Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
First semester bachelor degree | Sep 16, 2019 | Jan 10, 2020 |
Second semester bachelor degree | Feb 17, 2020 | Jun 5, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
First semester intermediate tests | Nov 4, 2019 | Nov 8, 2019 |
Winter exam session | Jan 13, 2020 | Feb 14, 2020 |
Second semester intermediate tests | Apr 15, 2020 | Apr 17, 2020 |
Summer session exam | Jun 8, 2020 | Jul 10, 2020 |
Autumn Session exams | Aug 24, 2020 | Sep 11, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
Autumn Session | Dec 2, 2019 | Dec 4, 2019 |
Winter Session | Apr 7, 2020 | Apr 9, 2020 |
Summer session | Sep 7, 2020 | Sep 9, 2020 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Borello Giuliana
giuliana.borello@univr.it 045 802 8493Manzoni Elena
elena.manzoni@univr.it 8783Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Enactus Verona 2020 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Parlare in pubblico e economic writing | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Simulation and Implementation of Economic Policies | D |
Federico Perali
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Simulation and Implementation of Economic Policies | D |
Federico Perali
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Parlare in pubblico e economic writing | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
Future matters (2020/2021)
Teaching code
4S009636
Teacher
Coordinator
Credits
3
Also offered in courses:
- Future matters of the course Bachelor's degree in Business Administration (Vicenza)
- Future matters of the course Bachelor's degree in Economics and Business (Verona)
- Future matters of the course Bachelor's degree in Economics and Business (Vicenza)
- Future matters of the course Bachelors' degree in Business Administration and Management
- Future matters of the course Bachelor's degree in Economics and Business
- Future matters of the course Bachelor's degree in Economics, Firms and International Markets
- Future matters of the course Master’s degree in Business Administration and Corporate Law
- Future matters of the course Master’s degree in Marketing and Corporate Communication
- Future matters of the course Master’s degree in Banking and Finance
- Future matters of the course Master’s degree in Economics and Data Analysis
- Future matters of the course Master’s degree in International Economics and Business
- Future matters of the course Master’s degree in Management and business strategy
- Future matters of the course Bachelor's degree in Business Innovation and Economics
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
NN - -
Period
primo semestre (lauree) dal Sep 28, 2020 al Dec 23, 2020.
Learning outcomes
This seminar series is part of a broader project meant to improve social wellbeing in the Veneto region thanks to workshops on financial and economic education. In particular, this series includes 12 seminars managed by professors of the Department of Business and Management and the Department of Economics, about topics of specific interest in Economics, but of general interest for everyday life.
Involved institutions: promoted by the Veneto Region and implemented by the University of Verona, in cooperation with the other Universities in Veneto (Ca’ Foscari University of Venice, IUAV University of Venice, University of Padova).
Users: Bachelor's and Master's students of the School of Economics and Management.
Program
The 12 lectures will be covered in remote mode during the first semester of the academic year 2020/21. Registration is required through the website www.ilfuturoconta.it for each single lecture that the student plans to attend. The topics covered are identical and presented both in Verona and in Vicenza, usually on Tuesday in Vicenza and on Thursday in Verona. The full schedule follows, with an indication for each lecture of the speaker, the title of the lecture and the link for the registration.
Beware: all the lectures are held in Italian.
