento a scelta (artistico)
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta (la filologia deve essere inerente alla prima o seconda lingua scelta)
6
C
M-FIL/04
Un insegnamento a scelta (artistico)
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S002948

Coordinator

Silvia Monti

Credits

9

Language

Spanish es

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/05 - SPANISH LITERATURE

Period

I SEMESTRE dal Oct 3, 2016 al Jan 21, 2017.

Learning outcomes

The course aims to give students knowledges and critical tools in order to understand Spanish literature of Siglo de Oro in its historical and social context, especially theatre and prose.

Program

The program applies also to non-attending students

Texts:
- Miguel de Cervantes, Novelas ejemplares, Madrid , Cátedra, 2 voll. (student may choose two short stories among those read in class)
- Calderón de la Barca, La vida es sueño, Madrid, Cátedra
- Tirso de Molina, El burlador de Sevilla y convidado de piedra, Madrid, Cátedra
- Lazarillo de Tormes, Madrid, Cátedra
- Francisco de Quevedo, El buscón, Madrid, Cátedra
- A selection of poetical texts uploaded in the course web page.

Textbooks:
- Felipe Pedraza Jiménez – M. Rodríguez Cáceres, Las épocas de la literatura española, Barcelona, Ariel, 2002, pp. 113-161.
- L’età d’oro della letteratura spagnola. Il Seicento, a cura di Maria Grazia Profeti, Firenze, La Nuova Italia, pp. 3-197.
- John H. Elliott, La Spagna imperiale, 1469-1716, Bologna, Il Mulino, 2006, cap. 7-10, pp. 285-447.

Critical bibliography
- Mario Socrate, Il riso maggiore di Cervantes, Firenze, La Nuova Italia, 1998, pp.1229-220 (sulle Novelas Ejemplares) e 226-281 (sugli Entremeses).
- Fausta Antonucci, “La vida es sueño, una obra cumbre del teatro europeo” in Calderón de la Barca, La vida es sueño, a cura di Fausta Antonucci, Barcelona, Crítica, 2008, pp. 7-106.
- José M. Ruano de la Haza, “Introducción bibliográfica y crítica” in Calderón de la Barca, La vida es sueño, a cura di José M. Ruano de la Haza, Madrid, Castalia, 1994 (o successiva), pp. 7-84
- Carmelo Samonà, Ippogrifo violento, Firenze, la Nuova Italia, 1998, pp. 17-108
- Andrea Baldissera, Introduzione, in Calderón de la Barca, La vita è sogno, Milano, Garzanti, 2011
- Javier Huerta Calvo (coord.), Historia del teatro español, Madrid, Gredos, 2003, Vol. 1: De la Edad Media a los Siglos de Oro, Parte III: Siglo XVII, in particolare pp. 629-676 (El arte escénico), pp. 783-826 (Lope de Vega), pp. 1097-1149 (Calderón de la Barca), pp. 1289-1320 (La transmisión del teatro en el siglo XVII).
- Maria Grazia Profeti, Introduzione allo studio del teatro spagnolo, Firenze, La casa Uscher, 1994, pp. 73-230.

Examination Methods

Oral exam in Spanish.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE