Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
primo semestre | Sep 24, 2012 | Dec 21, 2012 |
secondo semestre | Feb 18, 2013 | May 24, 2013 |
Session | From | To |
---|---|---|
Saperi minimi | Oct 1, 2012 | Sep 30, 2013 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff

Peluso Eugenio
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2013/2014
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2014/2015
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Principles of taxation (2014/2015)
Teaching code
4S00411
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/12 - TAX LAW
Period
Secondo semestre dal Feb 19, 2015 al May 29, 2015.
Learning outcomes
Il corso si propone di fornire agli studenti una preparazione di base sui principi costituzionali rilevanti nel sistema impositivo italiano nonché sulle principali imposte che fanno parte del nostro sistema impositivo e dei principi degli istituti fondamentali che operano all’interno di ciascuna imposta.
Program
PROGRAMMA ANALITICO
1. I TRIBUTI E LE NORME TRIBUTARIE
IL SISTEMA TRIBUTARIO
2. LE IMPOSTE SUI REDDITI (IRPEF E IRES)
a. L’evoluzione della disciplina
b. I principi generali
c. Le categorie reddituali
d. La disciplina del reddito d’impresa
e. Il regime degli enti non commerciali e degli enti non residenti
f. I gruppi societari
3. L’IVA 1. Fisionomia dell’imposta sul valore aggiunto; 2. Il presupposto dell’iva e gli « indici » di capacità contributiva da essa colpiti; 3. L’operazione rilevante ai fini iva: le cessioni di beni; 4. Le prestazioni di servizi; 5. Il profilo soggettivo: l’esercizio di imprese o di arti e professioni; 6. Il profilo territoriale dell’operazione rilevante; 7. Il momento di effettuazione dell’operazione rilevante e l’esigibilità dell’imposta; 8. Le cessioni rilevanti « non imponibili »: a) cessioni e prestazioni verso Stati extracomunitari 9. Le importazioni; 10. Le operazioni intracomunitarie 11. Operazioni esenti 12. Base imponibile e aliquote della singola operazione tassabile con iva; 13 obbligo di fatturazione e di rivalsa, diritto alla detrazione dell’iva sugli acquisti; 14 obblighi formali preliminari all’esercizio dell’attività o relativi a singole operazioni; 15. Aspetti del meccanismo applicativo dell’iva: liquidazioni, versamenti, dichiarazioni annuali, rimborsi.
I DIRITTI E I DOVERI DEL CONTRIBUENTE
4. I DIRITTI E I DOVERI TRIBUTARI FONDAMENTALI
5. I DOVERI E I DIRITTI TRIBUTARI DI SETTORE
LIBRO DI TESTO CONSIGLIATO: PRINCIPI DI DIRITTO TRIBUTARIO, SALVATORE LA ROSA, TERZA EDIZIONE, GIAPPICHELLI, TORINO, 2009: da pag. 1 a pag. 119; da pag. 141 a pag. 175; da pag. 203 a pag. 221; da pag. 223 a pag. 238
Per approfondimenti sull'IVA:
- L’Imposta sul Valore Aggiunto sulle operazioni transnazionali, Maria Grazia Ortoleva, Quiedit, 2013
Examination Methods
L’esame consta di una prova scritta, consistente in un test a risposta chiusa e multipla, il cui scopo è di valutare l’apprendimento dei concetti sviluppati nel corso; il test, valutato in trentesimi, è composto da 25 domande: per ogni risposta esatta viene attribuito un punto; per ogni errore viene sottratto ¼ di punto; per ogni risposta non data non viene attribuito alcun punto. L’esame dura 40 minuti e si considera superato se si ottengono almeno 18 trentesimi. Per conseguire la sufficienza (18/30) occorre totalizzare un punteggio minimo di 15/25; coloro che conseguono un punteggio superiore a 12,50 ma inferiore a 15 devono sostenere l’esame orale al fine di conseguire almeno la sufficienza. Resta salva la possibilità per lo Studente di sostenere la prova orale al fine di migliorare il voto complessivo e la facoltà per il Docente di disporre la prova orale al fine di perfezionare la valutazione.
Type D and Type F activities
Modules not yet included
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Student mentoring
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.