Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
First semester bachelor degree | Sep 16, 2019 | Jan 10, 2020 |
Second semester bachelor degree | Feb 17, 2020 | Jun 5, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
First semester intermediate tests | Nov 4, 2019 | Nov 8, 2019 |
Winter exam session | Jan 13, 2020 | Feb 14, 2020 |
Second semester intermediate tests | Apr 15, 2020 | Apr 17, 2020 |
Summer session exam | Jun 8, 2020 | Jul 10, 2020 |
Autumn Session exams | Aug 24, 2020 | Sep 11, 2020 |
Session | From | To |
---|---|---|
Autumn Session | Dec 2, 2019 | Dec 4, 2019 |
Winter Session | Apr 7, 2020 | Apr 9, 2020 |
Summer session | Sep 7, 2020 | Sep 9, 2020 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Manzoni Elena
elena.manzoni@univr.it 8783Santi Flavio
flavio.santi@univr.it 045 802 8239Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dal Consiglio della Scuola di Economia e Management e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, inlcuse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° 3° | Enactus Verona 2020 | D |
Paola Signori
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Parlare in pubblico e economic writing | D |
Martina Menon
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Samsung Innovation Camp | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° 3° | Simulation and Implementation of Economic Policies | D |
Federico Perali
(Coordinator)
|
Parlare in pubblico e economic writing (2019/2020)
Teaching code
4S009171
Teacher
Coordinator
Credits
3
Also offered in courses:
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Bachelor's degree in Business Administration (Verona)
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Bachelor's degree in Business Administration (Vicenza)
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Bachelor's degree in Economics and Business (Vicenza)
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Economics
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Business Management (Vicenza)
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Business Administration and Corporate Law
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Marketing and Corporate Communication
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Banking and Finance
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master's degree in International Economics and Business Management
- Parlare in pubblico e economic writing of the course Master’s degree in Management and business strategy
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
NN - -
Period
secondo semestre magistrali, Second semester bachelor degree
Learning outcomes
Questo laboratorio si focalizza sull’altro aspetto fondamentale del buon scienziato sociale, ossia la capacità di tenere un dibattito con altre persone, argomentano le proprie opinioni, sapendo ascoltare gli altri, cercando di confutarne le tesi se diverse dalle proprie.
Destinatari: Le due attività sono rivolte agli studenti della Scuola di Economia e Management, in particolare agli studenti del terzo anno del CdL in Economia e Commercio.
Program
La prima parte del laboratorio si concentrerà quindi sugli aspetti fondamentali del dibattito partendo con un approccio teorico, e poi evolverà nell’aspetto pratico, in cui prima verrà fatta una simulazione di dibattito con tutta la classe; successivamente verranno formati gruppetti di 3-4 persone (in relazione al numero di iscritti), i quali avranno cura di scegliere un argomento economico-sociale e ne discuteranno tra di loro. Nella seconda parte verrà mostrato come si redige un testo scritto sotto la forma di paper scientifico, con i riferimenti bibliografici fatti nel modo corretto e la giusta argomentazione della tesi al fine di confermare la propria ipotesi. Verrà chiesto agli studenti quindi di redigere l’elaborato in cui argomenteranno le proprie posizioni in relazione al dibattito di gruppo svolto, e delle soluzioni economiche e di comportamento sociale. Questo laboratorio sviluppa la capacità di dibattito e brain storming all’interno di un gruppo.
Periodo di svolgimento: Le attività saranno organizzate nel secondo semestre a.a. 2019/20.
Examination Methods
Modalità della prova finale: La prova di accertamento del profitto consiste nella valutazione di un elaborato finale da consegnare alla fine del corso e di un colloquio orale.
Impegno orario richiesto: È previsto un monte ore complessivo di impegno da parte dello studente di circa 75 ore, di cui 18 in presenza (telematica) del docente di riferimento o di un suo sostituto.
CFU: 3.
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Tesi di laurea - Il credit scoring | Statistics - Foundational and philosophical topics |
La performance delle imprese che adottano politiche di Corporate Social responsibility | Various topics |
La previsione della qualita' dei vini: Il caso dell'Amarone | Various topics |
Proposte di tesi | Various topics |
Tesi in Macroeconomia | Various topics |
tesi triennali | Various topics |
Student mentoring
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.