VERONA (time 16:30-18:30)
VR01. Thursday 01/10/20 (Prof. Alessandro Bucciol) "Saper Scegliere"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/saper-scegliere_6_127.htm
VR02. Friday 09/10/20 (Dott. Benedetta Merola) "Finanziare il non profit"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/finanziare-profit_6_287.htm
VR03. Thursday 15/10/20 (Prof. Roberto Ricciuti) "Anatomia di una crisi bancaria: la Banca Popolare di Vicenza"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/anatomia-una-crisi-bancaria-banca-popolare-vicenza_6_286.htm
VR04. Friday 16/10/20 (Dott. Alessia Sconti) "Finanza Comportamentale: quanto (ir)razionale sei?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/finanza-comportamentale_6_135.htm
VR05. Thursday 22/10/20 (Dott. Andrea Beggiato) "Tra tasse e fisco"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/tra-tasse-fisco_6_139.htm
VR06. Thursday 29/10/20 (Prof. Alessandro Sommacal) "Pensione: pensiamoci subito"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/pensione-pensiamoci-subito_6_289.htm
VR07. Thursday 05/11/20 (Prof. Luca Zarri) "Trappole mentali, gioco d’azzardo e ludopatie"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/trappole-mentali-gioco-d-azzardo-ludopatie-problemi-cognitivi-gestione-denaro-strategie-intervento_6_149.htm
VR08. Thursday 12/11/20 (Prof. Riccardo Tessari) "Vivere sostenibilmente"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/vivere-sostenibilmente_6_130.htm
VR09. Friday 13/11/20 (Dott. Andrea Beggiato) "Start-up innovative e giovani imprenditori"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/start-up-innovative-giovani-imprenditori_6_294.htm
VR10. Thursday 19/11/20 (Prof. Luigi Grossi) "Le regolarità empiriche osservate sui mercati finanziari: scienza o magia?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/le-regolarita-empiriche-osservate-mercati-finanziari-scienza-magia_6_291.htm
VR11. Thursday 26/11/20 (Prof. Francesca Rossignoli) "Chi c'è dietro l'impresa?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/chi-c-dietro-impresa_6_295.htm
VR12. Thursday 03/12/20 (Prof. Marcella Veronesi) "Bilancio familiare"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/bilancio-familiare_6_292.htm
VICENZA (time 16:30-18:30)
VI01. Friday 02/10/20 (Prof. Alessandro Bucciol) "Saper Scegliere"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/_6_126.htm
VI02. Tuesday 06/10/20 (Prof. Roberto Ricciuti) "Anatomia di una crisi bancaria: la Banca Popolare di Vicenza"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/anatomia-una-crisi-bancaria-banca-popolare-vicenza_6_131.htm
VI03. Tuesday 13/10/20 (Dott. Alessia Sconti) "Finanza Comportamentale: quanto (ir)razionale sei?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/finanza-comportamentale-quanto-ir-razionale-sei_6_285.htm
VI04. Tuesday 20/10/20 (Prof. Luca Zarri) "Trappole mentali, gioco d’azzardo e ludopatie"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/trappole-mentali-gioco-d-azzardo-ludopatie-problemi-cognitivi-gestione-denaro-strategie-intervento_6_136.htm
VI05. Friday 23/10/20 (Dott. Benedetta Merola) "Finanziare il non profit"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/tra-tasse-fisco_6_146.htm
VI06. Tuesday 27/10/20 (Prof. Claudio Zoli) "Pensione: pensiamoci subito"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/pensione-pensiamoci-subito_6_290.htm
VI07. Tuesday 03/11/20 (Prof. Luigi Grossi) "Le regolarità empiriche osservate sui mercati finanziari: scienza o magia?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/trappole-mentali-gioco-d-azzardo-ludopatie-problemi-cognitivi-gestione-denaro-strategie-intervento_6_150.htm
VI08. Friday 06/11/20 (Dott. Andrea Beggiato) "Tra tasse e fisco"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/tra-tasse-fisco_6_288.htm
VI09. Tuesday 10/11/20 (Prof. Marcella Veronesi) "Bilancio familiare"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/saper-scegliere_6_128.htm
VI10. Tuesday 17/11/20 (Prof. Francesca Rossignoli) "Chi c'è dietro l'impresa?"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/chi-c-dietro-impresa_6_141.htm
VI11. Friday 20/11/20 (Prof. Riccardo Tessari) "Vivere sostenibilmente"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/vivere-sostenibilmente_6_293.htm
VI12. Tuesday 24/11/20 (Dott. Andrea Beggiato) "Start-up innovative e giovani imprenditori"
https://www.ilfuturoconta.it/it/calendario-eventi/chi-c-dietro-impresa_6_142.htm
Examination Methods
The final exam consists in a written essay focusing on one of the topics discussed in the seminars. The essay must be 2000-4000 words long, and has to be sent by email to the course coordinator (email: alessandro.bucciol@univr.it) in any moment between having attended at least 6 lectures and the end of the winter session of exams.
Expected hourly burden: about 50 hours (2 CFU) and 75 hours (3 CFU).
Students will acquire:
- 2 CFU, obtainable attending at least 6 out of 12 seminars
- 3 CFU, obtainable attending at least 9 out of 12 seminars
Meeting attendance will be verified through the log file of access to the videoconference.
Credits will be given in two separate moments, before November 15 and at the end of the winter session of exams (February 12). Please contact the course coordinator in case of specific needs.
Beware! In case the essay is submitted after February 12, it will be no longer possible to receive the CFUs.
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Proposte di tesi triennali | Various topics |